طرز تهیه زردآلو خشک یا قیسی 

کاهکش(پانا) - زردآلو خشک یا قیسی محصولی است با ارزش غذایی بالا که تهیه آن به صرفه و مصرف آن در طول سال توصیه شده است.

کد مطلب: ۱۲۰۴۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
طرز تهیه زردآلو خشک یا قیسی 

زردآلو نه تنها خوشمزه بلکه سالم نیز هست. چه آن را تازه و چه خشک مصرف کنید.

مزایای خشک کردن زردآلو این است که انجام آن آسان است و نگهداری آن راحت تر است و می توانید مدت بیشتری از آن ها نگهداری و مصرف کنید. زردآلو خشک مزایای شگفت انگیزی برای سلامتی دارد که باید از آن بهره ببرید.

قدیم ها تمام خوراکی هایی را که مصرف می کردند نصف آن را هم برای فصل هایی که موجود نبود خشک می کردند. از فلفل و گوجه، زردآلو انواع و اقسام میوه ها گرفته تازه وقتی هم که به نوه ها می دادند چه طعم و مزه ایی می داد.

برگه زردآلو یا همان قیسی یکی از چاشنی ها و طعم دهنده های معروف و پرطرفدار غذاهای سنتی ایرانی است. برای تهیه قیسی برگه های زردآلو را به روش های مختلف مثل قرار دادن در مقابل نور خورشید یا به روش صنعتی قرار دادن درون میوه خشک کن خشک می کنند.

روستای کاهش به دلیل داشتن باغات بزرگ میوه از دیرباز مهد تولید میوه های خشک خصوصاً زردآلو به روش سنتی بوده است و هم اکنون نیز در این روستا محصولاتی از این دست تولید که خوشبختانه طرفداران زیادی نیز در کل کشور دارد.

مریم رحیمی یکی از زنان روستای کاهکش ‌درباره خشک کردن زردآلو توضیحاتی داده است .

او می گوید: برای تهیه قیسی برگ زردآلو تازه۲ کیلوگرم ، جوهر لیمو۱ قاشق غذاخوری ، آب۵ لیوان ، شکر۲ لیوان نیاز داریم.

در ادامه افزود : برای تهیه برگه زردآلو خوشمزه ابتدا آب و شکر را داخل یک تابه بزرگ با هم ترکیب می کنیم، سپس روی حرارت متوسط قرار می دهیم و صبر می کنیم تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید جوهر لیمو را اضافه می کنیم.

بعد از اضافه کردن جوهر لیمو اجازه می دهیم مواد با هم به مدت ۵ دقیقه بجوشند، سپس زردآلو ها را به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۴ دقیقه درون شربت بمانند تا شربت به طور کامل به خورد برگه های زردآلو برود.

رحیمی ادامه داد : پس از گذشت ۴ دقیقه حرارت زیر تابه را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم زردالوها چند دقیقه دیگر درون شربت بمانند. پس از اینکه شربت کمی خنک شد و از حرارت افتاد زردآلو ها را از تابه خارج می کنیم و درون صافی قرار می دهیم.

پس از اینکه شربت اضافی برگه های زردآلو خارج شد، آنها را درون سینی فلزی می چینیم و جلوی نور خورشید قرار می دهیم تا آماده شوند. توجه داشته باشید که در این مدت باید به طور کامل مراقب برگه های زردالو باشیم تا زیادی خشک نشوند.

مریم رحیمی‌ در پایان افزود : برگه های زردآلو را بسته بندی می کنیم و درون یخچال قرار می دهیم. در صورتی که بخواهیم برگه های زردآلو را به مدت طولانی نگهداری کنیم، بهتر است به اندازه هر بار مصرف درون پلاستیک فریزر قرار دهیم و درون فریزر نگهداری کنیم.

زردآلو کالری و کربوهیدرات کاملا پایینی دارد ( 17 کالری و 4 گرم کربوهیدرات) که برای دیابتی ها مفید است و می تواند بخشی از رژیم غذایی افراد دیابتی باشد، فیبر زردآلو می تواند سطح قند خون را تنظیم کند.

خبرنگار دانش آموز نگین رحیمی

خبرنگار دانش آموز نگین رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار