گزارشی از خسارت سیل به فضاهای آموزشی استان سیستان و بلوچستان؛

تخریب و آسیب ۳۴۲ مدرسه سیستان و بلوچستان با ۵۰ میلیارد تومان خسارت بر اثر سیل

رخشانی‌مهر: وزیر آموزش و پرورش پس از وقوع سیل، بلافاصله دستور ویژه‌ای برای بررسی دقیق و تامین نیاز های اساسی مدارس مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان با قید فوریت صادر کرد

تهران (پانا) - مهرالله رخشانی‌مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از تخریب ۵۶ و آسیب به ۲۸۶ مدرسه با برآورد ۵۰ میلیارد تومان خسارت در سیل اخیر استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۰۵۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد
تخریب و آسیب ۳۴۲ مدرسه سیستان و بلوچستان با ۵۰ میلیارد تومان خسارت بر اثر سیل

مهرالله رخشانی‌مهر که هم‌اکنون برای بررسی و پیگیری وضعیت مدارس آسیب‌دیده از سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان به سر می‌برد، درباره میزان خسارت واردشده به زیرساخت‌های آموزشی به خبرنگار پانا گفت: «بر اثر سیل اخیر حدود ۵۶ مدرسه که از قبل هم در لیست تخریب ‌و بازسازی سازمان نوسازی مدارس بودند، دیگر قابل استفاده نیستند و باید به جای آن‌ها مدرسه ساخته شود. این ۵۶ مدرسه شامل ۲۰۰ کلاس درس می‌شود. با برآورد ریالی حدود ۴۰ میلیارد تومان برای بازسازی این تعداد مدارس موردنیاز است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «حدود ۲۸۶ مدرسه هم نیازمند تعمیرات اساسی است که برای انجام تعمیرات اساسی این تعداد مدرسه، حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در مجموع فقط در بحث زیرساخت‌ها و بناها حدود ۵۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌ایم.»

رئیس سازمان نوسازی مدارس افزود: «به دلیل آب گرفتگی در داخل مدارس، تجهیزات هم از قبیل میز و نیمکت، کامپیوتر و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی آسیب دیده‌اند که باید تجهیزات نو جایگزین شود.»

ارسال ۲۰ کامیون تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی به استان سیستان و بلوچستان

رخشانی‌مهر با اشاره به میزان خسارتهایی که به مدارس مناطق سیل‌زده وارد شده است، افزود: وزیر محترم آموزش و پرورش پس از وقوع سیل، بلافاصله دستور ویژه برای بررسی دقیق و تامین نیاز های اساسی مدارس مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان با قید فوریت صادر کرده و بر اقدام عملی در این باره تاکید کردند. در اجرای دستور مقام عالی وزارت است که طی یکی دو روز آینده هدیه اولیه و ویژه وزیر محترم آموزش و پرورش به چابهار می‌رسد.

وی به اقدامات انجام شده در کوتاه‌مدت برای ساماندهی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «برای راه‌اندازی سریع‌تر کلاس‌ها و مستقر شدن دانش‌آموزان در یک مکان، در سریع‌ترین زمان ممکن حدود ۲۰ کامیون تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی به استان ارسال کردیم و شب گذشته تحویل ادارات آموزش و پرورش شد.»

او در ادامه گفت: «مدارس ۱۰ منطقه آموزش و پرورش در استان سیستان و بلوچستان دچار آسیب شده است که به هر منطقه‌ دو کامیون تجهیزات ارسال شده است. هر کامیون شامل میز و نیمکت معمولی، صندلی دسته‌دار و ۱۰ کامپیوتر و ۵ اسپلیت برای تامین سرمایش و گرمایش بود.»

۵۰ کانکس تا دو روز آینده در سیستان و بلوچستان بارگیری می‌شود

به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور۵۰ کانکس هم خریداری و بارگیری شده است و در دوز آینده به محض رسیدن به استان سیستان و بلوچستان در مکان‌های مناسب مستقر خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «در بازدیدی که از منطقه داشتیم چند نفر از خیرین نیز با ما حضور و استقبال بسیار خوبی داشتند. امروز هم تعدادی از خیرین از جمله رییس و مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز در منطقه حاضر می‌شوند تا برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم که ۵۶ مدرسه را چطور باید بازسازی کنیم. طبیعتاً با منابع دولتی و از محل کمک‌های خیرین سعی می‌کنیم این مشکل را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنیم.»

رخشانی‌مهر به برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت سازمان نوسازی مدارس برای بازسازی مدارس آسیب‌دیده از سیل استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: «برنامه کوتاه‌مدت ما برای این منطقه تامین کانکس‌ها، میز و نیمکت‌ها و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی است. برنامه میان‌مدت ما ساخت مدارس ۱ تا ۳ کلاسه است که تا مهر سال ۹۹ تحویل دهیم. اکثر ۵۶ مدرسه‌ای که دیگر قابل استفاده نیستند، مدارس ۱ تا ۳ کلاسه هستند و تعدادی هم ۲۰ و ۹ کلاسه هستند. مدارس ۶ و ۹ کلاسه‌ را هم برای دهه فجر سال آینده آماده می‌کنیم.»

او افزود: «چون امکان دارد روستاها جابه‌جا شوند و جمعیتی از چند روستا در یک جا مستقر شوند، اگر مدرسه ۱۸ کلاسه لازم باشد ظرف ۱۸ ماه تحویل داده خواهد شد.»

وزیر آموزش و پرورش دوشنبه به سیستان و بلوچستان می‌رود

مهر‌الله رخشانی مهر از سفر وزیر آموزش و پرورش در روز دوشنبه هفته جاری برای بازدید از مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: «تجربه خوبی هم از سیل‌های لرستان و خوزستان و گلستان داریم و سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات را رفع کنیم.»

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم‌چنین در گفت‌وگو با شبکه هامون اعلام کرد با هدف کاهش خسارات و آسیب‌های مترتب بر مدارس، اعتبار ویژه‌ای به اداره کل نوسازی مدارس استان ابلاغ شده تا در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات چاره‌اندیشی شود. او همچنین ارزش ریالی ۲۰ کامیون ارسالی به ۱۰ منطقه آموزش و پرورش مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان را ۳ میلیارد تومان اعلام کرده بود.

همچنین طبق اعلام اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان تاکنون ۵ محموله کمک‌های غیرنقدی نیز از سوی فرهنگیان و دانش‌آموزان به مناطق سیل‌زده جنوب استان سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

این محموله‌ها شامل کمک‌ها و اقلام ضروری، لوازم بهداشتی، وسایل گرمایشی، موارد خوراکی و ... از سوی فرهنگیان و دانش‌آموزان چابهار، سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان جنوبی به ارزش ۲۸۰ میلیون تومان به مناطق سیل‌زده ارسال شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار