ترامپ در مخمصه یک ترور

وقتی رییس جمهور آمریکا برای انداختن دینامیت در بشکه باروت، تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد

تهران (پانا) - ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قوانین داخلی کشورش و و قوانین بین‌المللی را زیرپا گذاشت تا دست به جنایتی بزند که یک اقدام تروریستی محسوب می‌شود و آن، ترور شهید سردار قاسم سلیمانی است.

کد مطلب: ۹۹۲۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
ترامپ در مخمصه یک ترور

به گزارش پانا، سردار قاسم سلیمانی به همراه برخی فرماندهان نیروهای حشد‌ الشعبی عراق سحرگاه جمعه در دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد در حال حرکت بودند که خودروهایشان توسط پهپادهای ارتش آمریکا هدف قرار گرفت و به شهادت رسیدند.
سردار سلیمانی به عنوان یک چهره و قهرمان ملی در ایران شناخته شده بود و نقش او در مبارزه با داعش در سوریه و عراق، بی‌بدیل است. فرمانده پیشین سپاه قدس در شرایطی مورد حمله تروریستی قرار گرفت که ساعاتی پس از این جنابت، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد با دستور مستقیم ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، فرمانده سپاه قدس را هدف گرفته است. در این بیانیه ادعا شده بود که ارتش آمریکا برای حفاظت از نیروهایش در عراق ، اقدامی دفاعی انجام داده است؛ ادعایی که یک مقام مسئول در ایران، آن را تکذیب کرد.
اقدام تروریستی ترامپ بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت. ترور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدان ایران در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در بغداد نقض کنوانسیون سازمان ملل و قوانین بین المللی است و از آنجا که کاخ سفید رسما مسئولیت ترور سردار قاسمی را پذیرفته است، این اتفاق در قوانین بین‌الملل مصداق بارز تروریسم دولتی نیز محسوب می شود.

علاوه بر این، آنچه بیش از همه نگاه ناظران بین‌المللی را به خود جلب کرد، غیرقانونی بودن این اقدام آمریکا بود. سردار سلیمانی به عنوان یک مقام رسمی ایران ، به دعوت دولت عراق در کسوت مستشار نظامی در این کشور حضور داشت. نیروهای آمریکایی نیز به درخواست دولت عراق در این کشور حضور دارند. از منظر حقوق بین الملل این موضوع قانونی است ولی آنچه غیرقانونی به شمار می‌آید، ترور یک مقام رسمی دولتی است که به دعوت میزبان (عراق) به آن کشور رفته است. بنابراین، دولت عراق می تواند ادعا کند حاکمیت ملی‌ این کشور از سوی دولت آمریکا نقض شده است و این ، موضوعی است که مورد انتقاد برخی شخصیت‌های عراق قرار گرفت. به همین خاطر دولت عراق به طور رسمی خروج نیروهای آمریکایی از خاک خود را خواستار شده است.

از آنجا که کاخ سفید رسما مسئولیت ترور سردار قاسم سلیمانی را پذیرفته است، این اتفاق در قوانین بین‌الملل مصداق بارز تروریسم دولتی محسوب می‌شود.


در عین حال "اگنس کالامارد" گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس جانشین فرمانده نیروهای الحشد الشعبی قوانین بین المللی از جمله قوانین حقوق بشر را نقض می‌کند. این گفته که در صفحه رسمی توئیتر او منتشر شد، اینگونه ادامه می‌‌ِیابد که «استفاده از پهپادها و دیگر ابزار ها برای ترور به هیچ عنوان قانونی نیست.»
به گفته گزارشگر ویژه سازمان ملل، طبق قوانین بین المللی حقوق بشر اقدامات مرگبار فقط می تواند برای مقابله با تهدید حتمی صورت بگیرد.

اعتراض کنگره آمریکا به ترامپ

اما جنایت رئیس جمهوری آمریکا فقط از منظر بیرونی، اقدامی غیرقانونی نیست بلکه برخی مقامات آمریکایی نیز معتقدند دونالد ترامپ قوانین داخلی این کشور را نیز نادیده گرفته و زیرپا گذاشته است.
نانسی پلوسی نماینده دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از جمله این افراد است که با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: «دولت آمریکا حملات جمعه‌شب در عراق را - که در جریان آن مقامات نظامی بلندپایه ایران را هدف قرار داد و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران، را کشت - بدون مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه ایران بوده است. افزون بر این، چنین اقدامی بدون مشورت با کنگره انجام شده است.»
کریس مورفی، سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت آمریکا نیز این حمله «بدون مجوز» در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد را زیر سوال برده و هشدار داد که این اقدام می تواند به «یک جنگ بزرگ منطقه ای» بینجامد. مورفی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «سلیمانی دشمن ایالات متحده بود، در این هیچ شکی نیست. مساله این است که دولت ایالات متحده بدون کسب مجوز از کنگره مرد قدرتمند ایران را به قتل رسانده و این در حالی بوده که می دانسته این مساله می تواند به یک جنگ بزرگ منطقه ای بینجامد. توجیه این کشتار این بوده که می خواسته از حملات آتی ایران جلوگیری کند. یکی از دلایلی که ما به طور عمده دست به کشتار مقامات سیاسی خارجی نمی زنیم، این است که چنین حملاتی به کشته شدن آمریکایی های بیشتری می انجامد.»

اقدام نابخردانه ترامپ آنچنان به لحاظ حقوق بین المللی غیر عادی و نسنجیده است که از هم اکنون اعضای کنگره آمریکا خواستار توضیحات دونالد ترامپ در این باره شده اند .

از سوی دیگر دولت های اروپایی متحد آمریکا نیز خواستار توضیحات روشن کاخ سفید در انجام یک عملیات تروریستی درخاک کشور دیگری شده اند . همه این ها به نظر می رسد روز به روز حلقه محاصره ای را برای دونالد ترامپ تنگ و تنگ تر می کند که هنوز نتوانسته است خود را از زیر بار سنگین یک استیضاح رهایی بخشد. به همین دلیل اس که دولت ترامپ با شتابزدگی مشهودی در پی محمل تراشی برای توجیه این اقدام غیر قانونی خود برآمده و هر بار در رسانه های بهانه ای واهی را برای توجیه این اقدام خطرناک خود مطرح می کند.

البته این اولین بار نیست که یک رئیس‌جمهور آمریکا بدون مجوز کنگره و برخلاف عرف و قوانین بین المللی دست به اتخاذ چنین تصمیمی می گیرد اما تفاوتی که این بار در چنین اقدامی وجود دارد آن است که دونالد ترامپ با ترور سردار قاسم سلیمانی، گویی دینامیتی را در بشکه ای از باروت انداخته است و این بار پیامدهای حاصل از این اقدام تنها دامن شخص ترامپ را نمی گیرد بلکه کل دولت آمریکا و بخصوص سربازان و پایگاه های آمریکایی در سراسر منطقه هرلحظه در انتظار یک انتقام سخت باشند.

گزارش: مریم جمشیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار