نگاهی به ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر(۵)

در پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

تهران (پانا) - در پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر نسل جدید سینماگران در کنار کارگردان‌های سینمای قبل از انقلاب حضور داشتند.

کد مطلب: ۹۹۱۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
در پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن 1365 به دبیری سید محمد بهشتی در تهران برگزار شد.

حضوردو نسل از سینماگران ایرانی مانند ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی و مسعود کیمیایی در کنار ابراهیم حاتمی‌کیا، کیومرث پوراحمد، رسول ملاقلی‌پور، کیانوش عیاری، مسعود جعفری جوزانی، پوران درخشنده و عزیزاله حمیدنژاد از نکات جالب توجه این دوره بود.

در حالی که استان‌های مناطق جنگی زیر حملات شدید هوایی قرار داشتند، جشنواره همزمان با تهران در 23 مرکز استان برگزار شد و جمعا 92 فیلم 897 سانس به نمایش درآمد.

در این سال برای اولین‌بار نامزدهای بخش‌های مختلف اعلام شدند.

در مراسم اختتامیه جشنواره حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس سخنرانی کرد و در پایان نیز فیلم «خانه دوست کجاست» ساخته عباس کیارستمی به نمایش درآمد.

برگزیدگان

«پرواز در شب» نام بهترین فیلم پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر بود که کارگردانی آن برعهده رسول ملاقلی پور بود و با موضوعی دفاع مقدسی پا به این جشنواره گذاشت. فیلمی که داستان آن در مورد یک گردان از نیروهای ایرانی است که در محاصره ارتش دشمن بعثی قرار می‌گیرد و ارتباط آن با قرارگاه مرکزی قطع می شود. این فیلم علاوه بر این جایزه، لوح زرین بهترین جلوه‌های ویژه پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر را نیز نصیب خود کرد.

لوح زرین بهترین کارگردانی برای «خانه دوست کجاست» به عباس کیارستمی رسید.

لوح زرین بهترین بازیگر اول مرد به داریوش ارجمند برای فیلم «ناخدا خورشید» رسید.

لوح زرین بهتریم موسیقی متن نیز به فرهاد فخرالدینی برای فیلم «گزارش یک قتل» اهدا شد.

پرکارترین‌های جشنواره

در بخش فیلمنامه حسن هدایت و عباس کیارستمی هر یک با دو فیلم و از میان فیلمبرداران علیرضا زرین‌دست با 4 فیلم از پرکارترین‌های جشنواره بودند.

در میان بازیگران مرد علی نصیریان با 4 فیلم (ترنج، دزد و نویسنده، شیر سنگی و ناخداخورشید) پرکارترین بازیگر جشنواره بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار