صالحی: ایران به اورانیوم با غنای 60 درصد دست یافت

در هر ساعت ۹ گرم اورانیوم ۶۰ درصد تولید می‌کنیم/ می‌خواستند در مذاکرات با حسن نیت جلو برویم اما کاری کردند که ما را به این سمت کشاندند/غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم اکنون در تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن در جریان است

تهران (پانا) - رئیس سازمان انرژی اتمی خبرداد غنی سازی ۶۰ درصدی در نیروگاه هسته‌ای نطنز آغاز شده است و محصولی که هم اکنون تولید می‌کنیم حدود ۹ گرم در ساعت است.

کد مطلب: ۱۱۷۷۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
صالحی: ایران به اورانیوم با غنای 60 درصد دست یافت

به گزارش روابط عمومی سازمان انرژی اتمی علی اکبر صالحی در ارتباط با خبر نیمروزی سیما گفت: اقدام بزرگی در چارچوب قانون اقدام راهبردی مجلس انجام شده است. ما با آقای قالیباف درباره مسایل مرتبط همواره در تماس هستیم و امروز هم نزدیک‌های سحر بود که به اطلاع ایشان این دستاورد را رساندم و ایشان هم آن را اعلام کردند. از ایشان و آقای ذوالنوری رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس هم به خاطر حمایت‌هایشان به ویژه حمایت‌های مالی تشکر دارم.

وی ادامه داد: باید قانون را آن گونه که مورد خواست مجلس شورای اسلامی است پیش ببریم. به ما گفته بودند که با احتیاط در اجرای این قانون جلو بروید و می‌خواستند در مذاکرات با حسن نیت جلو برویم اما به هر حال کاری کردند که ما را به این سمت کشاندند.

افزود: برغم برخی شایعات بعد از حادثه نطنز هیچ لحظه‌ای غنی‌سازی در نطنز قطع نشده است و تنها در یکی از سالن‌ها مشکل پیدا کردیم. بعد از حادثه هفته گذشته در سایت نطنز هیچ آلودگی در این سایت ایجاد نشده است، اگر آلودگی بود بازرسانی که بازدید کردند آن را اعلام می‌کردند و باید بگویم که بعد از این حادثه، یک لحظه هم غنی سازی متوقف نشده است. تنها یک سالن غنی سازی که در آن سانتریفیوژهای IR-۱ قرار داشتند از کار افتاده است و در سالن‌های متعدد دیگر غنی‌سازی با قوت ادامه دارد.

صالحی ادامه دا: فعالیت سانتریفیوژها با برق اضطراری در جریان است. برق اصلی ظرف یکی دو روز آینده وصل می‌شود و الان هم داریم با برق اضطراری ماشین‌های از کار افتاده را جایگزین می‌کنیم.

وی گفت: غنی‌سازی با قوت پیش می‌رود. تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نشان از آمادگی سازمان انرژی اتمی در عملیاتی کردن دستورات مقامات بالا دارد.

علی اکبر صالحی افزود: چهارشنبه بود که دستور راه‌اندازی ۶۰ درصد را دادیم و بامداد جمعه این محصول ۶۰ درصد تولید شد. محصولی که هم اکنون تولید می‌کنیم حدود ۹ گرم در ساعت است که باید روی راندمان و چیدمان زنجیره‌ها کار شود. ممکن است این راندمان کم شود. یعنی هم اکنون که تولید ما ۹ گرم است ممکن است به ۵ یا ۶ گرم برسد، تا همزمان بتوانیم با این دو زنجیره اورانیوم ۲۰ درصد هم تولید کنیم. این کار بزرگی است که انجام شده و تحول فنی است که دوستان ما در حال انجام آن در سازمان هستند.

وی افزود: در حال حاضر ما هم تولید غنی سازی ۶۰ درصد داریم و از طرف دیگر همزمان با یک تزریق داریم غنی سازی ۲۰ درصد هم تولید می‌کنیم که ان شاء الله تا یک یا دو روز آینده این بهینه سازی‌ها به اتمام خواهد رسید.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: بنابراین غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم اکنون در تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن در جریان است. همگان باید متوجه شده باشند که سایت نطنز هم چنان پا برجاست و با قوت جلو می‌رود. اساسا یکی از شیوه‌های بازدارندگی همین آمادگی است که جوانان غیور ما دارند که با هر حادثه ضمن جبران مساله، چند قدم هم جلوتر می روند و این برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: گفت: این اورانیوم ۶۰ درصد برای ساختن "هدف" Targetهایی است که این هدف‌ها را در راکتور تهران می‌گذاریم و از آنها مولیبدن استخراج می‌کنیم. از این ۶۰ درصد برای سوخت الان تولید نمی‌کنیم. از سویی این بحث که در رسانه‌ها راه انداختند که ما نمی‌دانیم داریم چکار می‌کنیم یا داریم بلوف می‌زنیم، درست نیست. "هدف"‌ها کاربردهای متنوعی دارد و یکی از آنها در تولید رادیوداروها استفاده می‌شود. در فرایند فیژن مولی با ۲۰ درصد داریم تست می‌کنیم اما وقتی غنا را بالا ببریم راندمان و میزان مولیبدن بالا می‌رود و زمان تولیدش هم کوتاه‌تر می‌شود و اساسا فرایند آسان‌تر می‌شود، این فرصتی بود که قانون مجلس برای سازمان پیش آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار