آرمیتا رزاقیان:

پیشرفت دانش‌آموزان کنکوری نیازمند تحول در فضای آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - نماینده دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی، کنکور را یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی جوانان برای کسب پیشرفت و مسیر تعیین کننده سرنوشت و آینده دانش‌آموزان دانست و پیشرفت دانش‌آموزان کنکوری را نیازمند تحول در فضای آموزش و پرورش عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت دانش‌آموزان کنکوری نیازمند تحول در فضای آموزش و پرورش است

آرمیتا رزاقیان؛ نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه پیشرفت دانش آموزان کنکوری نیازمند تحول در فضای آموزش و پرورش است، در گفتگو با پانا گفت: «کنکوری های سال ۱۴۰۲، دو سال از سه سال کنکوری خود را به صورت مجازی گذرانده اند و تصمیم دارند در این یک ساله حضوری تمامی مشکلات پایه و نکات سال های قبل را به درستی اصلاح کنند و بیاموزند. بعضی نیز از سال های پیشتر درس خواندن به سبک کنکوری را آغاز کرده اند و دروس عمومی و اختصاصی را به موازات پیش آورده اند. حال با حذف دروس عمومی هم برنامه دانش آموزان پیگیر در این دو سال را به تباهی برده ایم، هم دانش آموزانی که قصد جبران را در این یک سال باقی مانده داشته اند.»

وی در خصوص استرس ناشی از کنکور و اهمیت سلامت روان دانش آموزان خاطر نشان کرد: «کنکور، به لحاظ ماهیت و به خودی خود استرس زا است. در شرایط گذشتن ۲ سال از سال کنکوری دانش آموزان به صورت مجازی و در پی آن، تعویق چندین باره این آزمون و اخبار و حواشی پیرامون آن که ظاهرا تمامی هم ندارد، در فاصله چند ماه مانده به برگزاری کنکور، ممکن است استرس مضاعف داوطلبان این آزمون بزرگ، تبعات و مشکلات روانی برای داوطلبان ایجاد کند. اگر چه اضطراب در حد متعادل برای انجام امور روزمره و جلو بردن برنامه ها نیاز است؛ اما اگر این نگرانی از اندازه طبیعی فراتر رود مانعی در انجام کارها و برنامه ریزی ایجاد می کند.»

نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی ضمن اشاره بر شرایط و فشارهای ناشی بر داوطلبان آزمون سراسری افزود: «واقعیت این است که وضعیت موجود یک شرایط مبهم را در سطح جامعه ایجاد می کند و ابهام و عدم قطعیت نیز همواره موجب نگرانی و اضطراب افراد خواهد شد. این اضطراب و استرس مداوم بر سلامت روان افراد تاثیر جدی دارد‌.»

وی در ادامه تصریح کرد: «در حال حاضر افراد جامعه ما علاوه بر اینکه درگیر استرس های ناشی از شیوع کرونا هستند، در معرض استرس های دیگری که از وضعیت زندگی نشات می گیرد نیز قرار دارند. بنابراین ما در شرایط خیلی پیچیده و حادی از نظر فشار روانی در سطح جامعه قرار داریم. در چنین شرایطی بیش از یک میلیون داوطلب کنکور و با احتساب خانواده های آنها حدود پنج تا شش میلیون نفر با استرس کنکور و فشار ناشی از آن مواجه هستند. بنابراین، این شرایط تبعاتی را برای سلامت روان افراد جامعه ایجاد می کند.»

رزاقیان با تاکید بر سلامت دانش آموزان کنکوری اظهار کرد: «دانش آموز سال دوازدهم برای رسیدن به موفقیت در کنکور سراسری، نیازمند سلامت روان هستند، تصمیم ضرب الاجلی مسئولین امر یک جامعه دانش آموزی را از پای در می آورد. به عنوان مثال چنانچه کنکور به شیوه تشریحی برگزار گردد و دانش آموز نتیجه مورد نظر خود را نیز بگیرد، آیا دانشجوی پزشکی که از شدت اضطراب نمی‌تواند خودکار در دست بگیرد قرار است، می تواند جراح شود؟ سوال من اینجاست جوابگوی نسل آینده ما چه کسی است زمانی که نسل جوان به سبب فشار روانی عصبی، بی صبر و تحمل شده است؟»

وی در ادامه افزود: «هر بار در مجالس مختلف پشت تریبون رفتم از اهمیت به سلامت روان دانش آموزان سخن به میان آوردم، طرح های مختلفی را بر مبنای سند تحول نوشتم تا شاید قدمی هرچند کوچک در راه سلامت روان نسل آینده ساز کشور بردارم. همواره در نوشتن اخبار و مصاحبه ها به دغدغه سلامت روان دانش آموزان توجه کردم تا مسئولین و دانش آموزان از اهمیت این مسئله باخبر باشند. در این مسیر همچنان با برگزاری جلسه نشست و سمینار تلاش کردم، همچون سفیری برای سلامت روان دانش آموزان اقدام کنم. طراحی پادکست، پستر و اقدام به محتوا سازی، از دیگر تلاش های من ‌و دیگر نمایندگان مجلس برای توجه به سلامت روان دانش آموزان بود. اما با یک تصویب ناگهانی مسئولان، سلامت روان و آرامش که هیچ، برنامه ریزی برای آینده ای درخشان را نیز از دانش آموزان گرفته شد.»

رزاقیان با بیان اینکه حذف دروس عمومی در کنکور دانش آموزان را به یک بیمار در حالت اغما تبدیل کرده است، افزود: «خبر کنکور ۱۴۰۲ که آمد، نه دیگر می دانستیم کنکور به چه شکل برگزار خواهد شد، نه از امتحان نهایی که حال ۴۰ درصد نتیجه را شامل می شود خبری داشتیم، حال دغدغه دانش آموزان از چگونه تلاش کردن و برنامه ریزی شده نحوه برگزاری آزمون و تصحیح اوراق به شیوه سلیقه ای چیست؟ حذف دروس عمومی در کنکور دانش آموزان را به یک بیمار در حالت اغما کرده است، یک بار تصویب می‌کنید بروند و از دست می روند، دو روز بعد خبر می‌دهید، برگردند و احیا می شوند. ما دانش آموزان هم شدیم مادر بی‌قرار این بیمار که اصلا از برنامه های سازمان سنجش و شورای عالی خبر نداریم.»

وی تاکید کرد: «شرایط روانی فعلی می تواند بر روی داوطلبان کنکور که در شرایط سنی حساسی قرار دارند، تاثیرات جدی داشته باشد. با توجه به اینکه ممکن است بسیاری از این افراد توانمندی لازم برای مدیریت این استرس ها را نداشته باشند، تبعات سنگینی در آینده متوجه آنها خواهد شد. تصمیمات سریع و بیان بدون ملاحظه آن در خصوص زمان برگزاری کنکور شرایط فوق را تشدید می کند. بهتر بود این شرایط را پیش بینی کنیم و با دوراندیشی بیشتری در خصوص موضوعات این چنینی اظهار نظر کنیم. اظهار نظرهای متفاوت در خصوص کنکور، ابهام و بلاتکلیفی در مورد موضوع را بیشتر می کند و در نتیجه استرس های زیادی به افراد و خانواده ها وارد خواهد کرد.»

نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی در پایان بیان کرد: «برای آخرین بار برای سلامت روان دانش آموزان مطالبه می کنم، نکته ای که تیر آخر است. اما در ابتدای کار هر دانش آموزی نیاز است. نسل جوان ما آینده سازان فردای ما هستند. برای ایرانی آبادتر چاره ای بیاندیشیم تا فردا مجبور به مدیریت بحران نباشیم.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار