چگونه بیش از 6000 زبان در دنیا بوجود آمده اند

زنجان (پانا) - محققان موسسه ی انسان شناسی ماکس پلانک در یک پروژه ی شبیه سازی چگونگی گسترش یافتن یک سیستم ارتباطی را مورد بررسی قرار دادند. نتایج بدست آمده بسیار شگفت انگیز است. این بررسی نشان داد حتی کودکان پیش دبستانی هم می توانند به صورت خودجوش سیستم ارتباطی را گسترش دهند که این نشان دهندهی ویژگی های زبان طبیعی موجود است.

کد مطلب: ۹۹۱۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
چگونه بیش از 6000 زبان در دنیا بوجود آمده اند

چگونگی ظهور زبان های موجود در جهان تا حد زیادی مرموز است و ممکن است هزاران سال این فرآیند طول کشیده باشد. مطالعه‌ی افراد ناشنوا که بطور خودجوش زبان های نشانهای جدید ابداع می کنند می تواند برای کشف این رموز کارگشا باشد. مشاهدات نشان می دهد افراد ناشنوایی که با یکدیگر غریبه اند وقتی کنار هم قرارمی گیرند در مدت زمان کوتاهی زبان نشانه ای ویژه ی خود را ایجاد می کنند؛ البته ما درباره ی چگونگی تبدیل تعاملات اجتماعی به زبان اطلاعات کمی داریم.

در یک سلسله مطالعه از کودکان پیش دبستانی برای بررسی چگونگی ایجاد زبان استفاده شد به این نحو که کودکان از دو کشور متفاوت (آلمان-آمریکا) از طریق ارتباط تصویری بدون صدا با هم تماس برقرار کردند؛ پس از مدتی نوعی از ارتباط فراتر از زبان گفتاری میان آنها شکل گرفت.

آنها به سرعت توانستند در یک بازی هماهنگ با استفاده از نقوش مختلف و ژست های متفاوت زبان ویژه ی خود را ایجاد کنند و رفته رفته با چالش هایی که محققان ایجاد می کردند به سمت مفاهیم انتزاعی تر بروند.

فرستنده انواع ژست ها را امتحان می کرد تا به نشانه های مشترک دست می یافتند و در ادامه با ترکیب نشانه های قبلی مفاهیم پیچیده تر به وجود می آمد و در نهایت به یک زبان کوچک محلی دست یافتند.

براساس مطالعه حاضر مراحل زیر برای ایجاد یک زبان قابل قبول به نظر می آید: ابتدا افراد از طریق نشانه هایی که شبیه اشیا و اعمال هستند به یک تجربه ی مشترک می رسند و سپس با تقلید از یکدیگر همان علائم را برای موارد مشابه استفاده می کنند و از علائم بین فردی به نشانه های متعارف می رسند؛ با گذشت زمان این علائم انتزاعی تر می شوند.

قابل توجه ترین جنبه ی این مطالعات این است که این فرآینده را می توان در شرایط کنترل شده طی 30 دقیقه مشاهده کرد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زبان های ارتباطی با انتقال به نسل های جدید سیستماتیک تر می شوند و هنگام نیاز به ارتباط های پیچیده تر گرامر به تدریج معرفی می شود.

Journal Reference:

Manuel Bohn, Gregor Kachel, Michael Tomasello. Young children spontaneously recreate core properties of language in a new modality. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2019; 201904871 DOI: 10.1073/pnas.1904871116

مترجمان: دکتر فیروز مهدی، علی مهدوی یکتا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار