پارلمان ترکیه با اعزام نیرو به لیبی موافقت کرد

تهران (پانا) - پارلمان ترکیه با لایحه مجو اعزام نیروهای نظامی به لیبی موافقت کرد. این تصمیم می تواند تنش های جدیدی را بین مصر و لیبی از یک طرف و بین طرف های درگیر در بحران لیبی از سوی دیگر تشدید کند.

کد مطلب: ۹۹۱۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
پارلمان ترکیه با اعزام نیرو به لیبی موافقت کرد

به گزارش الجزیره، نمایندگان پارلمان ترکیه در نشست امروز خود برای رأی‌گیری در مورد اعزام نیرو به لیبی، با اکثریت آرا (۳۲۵ رأی از مجموع ۵۵۰ نماینده) با تصمیم دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه موافقت کرد. بر اساس این لایحه، پارلمان به دولت ترکیه مجوز می‌دهد که جهت حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج که مورد حمایت جامعه بین‌الملل است، نیرو و تجهیزات اعزام کند.

این درحالی است که دو روز پیش ژنرال حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی از مصر خواسته بود نیروی نظامی به لیبی اعزام کند. به گزارش «العربی الجدید» خلیفه حفتر که به همراه «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان طبرق (شرق لیبی) به قاهره سفر کرده بود ضمن دیدار با مقامات سیاسی مصر آن‌ها را در جریان وضعیت نظامی لیبی بخصوص در محورهای نبرد اطراف طرابلس قرار داد.

به گفته این منابع، حفتر در دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در کاخ الاتحادیه، خواستار حمایت نظامی بیشتر مصر از نیروهایش برای پیشروی شد.حفتر همچنین از السیسی خواست تا قاهره از تصمیم خود برای عدم اعزام نیروهای پیاده ‌نظام به محورهای جنگی صرف‌نظر کند. حفتر گفته است که اگر قاهره نیروی زمینی به لیبی اعزام کند ظرف چند ساعت نبرد در طرابلس را یکسره خواهند کرد.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس(غرب کشور) که در سطح جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.تصمیم جدید پارلمان ترکیه مبنی بر اعزام نیروی نظامی به لیبی می تواند تنش های بین مصر و ترکیه را از یک سو و درگیری های بین طرف های داخل لیبی تشدید کند. برخی از تحلیل گران بر این باورند که به این صورت لیبی در آستانه یک جنگ جدید قرار خواهد گرفت. جنگی که از حالت نیابتی در آمده و به صورت صریح طرف های خارجی را خاک این کشور در برابر هم قرار می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار