زاهدی: کارگروهی برای اجرای سند تحول بنیادین تشکیل شود

باید تعاملی بین آموزش و پرورش و نهادهای بیرونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس در راس آن هستند، برقرار شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی عنوان کرد راهکار عملی اجرای سند تحول بنیادین این است که کارگروهی در این راستا تشکیل شود و مرتب کار را رصد کند و نظر بدهد که این اجرا شود. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کند کار راحت تر جلو می‌رود. با دبیرخانه شورای عالی هماهنگ می‌کنیم و اگر مشکلی نباشد حتما در مجلس این موضوع را دنبال می‌کنیم.

کد مطلب: ۱۰۸۹۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
زاهدی: کارگروهی برای اجرای سند تحول بنیادین تشکیل شود

محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع میزان کاربردی و مفید بودن خروجی‌های آموزش و پرورش به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت بیان کرد: «وقتی بیماری به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک بیماری را به درستی تشخیص می‌دهد و نسخه می‌پیچد اگر بیمار تبعیت کرد، حتما رو به بهبودی می‌رود اما اگر امتناع و حتی ضد آن عمل کرد ممکن است نه تنها خوب نشود بلکه به سمت نابودی برود و یا به از سرمنزل مقصود فاصله بگیرد. اگر منابع انسانی درست پرورش نیابند معلوم نیست آینده کشور چگونه رقم بخورد.»

زاهدی درباره عملیاتی شدن سندتحول بنیادین گفت: سال 90 سند تحول بنیادین به تصویب رسید و از زمان ابلاغ آن حدود 8 سال می‌گذرد؛ دولت باید در راستای اجرای این سند تمام تلاش خود را کند.»

وی افزود: «از این مدت، 7 سال در دولت آقای روحانی گذشته است. وزرایی که ایشان معرفی کرده‌اند را مرور کنیم؛ چند درصد از خود خانواده آموزش و پرورش بوده‌اند؟ منظور فردی است که زندگی‌اش را در آموزش و پرورش گذاشته باشد.»

وزیر سیاست‌های وزارتخانه را ترسیم می‌کند

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «وزیر در دستگاه خود نقش کلیدی دارد، اوست که سیاست‌های وزارتخانه را ترسیم می‌کند. وزیر اگر باوری داشته باشد. 8 سال از ابلاغ سند تحول گذشته است. در بند سوم فصل ششم سندتحول به فرایند طراحی، تدوین و اجرای زیرنظام‌های سندتحول اشاره شده است که شامل برنامه درسی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، راهبری و مدیریت مالی، تامین فضا و تجهیزات و پژوهش و ارزشیابی می‌شود. تاکید شده است که باید ظرف یک سال زیرنظام‌ها تدوین و تصویب شوند.»

زاهدی افزود: «از سال 92 باید این کارها شروع می‌شد. ما باید کارگروهی ایجاد کنیم کاملا از اینکه چه کسی وزیر و معاون وزیر است مستقل باشد و مسئولیت اجرای برنامه و راهکارهای عملیاتی را برعهده داشته باشد و به وزیر ابلاغ کند تا برنامه‌ها را به اجرا دربیاورد. ساختار اصلی این کارگروه باید در آموزش و پرورش باشد اما حتما نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در آن حضور داشته باشند.»

نمی‌توان بحث کتب درسی را از مابقی زیرنظام‌های سندتحول مجزا فرض کرد

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان بحث کتب درسی را از مابقی زیرنظام‌های سندتحول مجزا فرض کرد گفت: «اینها یک در هم تنیدگی و به هم پیوستگی دارند. فرض کنیم به لحاظ تئوری همه 6 زیرنظام‌ها تدوین شده باشد؛ باید در عمل این موضوع پیاده شود.»

زاهدی افزود: «باید بررسی شود دروس ملی از نظر عملیاتی تا چه حد اجرا شده است؟ اگر به سندتحول بنگریم، فرمایشات رهبری همه در آن وجود دارد. مثلا در سند تحول آمده است که دانش‍آموز بعد از فارغ التحصیلی دارای حداقل یک مهارت مفید برای معاش حلال باشد و توانایی اداره خود و خانواده را داشته باشد. متناسب سازی حجم و محتوای آموزشی و ساعات با توانمندی دانش‌آموزان و گسترش و تنوع بخشی به حرف و مهارت‌های مورد نیاز جامعه، بازنگری و اصلاح برنامه درسی و .... از جمله دیگر بندهای سندتحول هستند.»

کارگروهی برای اجرای سند تحول بنیادین تشکیل شود

وی در پاسخ به اینکه تئوری‌ها را قبول داریم؛ اما چه زمانی قرار است تحول واقعی رخ دهد؟ گفت: «ای کاش برای اجرای سند تحول با شیب ملایم جلو می‌رفتند. راهکار عملی این است که کارگروهی تشکیل شود و مرتب رصد کند و نظر بدهد که سندتحول اجرا شود. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کند کار راحت تر جلو می‌رود. با دبیرخانه شورای عالی هماهنگ می‌کنیم و اگر مشکلی نباشد حتما در مجلس این موضوع را دنبال می‌کنیم.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حذف قانون کنکور در سال 87 مطرح شد گفت: «باندهای مافیایی با درآمد بالای 10 هزار میلیارد در سال در درون آموزش و پرورش نفوذ می‌کنند. مشکلی با مجلس ندارند و در مجلس قانون حذف کنکور تصویب شده و مجلس محکم است. مشکل ما این است که مثلا گفته‌ایم آزمون استاندارد در 3 سال آخر دبیرستان برگزار شود اما آموزش و پرورش در 12 سال گذشته فقط آزمون‌های یک مقطع تحصیلی را استاندارد کرده است که همان پایه دوازدهم است.»

بین آموزش و پرورش و نهادهای بیرونی تعامل برقرار شود

زاهدی ادامه داد: «باید یک تعاملی بین آموزش و پرورش و نهادهای بیرونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس در راس آن هستند برقرار شود. اما باز هم کافی نیست. وزارت ارتباطات باید پای کار بیاید و یا قوه قضائیه هم این مافیاها را شناسایی و با آنها برخورد کند.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: «باید هم وزارتخانه و هم فراتر از آن، دولت به سند تحول باور داشته باشند. ما ماده 63 را اصلاح کردیم و هفت تا هشت بند انقلابی مطابق با سندتحول به آن افزودیم. مهارت آفرینی، رتبه بندی معلمان و ... در قانون توسعه قرار گرفت. در برنامه ششم جدولی مشخص کردیم که طبق آن آموزش مهارتی سال به سال انجام شود. با وزیر آموزش و پرورش صحبت کرده‌ایم که این موضوع را انجام دهد، او هم قول داده و حرکتی را برای مهارت آفرینی شروع کرده است.»

تحول باید از پیش دبستانی شروع شود

وی با بیان اینکه اکنون پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها در سند تحول مورد اشاره قرار گرفته‌اند و قانون اختیار صدور مجوز را به بهزیستی و محتوا و نظارت را به آموزش و پرورش داده که دوگانگی ایجاد کرده است گفت: «اینها قانون است و باید اجرا شود. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که یک تجدیدنظر جدی کنیم، تحول باید از پیش دبستانی شروع شود و همه زیرنظر آموزش و پرورش برود لذا باید به یک تفاهم برسیم.»

زاهدی با بیان اینکه سبک زندگی باید قبل از دبستان شروع شود گفت: «به ویژه در حوزه دروس ملی باید یک چارچوب کلی ایجاد کنیم مثلا انتظار داریم در مهدکودک‌ها، کودک به چه سطحی از فهم و سبک زندگی برسد و همینطور در سایر دوره‌ها و پایه‌ها لذا باید نگاه‌های دولت تحولی و انقلابی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار