قراییمقدم در گفتوگو با پانا:
ایجاد «قرارگاه عدالت آموزشی» آرزوی همیشگی جامعهشناسان بود
انتظار داریم این کار خوب و ایده متعالی وزیر آموزش و پرورش، در عمل به نتایج مثبت برسد/ اکثر دانشمندان ما از طبقات محروم و متوسط بودهاند/ دانشآموزان مستعد در سراسر ایران پراکندهاند
تهران (پانا) - امان الله قراییمقدم معتقد است جای خالی عدالت آموزشی در سالهای گذشته به شدت در جامعه احساس میشده و ایجاد قرارگاهی برای تحقق چنین عدالتی، آرزوی بسیاری از جامعهشناسان در همه این سالها بوده است.
یک جامعهشناس مطرح در گفتوگو با پانا اظهار داشت: «برقراری عدالت آموزشی جزو وظایف ذاتی دولتها در همه کشورها است و اگر چنین اصلی محقق نشود، آموزش و پرورش به صورت طبقاتی در جامعه نمایان خواهد شد. نتیجه چنین شرایطی، سرخورده شدن طبقات پایین و متوسط جامعه است که توان مالی و دسترسی کافی به امکانات و خدمات آموزشی ندارند.»
قرایی مقدم افزود: «متاسفانه وضعیت سالهای گذشته در جامعه ما به گونهای بود که به طور مستمر و فزاینده با افزایش فاصله طبقاتی در نظام آموزشی کشور مواجه بودیم و به جرات میگویم که من و همکارانم از بهبود شرایط ناامید شده بودیم؛ چراکه سرخورده شدن افراد نخبه و مستعد اما کمبرخوردار را از نزدیک مشاهده میکردیم.»
اکثر دانشمندان ایرانی از طبقات محروم و متوسط بودهاند
این جامعهشناس و استاد دانشگاه که تخصص و مطالعات اصلی او در حوزه تعلیم و تربیت است، ادامه داد: «میخواهم یک واقعیت اجتماعی را برای شما بازگو کنم؛ هیچ یک از دانشمندان بنام، مخترع، فیلسوف و متفکر ما در طول صدها سال گذشته و همچنین اکثریت متخصصان، نخبگان و چهرههای علمی معاصر از اقشار بالا و پردرآمد جامعه ایران نبودهاند.»
وی در توضیح این موضوع گفت: «به طور مثال؛ زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، ابن سینا، فارابی و حتی چهرههای جدیدتر مثل مریم میرزاخانی، سعید نفیسی و دیگران، همگی در دوران تحصیلات پایه، از اقشار متوسط یا کمدرآمد جامعه بودهاند.»
قراییمقدم تصریح کرد: «بنابراین بسیاری از دانشمندان و چهرههای علمی و تاثیرگذار آینده را باید در اقشار متوسط و پایین جامعه جستوجو کرد و آنچه در همه این سالها موجب رنج و افسوس ما شده بود، همین بود که با طبقاتیشدن نظام آموزشی کشور، فرصتهای افراد مستعد اما کمدرآمد و کمبرخوردار برای دسترسی برابر به خدمات و امکانات آموزشی از دست میرفت و آنها مایوس و ناامید میشدند ولی متاسفانه افرادی موفق به ظهور موقت در چنین فضایی میشدند که فقط با استفاده از موقعیت مالی، موفق به خرید فرصتهای علمی و استفاده از امکانات آموزشی شده بودند.»
قرارگاه عدالت آموزشی، عالی است
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که «با توجه به مواضع مقامات کنونی وزارت آموزش و پرورش و ایجاد قرارگاهی برای تحقق عدالت آموزشی، آیا امیدی به بهبود شرایط وجود دارد؟» اظهار داشت: «بله این خیلی عالی است. من و بسیاری از همکارانم سالهای سال در آرزو و انتظار تحقق عدالت در نظام آموزشی کشور بودیم و حتی امیدی هم به بهبود شرایط نداشتیم. من این تصمیم و برنامه وزیر محترم آموزش و پرورش و همکاران ایشان در وزارتخانه را تحسین میکنم.»
وی افزود: «نقاط مرزی و روستایی ما در سراسر این سرزمین، تشنه بهرهمندی از چنین جریان عادلانهای هستند اما امیدوارم این کار خوب و این شروع خوب، منجر به نتایج مثبت و واقعی برای حذف تبعیضهای قدیمی شود.»
قرایی مقدم تاکید کرد: «یکی از مهمترین نیازهای مناطق محروم و کمبرخوردار، توزیع عادلانه معلم و نیز رسیدگی به شرایط اقتصادی معلمان است. به این معنا که دانشآموزان این مناطق نیاز به حضور تعداد کافی معلمان دارند و همچنین معلمان در چنین مناطقی باید حقوق و مزایای بیشتر و بهتری داشته باشند تا برای ارائه آموزشهای باکیفیت و مناسب به بچهها ترغیب شوند.»
دانشآموزان مستعد در سراسر ایران پراکندهاند
این جامعهشناس ادامه داد: «ما باید بدانیم که استعدادهای دانشآموزی و اندیشمندان و نامداران آینده این کشور فقط در تهران نیستند بلکه این افراد در سراسر ایران پراکنده هستند و فقط باید به آنها فرصت برابر برای دیدهشدن و شکفتن بدهیم.»
وی در پایان گفت: «ما برای وزیر محترم آموزش و پرورش و همکاران ایشان آرزوی موفقیت و رسیدن به نتایج مثبت در این مسیر داریم. انتظار ما این است این کار خوب و ایده متعالی وزیر آموزش و پرورش، در عمل به نتایج مثبت برسد. انشالله این رویکرد دارای خیر و برکت برای دانشآموزان تلاشگر، مستعد و باانگیزه در سراسر ایران خواهد بود.»
ارسال دیدگاه