حق رئیس‌جمهوری برای اقدام قضایی علیه نماینده توهین‌کننده محفوظ است

تهران (پانا) - یک وکیل دادگستری گفت انتقاد از نحوه مدیریت مسئولان باید در چارچوب ادب و اخلاق صورت بگیرد و خارج از این ممکن است مشمول عناوین کیفری شود؛ اینکه شخصی، رئیس‌جمهوری که بعد از مقام رهبری بالاترین مقام در کشور است را مستحق اعدام می‌داند و در فضای مجازی چنین چیزی را مطرح می‌کند، نه وجهه قانونی و نه جنبه اخلاقی دارد و در هیچ کشوری چنین چیزی مرسوم نیست.

کد مطلب: ۱۱۳۲۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
حق رئیس‌جمهوری برای اقدام قضایی علیه نماینده توهین‌کننده محفوظ است

به گزارش ایلنا، عبدالصمد خرمشاهی،‌ وکیل پایه یک دادگستری در خصوص نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بحث تفکیک قوا در اغلب کشورها اجرا می‌شود؛ در اصل ۱۵۷ قانون اساسی کشور ما نیز بحث تفکیک قوا یا استقلال قوا مطرح شده است و سه قوه مستقل از یکدیگر و زیر نظر ولایت فقیه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: فلسفه تفکیک قوا جلوگیری از استبداد است، مهمترین وظیفه قوه مقننه تصویب قانون و قانونگذاری است؛ قوه مجریه نیز مجری قوانین است و وظیفه اداره کشور را دارد؛ طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئیس‌جمهور پس از رهبری دومین مقام اجرایی کشور است؛ بنابراین به دلیل اینکه کار کشور منظم پیش برود و تداخلی به وجود نیاید، بهتر است که هر قوه دخالتی در کار قوه دیگر نداشته باشد.

خرمشاهی با بیان اینکه وظیفه مجلس جدا از این اموری است که امروز در حال انجام است، گفت: مناسب نیست رئیس مجلس که مطابق قانون اساسی وظایف مهمتری به او محول شده است و باید به آنها بپردازد، وقت خود را برای اموری صرف کند که وظیفه او نیست؛ بهتر است وقت رئیس قوه مقننه مصروف وظایفی شود که مطابق قانون بر عهده او است؛ به عنوان مثال بحث سیاست خارجی، بحثی است که مربوط به دولت و وزارت امور خارجه است و اظهار نظر نمایندگان در خصوص سیاست خارجی زیر پا گذاشتن خطوطی است که در قانون اساسی ذکر شده است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: این اقداماتی که امروز شاهد آن هستیم در چارچوب وظایف مجلس نیست و وظیفه مجلس تصویب قوانین است، دخالت در حوزه وظایف سایر قوا شبهاتی در اذهان عمومی ایجاد خواهد کرد.

وی در خصوص اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، اظهار کرد: انتقاد از نحوه مدیریت مسئولان باید در چارچوب ادب و اخلاق صورت بگیرد و خارج از این ممکن است مشمول عناوین کیفری شود؛ اینکه شخصی، رئیس جمهور که بعد از مقام رهبری بالاترین مقام در کشور است را مستحق اعدام می‌داند و در فضای مجازی چنین چیزی را مطرح می‌کند، نه وجهه قانونی و نه جنبه اخلاقی دارد و در هیچ کشوری چنین چیزی مرسوم نیست.

وی ادامه داد: انتقادات باید در چارچوب موازین قانونی و اخلاق و ادب صورت بگیرد. برخی از اظهارات حتی ممکن است وصف توهین مجرمانه داشته باشد که این حق برای رئیس جمهور محفوظ است و رئیس جمهوری می‌تواند اقدام قضایی انجام دهد.

خرمشاهی افزود: در قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم سیاسی نیز ذکر شده است که توهین به مقامات چه مجازاتی دارد؛ به نظر من باید از این گونه مسائل جلوگیری شود تا بیش از این باب نشود چون در صورتی که این قضیه شیوع پیدا کند ثمرات بدی به همراه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: باید در بیان مطالب محتاط باشیم تا حرمت افراد حفظ شود و شخصاً حکم قضایی صادر نکنیم چون این گونه صحبت‌ها جز ایجاد هرج و مرج چیز دیگری به همراه نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار