در ششمین نشست تخصصی مجازی روحانیون شاغل در دانشگاه فرهنگیان؛

خنیفر: ترویج فرهنگ اقامه نماز، کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان، بازدارندگی و زایندگی را از فضائل مهم نماز برشمرد و گفت که با ادای این فریضه الهی علاوه بر کاهش آسیب‏‌های اجتماعی، شاهد عزت و سربلندی و فلاح و رستگاری جامعه ظرف مدت کوتاهی خواهیم بود.

کد مطلب: ۱۱۳۹۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
خنیفر: ترویج فرهنگ اقامه نماز، کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر، در ششمین نشست تخصصی مجازی روحانیون شاغل به خدمت این دانشگاه، از نقش اثرگذار نماز در کاهش آسیب های اجتماعی سخن گفت و افزود: در قرآن کریم 98 آیه به طور مستقیم به نماز این فریضه الهی اشاره دارد. در این بین 8 آیه به آسیب های اجتماعی پرداخته است.

خنیفر، مهم ترین و نخستین عمل فردی و اجتماعی مومنان در سوره حج آیه 41 را اقامه نماز دانست و گفت: در سوره های عنکبوت آیه 45 و سوره اعلی آیه های 14 و 15 به تربیب نماز عامل بازدارندگی از گناه و وسیله فلاح و رستگاری ذکر شده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، از نماز، در آیه های 45 سوره بقره و 31 سوره مریم به عنوان یاری کننده انسان در برابر مشکلات و سفارش مهم خداوند به پیامبران و خصوصا خانواده ایشان برای اقامه نماز یاد کرد و افزود: در سوره مدثر نخستین ناله دوزخیان ترک نماز اعلام و در سوره ماعون نیز نمازگزاران سهل انگار را هم ردیف با تکذیب کنندگان نماز قرار داده است.

این مقام مسئول، وسائل الشیعه و مستدرک الوسایل را دو اثر بسیار مهم معنوی معرفی کرد و افزود: در این دو اثر 11 هزار و 600 حدیث در خصوص نماز این فریضه مهم الهی بیان شده است.

وی، از نماز به عنوان اولویت نخست حضرت اباعبدالله الحسین امام (ع) در واقعه کربلا یاد کرد و گفت: حضرت امام حسین(ع) اسوه شجاعت و دلاوری، اخلاص و بردباری و خدامحوری نه ‌تنها از دشمن تقاضای فرصت برای نماز و عبادت کرد بلکه در طول مسیر مکه، کربلا نیز ملاقات‌ های مهم را قبل و بعد از نماز انجام می‌دادند که از جمله آن ملاقات ‌ها و خطابه‌ ها، سخنان حضرت با لشکر حر بود.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، نماز را رابـطه معنوى مخلوق با خالق دانست و ادامه داد: نماز به معنای دل کندن از مادیات و تعظیم در برابر یزدان پاک و اتصال به معبود بی نیاز است.

خنیفر، از تاریخ ایران و خداپرستی این قوم سخن گفت و اظهار داشت: ملت پاک آئین ایران، نه تنها هیچ گاه بت نپرستیدند، بلکه نماد نماژ یا نما را به عنوان بهترین معادل در برابر کلمه صلاه انتخاب کردند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به برگزاری اجلاس سالانه نماز از سال 1370 تاکنون تصریح کرد: نماز به عنوان یک اولویت، ضرورت و نسخه شفابخش در زندگی کاهش دهنده بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی است.

این مقام مسئول، توجه دائمی به معبود، خویشتن داری، اعتدال در زندگی و دوری از گناه را از فضائل مهم نماز برشمرد و گفت: ریشه بسیاری از ناهنجاری ‏های اجتماعی به عنوان مصادیقی از منکرات، در حرص و بخل نهفته است که طبع مادی انسان نیز به سوی آن ها میل دارد و اگر مهار نشود، منجر به بروز منکرات و شیوع بسیاری از آسیب‏ های اجتماعی خواهد شد.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، نماز را عبادت صرف ندانست و تاکید کرد: نماز وسیله ای معنوی برای حل مشکلات و صبر و بردباری در برابر مصائب و بحران هاست.

وی، بازدارندگی و زایندگی را دو عامل مهم روانشناسی نماز اعلام کرد و افزود: با ادای این فریضه الهی، علاوه بر کاهش آسیب‏ های اجتماعی، شاهد عزت و سربلندی و فلاح و رستگاری جامعه ظرف مدت کوتاهی خواهیم بود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با مهم برشمردن اثرات فردی و اجتماعی نماز و اهمیت این فریضه الهی از دیدگاه دو شهید بزرگ اسلام شهیدان بابایی و سلیمانی خاطر نشان کرد: در نماز دو اثر نهفته است. اثر فردی که منجر به نزدیکی فرد به خدا می‌ شود و اثر اجتماعی که فرد را در جامعه مسئول بار می‌آورد. چرا که انسان اهل نماز نسبت به جامعه‌ مسئول و وظیفه شناس است و همواره در مسیر قانون حرکت می کند.

حسین خنیفر، در پایان اهمیت بیش از پیش به نماز جماعت در پردیس های دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، ارائه تفسیرهای مهم معنوی در مساجد دانشگاه، بهره مندی از تجارب سایر دانشگاه ها به منظور کیفی نمودن نمازخانه های دانشگاه و واگذاری مسئولیت اداره نماز و نمازخانه به دانشجو معلمان را از اهم مسائل ذکر کرد و گفت: مساجد و نمازخانه های دانشگاه بهترین پایگاه برای حفظ انقلاب، ارزش ها، حفظ نظام و عزت و اقتدار ایران اسلامی است. باید این مکان های مذهبی همچون زمان انقلاب و دفاع مقدس رونق بیش از پیش یابد.

گفتنی است: ششمین نشست تخصصی مجازی روحانیون شاغل در دانشگاه فرهنگبان با همکاری ستاد اقامه نماز کشور برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار