واکنش عضو کمیسیون امور داخلی به طرح وزرای منطقه‌ای در گفت‌وگو با پانا؛

علیرضابیگی: فدرالی‌شدن کشور در تعارض با قانون اساسی است

طرح «تعیین وزرای منطقه‌ای» هنوز در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مطرح نشده است/ در اداره کشور باید به سمت اعطای اختیارات بیشتر به استان‌ها حرکت کنیم

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تاکید بر اینکه بهتر است در موضوعاتی مانند تغییر ساختار اداره کشور دولت لایحه بدهد، تصریح کرد در مجموع اداره کشور باید به سمت توزیع متوازن اختیارات پیش برود و بتوان اختیارات بیشتری را به استان‌ها در موضوعات مختلف داد. چنین اقدامی برای استان‌ها احساس مسئولیت بیشتر ایجاد کرده و موجب ثمربخشی هرچه بیشتر تصمیمان استانی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۱۴۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
علیرضابیگی: فدرالی‌شدن کشور در تعارض با قانون اساسی است

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور هفته گذشته از آغاز بررسی طرحی با عنوان «انتخاب وزرای منطقه‌ای با هدف تمرکززدایی و هماهنگی برای پیگیری مشکلات برخی از استان‌ها» در این کمیسیون خبر داد و درباره جزئیات آن گفت: ما در این طرح به دنبال این هستیم که در هر چند استان یک وزیر منطقه‌ای تعیین شود که مسئول هماهنگی و پیگیری برای حل مشکلات آن چند استان در زمینه‌های مختلف نظیر مسائل آب، محیط زیست و حتی مشکلاتی که با کشورهای همسایه داریم، باشد.

به گفته وی براساس این طرح، وزیر منطقه‌ای در داخل هیات وزیران بوده و از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت. وزیر منطقه‌ای مکلف است مشکلات چند استانی را که زیر نظر دارد از طریق هیات وزیران و داخل مجلس پیگری کند و هماهنگی لازم را برای حل مشکلات منطقه‌ای انجام دهد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما امروز بعضا به دنبال حل مشکلات ملی برخی از استان‌ها در کف خیابان هستیم در حالی که این مشکلات باید در سطح ملی با برنامه‌ریزی حل شود، عنوان کرد که هدف از این طرح اداره ایالتی کشور نیست‌ بلکه هدف این طرح تمرکززدایی است. در این طرح براساس تجربه‌های خوب کشورهای دیگر بدون ایالتی کردن کشور، تمرکززدایی صورت می‌گیرد.

ابوترابی تاکید کرد: اداره ایالتی کشور ابعاد بسیار وسیع تری دارد. یعنی هر ایالت پلیس، قوه قضاییه و مجلس جدا دارد در حالی که طرح ما اصلا این هدف را دنبال نمی‌کند. براساس طرح ما یک وزیر منطقه‌ای داریم که با پیشنهاد رئیس جمهور از مجلس رای اعتماد می‌گیرد و حل مشکل چند استان را دنبال می‌کند. این طرح به دنبال تمرکززدایی است و برای حل همگون مشکلات در چندین استان وزیر منطقه‌ای انتخاب می‌شود.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی گفت: این طرح اکنون در کارگروهی در کمیسیون در حال بررسی کارشناسی و چکش کاری است.

احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با پانا اما درخصوص مطرح شدن طرح «تعیین وزرای منطقه‌ای» در این کمیسیون، گفت: «این طرح جزو طرح‌هایی است که نمایندگان با توجه به شرایط حاکم بر کشور و مشکلات موجود در استان‌ها مطرح می‌کنند. نظر ارائه‌دهندگان این طرح است که ما باید یک نوع تقسیم اختیارات در استان‌ها انجام دهیم و امکانی ایجاد کنیم که تصمیم‌گیری‌ها در استان‌ها اتفاق بیافتد و اختیاراتی برای آن‌ها منظور شود.»

وی ادامه داد: «البته به عقیده من چنین در چنین موضوعاتی بهتر است که دولت در قالب لایحه به آن وارد شود و مطرح کند تا همه ابعاد آن توسط دولت در حوزه‌های مختلف سنجیده شود.»

علیرضابیگی همچنین اظهار داشت: «علت اینکه ورود دولت را لازم برشمردم این بود که در چنین طرح‌هایی معمولا آنچه دیده می‌‍شود یک جانبه است یعنی بخشی از مشکل را حل اما مشکل دیگری را ایجاد می‌کند.»

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درخصوص وضعیت طرح مذکور در این کمیسیون گفت: «من در جریان هستم که از جانب تعدادی از نماینگان مطرح و به کمیسیون ارجاع شده است اما هنوز به مرحله طرح در کمیسیون نرسیده است.»

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: «من در جریان جزئیات طرح نیستم که بخواهم در نفی یا اثبات آن صحبت کنم اما در مجموع اداره کشور باید به سمت توزیع متوازن اختیارات پیش برود و ما بتوانیم اختیارات بیشتری را به استان‌ها در موضوعات مختلف بدهیم. چنین اقدامی برای استان‌ها احساس مسئولیت بیشتر ایجاد کرده و موجب ثمربخشی هرچه بیشتر تصمیمان استانی خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که با چنین طرح‌هایی کشور به سمت فدرالیزه شدن خواهد رفت، خاطرنشان کرد: «فدرالی شدن کشور با قانون اساسی در تعارض است و هیچ طرحی نمی‌تواند به این سمت حرکت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار