۴۰۰۷ روستای سیستان و بلوچستان فاقد شبکه آبرسانی

تهران (پانا) - به‌گفته ‌مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان از مجموع ۶ هزار و ۵۵۳ روستای سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۵۴۶ روستا دارای شبکه آبرسانی و چهار هزار و هفت روستا فاقد شبکه هستند.

کد مطلب: ۹۲۶۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
۴۰۰۷ روستای سیستان و بلوچستان فاقد شبکه آبرسانی

‌به‌گزارش ایسنا، اتابک جعفری بیان کرد: براساس آماربرداری‌های صورت گرفته شهرستان‌های ایرانشهر با ۲۶۵، خاش ۳۴۷ و دلگان ۳۹۵ میلیون‌متر مکعب در سال بیشترین مصرف آب و شهرستان‌های نیمروز با سه، زابل ۱۴ و هامون ۱۶ میلیون‌متر مکعب کمترین مقادیر مصرف آب را دارند و متوسط برداشت آب در سطح شهرستان‌های استان ۱۷۵ میلیون‌متر مکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در ادامه اظهار کرد: آمار بالای جمعیت و پراکندگی روستاها، بیشتر بودن جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری، تداوم خشکسالی‌ها، فقر طبیعی منابع آبی، بارندگی بسیار کم و عقب‌ماندگی تاریخی در زمینه زیرساخت آبرسانی از ویژگی‌های خاص استان سیستان و بلوچستان است.

او بیان کرد: این استان که در گروه اقلیم بیابانی میانه قرار دارد، سالانه بارشی کمتر از ۶۵ میلی‌متر دریافت می‌کند اما میزان تبخیر در آن به بیش از پنج هزار میلی‌متر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: دشت سیستان که در گروه اقلیم بیابانی میانه قرار دارد، بارشی کمتر از ۶۵ میلی متر را در سال دریافت می‌کند و میزان تبخیر در آن به بیش از پنج هزار میلی متر می‌رسد.

او بیان کرد: این شرایط در مجموع باعث خشکی فیزیکی شدید محیط بوده و در سال‌هایی که میزان ورودی آب رودخانه هیرمند کاهش می‌یابد، خشکسالی‌های مخرب توسعه پیدا می‌کند، شرایط حیاتی منطقه یعنی هیرمند نوسانات سالیانه قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد و وزش بادهای ۱۲۰ روزه که از اواخر بهار تا پایان تابستان می‌وزد در تشدید نیاز و خشکی محیط مؤثر است.

او اظها ر کرد: استفاده از آب شیرین کن در برخی نواحی ساحلی و نواحی نزدیک خطوط انتقال آب مرتبط، می‌تواند راه کار مناسبی برای تأمین آب باشد.

جعفری عنوان کرد: متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰ میلی‌متر و در سیستان و بلوچستان ۱۰۳ میلی متر است، آب سطحی در کشور ۱۰۵ میلیارد مترمکعب و استان یک و ۰.۶ میلیارد متر مکعب، آب زیرزمینی کشور ۵۶ میلیارد مترمکعب و در سیستان و بلوچستان یک و چهار میلیارد مترمکعب است که هشت درصد بارندگی تبدیل به روان آب و هفت درصد تبدیل به نفوذ در سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان همچنین عنوان کرد: حجم فعلی سدهای استان نسبت به سال آبی قبل ۱۵۱ درصد افزایش یافته است.

جعفری بیان کرد: هم‌اینک ۲۷ طرح شامل ۱۴ طرح سد سازی، پنج طرح شبکه آبیاری و زهکشی و هشت طرح تأمین آب و آبرسانی توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری، ۱۷ طرح با اعتباری بالغ بر هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال در دست اجرا و ۲۸ طرح با اعتباری بیش از چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال نیز در حال انجام مطالعات است که امیدواریم در سال آینده به اجرا برسد.

او مجموع محدوده‌های مطالعاتی را ۴۳ محدوده ذکر کرد و گفت: ۱۰ محدوده آزاد، ۹ محدوده ممنوعه، ۱۱ محدوده پیشنهاد ممنوعه و ۱۳ محدوده فاقد آبخوان در استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان به منابع و مصارف آب‌های زیرزمینی در استان اشاره کرد و گفت: اکنون ۱۸ هزار و ۸۵ حلقه چاه، چشمه و قنات با تخلیه یک میلیارد و ۹۱۸ میلیون مترمکعب در استان است.

او شمار چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان را حدود ۱۵ هزار و ۹۷۳ حلقه ذکر کرد و گفت: هشت هزار و ۵۷۲ حلقه چاه مجاز، ۲ هزار و ۱۵۲ حلقه چاه فرم یک غیرمجاز و چهار هزار و ۱۸۵ حلقه چاه فرم پنج غیرمجاز در استان وجود دارد.

جعفری، حجم اضافه برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی را ۴۴۶ میلیون مترمکعب عنوان کرد.

او گفت: به‌منظور احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی ۱۵ پروژه در نظر گرفته شده که ۱۳ مورد آن مربوط به آب منطقه‌ای و ۱۲ مورد به جهاد کشاورزی مربوط است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان همچنین بیان کرد: براساس برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش آب باید ۱۷۰ حلقه چاه مجهز به ابزار اندازه‌گیری کنترل هوشمند، پروانه ۲ هزار و ۶۱۰ حلقه چاه تعدیل و ۲۲۰ حلقه چاه پر شوند.

او با اشاره به عملکرد جمع‌آوری دستگاه حفاری در سال ۹۷ اظهار کرد: کار حفاری در هفت شهرستان با ۲۱ دستگاه انجام می‌شود.

جعفری گفت: امسال حدود ۶۰ حلقه چاه را با همکاری خود مردم مسلوب المنفعه کردیم که روند صعودی خیلی خوبی داشته و در طول تاریخ استان بی‌سابقه بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار