حسین قناعت:با فیلمسازی برای کودکان دنیای جدیدی برای خودم ساخته‌ام

تهران(پانا)-کارگردان فیلم‌های «دزد و پری» و «تپلی و من» می‌گوید امسال و سال گذشته از نظر وضع اقتصادی جزو بدترین سال‌ها بود اما او یادگرفته است با بودجه اندک فیلمی بسازد که بتواند مخاطب را راضی کند.

کد مطلب: ۹۲۹۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد
حسین قناعت:با فیلمسازی برای کودکان دنیای جدیدی برای خودم ساخته‌ام

«تپلی و من» عنوان آخرین ساخته حسین قناعت و هشتمین فیلم اوست که پس از «لازانیا» سال گذشته بر پرده سینماها رفت و فروش خوبی را تجربه کرد. این فیلم درون‌مایه‌ای متفاوت با تجربیات قبلی قناعت دارد و از روز 2 مرداد 1398 به اکران عمومی درخواهد آمد.
حسین قناعت کارگردان و تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره فیلم سینمایی «تپلی و من» گفت: این فیلم نیز مانند فیلم‌های دیگری که در ژانر کودک ساخته‌ام موضوعی خانوادگی با تم شاد و سرگرم‌کننده دارد اما این فیلم تفاوت کوچکی با دیگر فیلم‌هایم دارد.

بزرگسالان نیز مخاطب «تپلی و من» هستند
وی ادامه داد: جز کودکان اگر بزرگسالان به سینما برای تماشای این فیلم بروند حتما آن را دوست خواهند داشت و تا پایان اکران در سینما خواهند ماند، در واقع این فیلم خانوادگی است یعنی هم کودکان آن را دوست خواهند داشت هم بزرگترها.


قناعت درباره تغییر فکر کودکان امروزی عنوان کرد: دوستی مدت‌ها قبل به من گفت بچه‌های نسل جدید زمانی که به دنیا می‌آیند از لحاظ فکری مانند کودکان پنجم ابتدایی هستند، در نتیجه ما نیز برای نزدیک شدن به آن‌ها باید فیلمنامه‌هایمان را طوری بنویسیم که جز کودکان و نوجوانان، بزرگسالان نیز با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

فضای «تپلی و من» با باقی فیلم‌هایم متفاوت است
این کارگردان با اشاره به تفاوت‌های ساختاری این فیلم با آثار قبلی خود در سینمای کودک گفت: فضای این فیلم با «دزد و پری» که بازیگران دائما درحال دویدن هستند متفاوت است و فضایی آرام‌تر دارد.
وی افزود: درمجموع «تپلی و من» برایم جایگاه ویژه‌ای نسبت به باقی فیلم‌هایی که تا به‌حال ساخته‌ام، دارد و امیدوارم بازخورد خوبی از سمت مردم داشته باشد. در دو سال گذشته مردم با سینمای کودک ارتباط برقرار کرده‌اند و فیلم‌هایی که در این ژانر ساخته می‌شود فروش خوبی دارند.
قناعت با اشاره به موضوع این فیلم سینمایی عنوان کرد: برای لو نرفتن داستان نمی‌توانم موضوع را کاملا روایت کنم، اما درباره مردی چهل ساله و مجرد است که کودکی هشت ساله مسیر زندگی‌اش را کاملا عوض می‌کند. نقش این مرد را حسن معجونی و نقش کودک را سامیار محمدی بازی می‌کند.

کارگردان فیلم «تپلی» درباره نقش کودک این فیلم سینمایی گفت: در ابتدا فقط سامیار محمدی بازیگر نقش کودک را انتخاب کرده بودم، به دلیل شباهت چهره مرد بزرگسال با کودک در فیلمنامه باید کسی را انتخاب می‌کردم که به سامیار شبیه باشد و به سرعت چهره حسن معجونی به‌خاطرم آمد و همین موضوع باعث انتخاب او شد.


وی درباره حضور حسن معجونی و میترا حجار در این پروژه گفت: «تپلی و من» اولین همکاری‌ام با حسن معجونی بود، کار کردن با او یکی از شانس‌های بزرگ ما بود و به نظرم او در کار بسیار صبور، حرفه‌ای و باپشتکار است از همکاری با او بسیار خوشحالم.

این کارگردان افزود: همچنین همکاری بنده با میترا حجار نیز اولین باری بود که اتفاق می‌افتاد و واقعا از این همکاری لذت بردم زیرا او اخلاق خوبی زمان فیلمبرداری دارد و بازی‌اش را هم بسیار دوست دارم. آقای مهدی مقدم خواننده پاپ هم لطف کرد و نقش کوتاهی در این سینمایی را به عهده گرفت. او به جز خوانندگی بازیگر بسیار توانایی است.

با فیلمسازی برای کودکان دنیای جدیدی برای خودم به وجود آورده‌ام
قناعت درباره دلایل ادامه فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد: اصلی ترین دلیل ادامه فعالیت در این حوزه از خودم شروع می‌شود، زیرا ترجیح می‌دهم از دنیای بیرون بی‌‌خبر بمانم برای همین تمام درها را به روی خودم بسته‌ام تا بیشتر از این به شعارها، دروغ‌ها و خبرهای بد گوش ندهم.

امسال از لحاظ اقتصادی در بدترین وضع ممکن بودیم
وی افزود: دنیای بیرون سرشار از تلخی و ناراحتی است، امسال و سال گذشته ازجمله بدترین و سخت‌ترین سال‌ها از لحاظ اقتصادی‌ برای مردم بودند. فشارهای مالی که به همه ما وارد می‌شود باعث ناامیدی ما شده است و اکثرمان در وضع خوبی زندگی نمی‌کنیم. در واقع با فیلمسازی برای کودکان دنیای جدیدی برای خودم به وجود آورده‌ام که فقط بچه‌ها در آن حضور دارند. هر چند به بهبود اوضاع اقتصادی امید ندارم اما مطمئنم وضع فیلمسازی برای کودکان هر روز بهتر از روز قبل می‌شود.
این کارگردان با اشاره به دیگر دلایل فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: فضای مجازی در فروش فیلم‌های کودک و دیده شدن آن‌ها کمک کرده است و همین امر باعث اعتماد خانواده‌ها به کارگردانانی که برای کودکان فیلم می‌سازند شده است و من هم سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم به سینمای کودک فکر کنم.
وی افزود: این نکته را بگویم که شخصا غیر از فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نهاد دیگری را به عنوان حامی سینمای کودک سراغ ندارم اما یکی از دلایلی که به فیلمسازی در این ژانر ادامه دادم این است که یاد گرفتم که با همان بودجه اندک فیلمی بسازم که بتواند مخاطب را راضی کند.
قناعت خاطر نشان کرد: سینمای کودک هم پای سینمای بزرگسال رشد کرده است و اوضاعش دیگر مانند پنج سال گذشته نیست زیرا اعتماد مردم و حمایت تهیه‌کنندگان را جذب کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار