در نشست مشترک رئیس و مسئولان مرکز امور بین‌الملل با مدیران پژوهشکده مطالعات راهبردی مطرح شد؛

ضرورت بازنمایی جایگاه بنیادین نظام آموزش‌و‌پرورش در کشورداری و تأمین پایدار امنیت ملی

تهران (پانا) - نشست مشترک مسئولان مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با جمعی از مدیران پژوهشکده مطالعات راهبردی در سالن جلسات مرکز امور بین‌الملل برگزار شد.

کد مطلب: ۹۹۱۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت بازنمایی جایگاه بنیادین نظام آموزش‌و‌پرورش در کشورداری و تأمین پایدار امنیت ملی

به گزارش روابط عمومی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، غلامرضا کریمی در این نشست گزارشی از شرایط موجود و زمینه‌های فعالیت‌ مرکز ارائه کرد. رئیس مرکز امور بین‌الملل هم‌چنین برنامه‌ها و سیاست‌های مرکز برای توسعه دیپلماسی آموزشی و توانمندسازی وزارت‌ آموزش و پرورش در زمینه قدرت نرم را تبیین و ظرفیت‌های موجود وزارت آموزش و پرورش را در این زمینه تشریح کردند.

در ادامه این نشست مهدی میرمحمدی، رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی گزارشی از اهداف و فعالیت‌های پژوهشکده ارائه و زمینه‌های مشترک کاری میان دو طرف را بیان کرد.

لزوم گرایش از مقوله «فرهنگ امنیتی» به «امنیت فرهنگی» با تبیین درست موضوع و نیز توجّه به نقش و کارکردهای بنیادین وزارت آموزش و پرورش در ایجاد و ارتقای امنیت داخلی کشور و لزوم انعکاس این موارد به مدیران ارشد و کانون‌های تصمیم‌گیری، از دیگر محورهای گفت‌وگو در این نشست بود. در ادامه، مدیران علمی پژوهشکده و مسئولان مرکز امور بین‌الملل به تبیین مواضع و زمینه‌ها و ظرفیت‌های مشترک برای توسعه و تداوم همکاری‌های متقابل پرداختند.

پژوهشکده مطالعات راهبردی، فعالیت‎ رسمی خود را در حوزه مطالعات راهبردی و امنیت ملی از سال 1376 در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف ایجاد ارتباط و پیوند میان نظام دانشگاهی با مراکز تصمیم‌گیری کشور از طریق انتشارات هدفمند و فراگیر، آموزش و برگزاری سمینارها و سایر فعالیت‌ها آغاز کرده است. کمک به ارتقای سطح دانش و ادبیات امنیت ملی در جامعه، دیده‏‎بانی علمی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و ارائه برآوردهای به هنگام و دقیق از محیط راهبردی آن، ایجاد و توسعه ادبیات نوین علمی مطالعات استراتژیک و امنیت ملی، تأثیرگذاری و بهینه‏‌سازی فرایند تصمیم‏‌گیری مدیران ارشد نظام با ارائـه خدمات علمی راهبردی و هم‌چنین کمک به تربیت نیروی انسانی کارآمد در حوزه مطالعات راهبردی، از اهداف و چشم‌اندازهای قابل ذکر این پژوهشکده است.

در این نشست میرمحمدی برای بازنمایی جایگاه بنیادین نظام آموزش و پرورش در کشورداری و تأمین پایدار امنیت ملی، آمادگی پژوهشکده را برای چاپ و انتشار مقالات حوزه آموزش و پرورش اعلام کرد.

رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی اولویت‌هایی چون نقش نظام آموزش و پرورش در بازتولید و تداوم سبک زندگی ایرانی اسلامی؛ نظام آموزش و پرورش و ثبات سیاسی؛ نظام آموزش و پرورش و مدیریت شکاف نسلی؛ نقش نظام آموزش و پرورش در بازتولید و تداوم هویت ملی؛ نقش کارگزاران نظام آموزش و پرورش (آموزگار، دبیر و ...) در انتقال هنجارهای بین نسلی؛ کارگزاران نظام آموزش و پرورش و مشروعیت نظام‌های سیاسی؛ نظام آموزش و پرورش و سرمایه اجتماعی؛ نقش راهبردی آموزش و پرورش در اسناد بالادستی (قانون اساسی، سند چشم‌انداز، کنش‌های گفتاری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و ...)؛ رویکرد رؤسای جمهور به آموزش و پرورش؛ نقش و جایگاه آموزش و پرورش در حکمرانی مطلوب؛ ارزیابی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران؛ الزامات و ضرورت‌های تبدیل آموزش و پرورش به نهاد بنیادین در تأمین امنیت ملی را به عنوان محورهای پیشنهادی این همکاری اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار