مدیرکل مدارس و مراکزغیردولتی:

مراکز آموزشی دارای مجوز از آموزش و پرورش ازمالیات معاف نیستند

تهران (پانا) - مدیرکل مدارس و مراکزغیردولتی اعلام کرد صنعت کنکور شامل فعالیت ها و اقدامات متنوعی شده است .برخی در تولید تست ، برخی چاپ کتاب که مجوزهای آن توسطه سایردستگاه‌ها صادر می شود و اگر طبق قانون قراراست مالیاتی اخذ شود مسلما باید اخذ شود و دستگاه‌های مسئول این امر باید اقدام کنند.

کد مطلب: ۹۹۱۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
مراکز آموزشی دارای مجوز از آموزش و پرورش ازمالیات معاف نیستند

به گزارش روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، سعیدصالح مدیرکل مدارس و مراکزغیردولتی درگفت‌وگو با برنامه ایران امروزِ رادیو ایران گفت: درقانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی دو دسته واحد آموزشی وپرورشی تعریف شده است. مدرسه واحدی آموزشی وپرورشی است که آموزش‌های رسمی از پیش دبستانی تا پایان دوره ی متوسطه را ارائه می‌دهد. مورد بعدی مراکز هستند که تعریف آن درقانون موجود است از جمله موسسات کنکور، آموزشگاه‌های زبان، کانون‌های فرهنگی_تربیتی _پرورشی که مجوز خود را از آموزش و پرورش و طبق ماده 19 مصوب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان دریافت کرده‌اند.

او افزود: مدارس غیر دولتی دربرخورداری از کلیه تخفیفات، ترجیهات، معافیت‌های مالیاتی و عوارض مانند مدارس دولتی هستند‌. یعنی معافیت مالیاتی دارند. اما این شرایط شامل مراکز غیردولتی نمی‌شود و طبق ماده 20 قانون مصوب به وزارت آموزش وپرورش اجازه داده می‌شود سالانه معادل 4درصد شهریه توسط مراکز را دریافت و به حساب درآمدهای خزانه داری کل کشور واریز کند. سپس وجوه واریزی ازاین محل مطابق اعتبارات مصوب درقوانین دراختیار سازمان مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد تا این سازمان آن را برای نظارت و کیفیت بخشی به امور آموزش وپرورش غیردولتی مناطق محروم و کم برخوردار هزینه کند و مبلغ دریافتی به‌عنوان علی الحساب مراکز مذکور تلقی و در مفاصاحساب مالیاتی آنان لحاظ شود.

مدیرکل مدارس و مراکزغیردولتی گفت: ملاک عمل آموزش وپرورش ازقانون تاسیس ناشی می‌شود. در همین قانون مراکز آموزشی ازمالیات معاف نیستند و قاعدتا ملاک عمل ما است. طبق مکاتبات سازمان مدارس و مراکزغیردولتی با سازمان امور مالیاتی کشور نیز مذاکراتی درخصوص نحوه محاسبه این مبالغ انجام شده است و عملا مراکز درحال پرداخت مالیات هستند.

صالح ادامه داد: صنعتی به نام کنکور وجودداردکه آموزش و پرورش یکی از معلول‌های آن است یعنی دوازده سال تلاشِ معلم، مدیر و دانش‌آموز را دردویست و پنجاه تست خلاصه می‌کنیم. لذا معلم را از پایه اول درگیر کنکور می‌کنیم و باید پاسخگوی همه باشد در حالی که نقشی در آن نداریم‌. کنکور فیلتری شده برای کسی که می‌خواهد به دانشگاه برود و جامعه به کسی می‌گوید: معلمِ خوب، که کنکور را بهتر کار می‌کند در حالی که برای آموزش و پرورش منفعتی ندارد که بخواهد برای آن کار کند. این صنعت شامل فعالیت‌ها و اقدامات متنوعی شده است.برخی در تولید تست، برخی چاپ کتاب که مجوزهای آن توسطه سایر دستگاه‌ها صادر می‌شود و اگر طبق قانون قراراست مالیاتی اخذ شود مسلما باید اخذ شودو دستگاه های مسئول این امر باید اقدام کنند.

او ادامه داد: به‌عنوان مثال مراکز از آموزش و پرورش مجوز می‌گیرند و کلاس‌هایی برای کنکور دایر می‌کنند و باید مالیاتش را پرداخت کنند. اما برخی مراکز ممکن است فعالیتشان را متنوع کرده و برای انتشاراتشان از وزارت ارشاد مجوز بگیرند یا مرکز خیریه و یا NGOتشکیل داده و مجوزش را از وزارت کشور دریافت کنند. در اینجا به آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود.

صالح افزود: آن زمانی مدارس این کشور دو، سه و یا چهار شیفت بودند از مردم خواسته شد مدرسه داری کنند و حضرت امام هم تایید فرموده و قانونش هم تصویب شد. در همین راستا فرهیختگان جامعه ، بازنشستگان آموزش وپرورش سرمایه مادی و معنوی خودرا در این راه گذاشته و مدرسه تاسیس کردند . حالا که افرادی داوطلب شده و به ما کمک کردند عده ای به آنها هجمه وارد می کنند که چرا مدرسه زده اید ! درحال حاضر 1میلیون و700هزار دانش آموز در کشور در این مدارس درس می‌خوانند و مسولیت بخشی ازنظام تعلیم و تربیت را عهده دار هستند .در واقع والدین به این مدارس اعتماد کرده و فرزندانشان را ثبت نام می‌کنند‌. 70 درصد دانش‌آموزان ما فرزندکارمندان دولتی هستند. فارغ از موافقت یا مخالفت شخصی با بخش غیردولتی درحال حاضر باید مطابق قانون از ایشان حمایت و نظارت شود.

صالح گفت:17 هزار مدرسه دراقصی نقاط کشور درحال فعالیتند که بعضی از آنها فقط20 دانش‌آموز دارند و برخی هم تخفیف زیادی در شهریه می‌دهند. در حالی که اجاره بها 80 درصد رشد داشته و تورم شدید گریبان گیر آنان هم هست. انواع عوارض شهرداری را هم پرداخت می‌کنند. لذا در اینچنین مباحثی باید به جمیع شرایط مخاطبان یعنی اولیا، دانش‌آموزان، موسسان و نظام تعلیم و تربیت توجه کرده و از اظهار نظرهای غیرکارشناسانه که به اعتماد مردم آسیب می‌زند نیز پرهیز شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار