برگزاری نشست ادبی شاعران در آباده

محفلی به یاد شعر

آباده (پانا) -بشر از روزی که شعر را اختراع کرد، گویی دریچه‌ای تازه به زندگی باز کرد. واژه‌هایی که به لباس احساس‌آراسته می‌شوند، آنقدر قدرت دارند که در تمام لحظات زندگی یک انسان ریشه دوانده و از تولد تا مرگ، همدم اتفاقات خوب و بد زندگی بمانند. این واژه‌های زندگی‌ساز، اما دیر زمانی است در پیچ و خم زندگی ما ایرانیان فارسی زبان گم شده‌است.

کد مطلب: ۱۱۹۹۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
محفلی به یاد شعر

در میان این بی توجهی و فراموشی به شعر و شاعری، هستند انجمن‌ها و محافلی که با افکار خلاق انسان‌هایی فرهیخته ساخته شده تا در خدمت به پربار تر شدن ادبیات و شناساندن آن به افراد جامعه باشند.

حضور انسان‌هایی فرهیخته و ادبی، در محفلی دوستانه به یاد شهریاری شهیر، با غزل‌سرایی محفلین انس در فضایی معطر به عطر گلهای اطلسی، در عصری دل‌انگیز همراه با خنکای نسیم تابستانی و شاعرانی خوش ذوق که حاصل ذوق شعری خود را با لحن زیبا و شیوا برای بقیه می‌خواندند و دیگرانی که با تشویق‌های مکررشان، شور و شوقی وصف‌ناپذیر به محفل می‌بخشیدند. در این میان حضور جوانانی خوش‌ذوق که واژه‌ها را به عشق آراسته و پیرانی که تجربه سال‌های عمر را به ترانه و تصنیف سپرده بودند، زیبا و دیدنی بود.

این تمام مطلبی بود که در محفل ادبی شاعران شهرستان‌های آباده و اقلید وجود داشت. یک نشست ادبی از میان شاعران، به میزبانی آباده در فضای سبز اردوگاه میثاق. محفل ادبی که به گفته دبیر انجمن شعر شهریار آباده با هدف تبادل اطلاعات و آشنایی با شاعران و نویسندگان دو شهرستان صورت گرفت.

ژیلا نظری در گفت‌وگو با پانا در مورد اهداف این نشست گفت:«از جمله اهداف مهم انجمن شعر شهریار، آشنایی با انجمن‌های ادبی مختلف استانی و کشوری با هدف تبادل اطلاعات و آشنایی بیشتر با شاعران و نویسندگان و سبک‌های مختلف شعری، برای پیشبرد اهداف انجمن است که حضور در برنامه‌های سایر انجمن‌ها از طریق مجازی و حضوری انجام می‌گیرد.»

نظری که خود ادبیات خوانده و نویسنده و سراینده بسیاری از اشعار است در مورد موضوعات شعری مطرح شده در این نشست عنوان کرد:« این محفل با حضور بیش از هفتاد نفر از شاعران آباده و اقلید و با رعایت موازین بهداشتی برگزار شد و شاعران در این نشست با خواندن اشعاری در قالب‌ها و موضوعات مختلف از جمله اجتماعی، عاشقانه و آیینی به هنرنمایی پرداختند.»

واژه‌ها و کلام آنقدر قدرت دارند تا باعث نزدیکی و برادری یا دشمنی میان اقوام و ملت‌ها باشند. این لغات برهنه وقتی به لباس احساس پوشانده می‌شوند، چنان نیرویی پیدا می‌کنند که در باور نمی‌گنجد.

بیان نظر شاعران در این محفل زیبا خالی از لطف نبود، بنابراین پای صحبت‌های دبیر انجمن شعری شهرستان اقلید نشستیم تا از خوبی‌های این محافل و ناخوشی‌های اوضاع شعر بگوید. حسین اقلیدی، نویسنده و شاعر معاصر اقلید، آباده را رستنگاه ادب و سخن توصیف کرد و گفت:« آباده همیشه پرچمدار ادب، سخن و موسیقی و هنر بوده است و آنچه امروز در این سراچه می‌بینیم، مرده ریگ بزرگانی است که سال‌ها بر آسمان هنر استان و کشور درخشیده‌اند. چیزی که بیشتر از همه در جلسات به چشم می‌‌آید، تنوع شاعران انجمن شعر شهریار است که مجموعه‌ای از ناهمگونی‌های سنی، سلیقه‌ای و تحصیلی این جمع را به واسطه شعر، همگام کرده است.»

نویسنده ژانر‌های مختلف ادبیات فارسی از ناخوش بودن حال و روز شعر گفت و حضور جوانان جویای نام و پیران خردورز در عرصه شعر و شاعری را باعث امیدواری و ترقی این حوزه مهم فرهنگی دانست و افزود:«حضور جوانان هر چند اندک در حوزه شعر و شاعری ما را به یاد این شعر زیبا می‌اندازد که آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت. نزدیکی و اتفاق انجمن‌ها حتما منجر به بهترین اتفاقات ادبی خواهد شد و روزهای بهتری را برای شعر و شاعری رقم خواهد زد.»

با پیدا شدن ماه در آسمان، محفل ادبی کم کم پایان می‌یابد و جمعیت شعری پراکنده می‌شود، و کاش این قصه شعر و شاعری پایانی نداشته باشد، در سرزمینی که روح و جسم فرزندانمان آمیخته با غزل‌های ناب سعدی و حافظ و است. کاش بیشتر از گذشته به مطالعه کتاب و آثار شعرا توجه داشته باشیم و در پیچ و خم مشکلات ریز و درشت این روزها، ادبیات اصیل شعری خود را فراموش نکنیم که نگهداشت نام و یاد بزرگان عرصه شعر و ادبیات یعنی محکم تر کردن ستون و پایه تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار