مسئول پژوهشسرای رازی ناحیه یک ری:
نهادینهسازی طرح سبک زندگی ایرانی اسلامی باید در دستور کار پژوهشسراها قرار گیرد
شهرری (پانا) - مسئول پژوهشسرای رازی ناحیه یک شهرری، نهادینهسازی طرح سبک زندگی ایرانی اسلامی را یکی از مهمترین کارهای پژوهشسراها دانست.
![نهادینهسازی طرح سبک زندگی ایرانی اسلامی باید در دستور کار پژوهشسراها قرار گیرد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTQ1NjZmtXM4/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHED3zByW62QIsAIKXaKdntA,,/MTQ1NjZmtXM4.jpg)
ابراهیم مزاری، مسئول پژوهشسرای رازی شهرری در گفتوگو با پانا، در تشریح هدف از تشکیل جلسه پیرامون اهمیت سبک زندگی ایرانی اسلامی اظهار کرد: «این جلسه با هدف برنامهریزی و پیرامون عملیاتیتر کردن تمایل و به کارگیری سبک زندگی اسلامی ایرانی توسط شهروندان به ویژه دانشآموزان با همکاری اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری، پژوهشسرای رازی و اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی شهرری برگزار شدهاست که برنامههای عملیاتی نیز در سطوح دانشآموزی و شهروندی تدوین شد.»
وی اذعان کرد: «این طرح به دنبال کشاندن سبک زندگی اسلامی ایرانی به درون زندگی واقعی مدرسه و شهر با تأکید بر ابعاد کاربردی و عملیاتی یک سبک زندگی اسلامی ایرانی است که زیربنای آن را الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، تشکیل می دهد.»
مزاری افرود: «اگر یک دانشآموز یا یک شهروند بتواند در محیط پیرامون خود، المانهای عملیاتی و تعاریف و مصادیق عملیاتی یک سبک و هویت اسلامی ایرانی را به طور مداوم ببیند، با آن خو میگیرد، آن را انتخاب و جذب میکند؛ سبک زندگی و هویت اسلامی ایرانی، ظواهر و باطنی دارد، ارکان و اصولی دارد که در تلاشیم این ابعاد، عملیاتی، ساده و قابل فهم و کاربردی باشند.»
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: « تلاش کردهایم تا آنجا که میتوانیم این سبک را ضمن مطالعه و بررسیهای پژوهشی در پژوهشسرای رازی ناحیه یک ری، به مرحله آزمایش و پایلوت با دانشآموزان بگذاریم و از آنها نیز بخواهیم که با نظرات خودشان به توسعه این سبک در سطح دانشآموزی کمک کنند.»
مسئول پژوهشسرای رازی خاطرنشان کرد: «در پژوهشسرای رازی آموزش و پرورش ناحیه یک ری، دفتری تحت عنوان دفتر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دو کلاس ایران پژوهی و دین پژوهی داریم که اگرچه در ابتدای کار هستیم ولی در ساختار پژوهشسرا این موضوعات قابل مشاهده است. نهادینهسازی یک سبک نیازمند به درستی طراحی و اجرا شدن و درست تبلیغ و اطلاعرسانی کردن آن سبک، بستگی دارد؛ شهروندان از جمله دانشآموزان، کنشگرانی هوشمند هستند و آنچه را مطلوب، دقیق و عمیق پیدا کنند به طور طبیعی انتخاب می کنند؛ هر گونه سرمایهگذاری برای کشاندن سبک زندگی اسلامی ایرانی به درون مدارس و در سطح شهر، به شکلی درست و تاثیرگذار، احتمال جذب و اجتماعیسازی آن را بالا می برد.
وی در پایان بیان کرد: «میبایست مراقب باشیم تا با اجرای ضعیف، نتیجه عکس نگیریم و افراد را نسبت به این سبک، مردد نکنیم؛ همه چیز به علمی بودن، درست بودن، اخلاقی و متعهدانه بودن مجری و کشش اجتماعی آن بستگی دارد.»
دانشآموز خبرنگار: زهرا هاشمزاده
ارسال دیدگاه