«بچه‌های امید»؛ اجرای ویژه ارکستر ملی 

تهران(پانا) - ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف اجرای ویژه‌ای با عنوان «بچه‌های امید» در تالار وحدت روی صحنه برد.

کد مطلب: ۹۹۱۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
«بچه‌های امید»؛ اجرای ویژه ارکستر ملی 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، بنیاد فرهنگی هنری رودکی با دعوت از «کودکان آسیب» دختر و پسر به تالار وحدت روز متفاوتی را برای آنان رقم زد. در این روز ارکستر ملی ایران که رهبری آن را سهراب کاشف بر عهده داشت، قطعاتی از «بهرام دهقان‌یار» و «محمدرضا علیقلی» شامل موسیقی فیلم و سریال‌های خاطره انگیز کودکان اجرا کرد.
گفتنی است که این رپرتوار، پیش از این و در شهریورماه در قالب ارکستر ملی برای بچه‌های ایران با عنوان شب خاطره‌ها با حضور مخاطبان عمومی برگزار شده بود.
در این اجرا سه سوئیت ارکسترال ساخته محمد رضا علیقلی با عنوان «سفری به گذشته» اجرا شد. این قطعات بر اساس تم‌ها و موتیف‌هایی الهام گرفته از موسیقی فیلم‌های کودک از دهه 60 تا 80 از جمله برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی «پاتال و آرزوهای کوچک»، «گلنار»، «دزد عروسک‌ها» ، «کلاه قرمزی» و «شهر موشها» پس از سال‌ها توسط آهنگساز باز خلق شده است.
در این کنسرت همچنین قطعات «خونه مادر بزرگه»، «زیر گنبد کبود»، «قصه‌های تا به تا» و ... ساخته بهرام دهقانیار اجرا شد که با تنظیم جدید بسط و گسترش داده شده است.
کاشف در حین نواختن آهنگ‌ها به معرفی تک به تک سازها برای کودکان پرداخت. او برای معرفی ساز‌ها گفت که ارکستر ملی یک خانواده‌ بزرگ دارد. اولین خانواده سازهای زهی است. سازهایی که با سیم نواخته می‌شود.
بعد از معرفی هر ساز از نوازنده‌ آن می‌خواست تا بخشی از یک آهنگ را بنوازد تا بچه‌ها با صدای آن آشنا شوند.
بعد از آخرین قطعه نوازندگان به احترام کودکان سازهای خود را روی زمین گذاشتند و ادای احترام کردند که با تشویق مکرر، کودکان با خاطره‌ای خوب سالن را ترک کردند.
سهراب کاشف درباره این برنامه توضیح داد: این برنامه به کودکان و نوجوانان توجه ویژه داشت و قطعاتی که اجرا شد بر اساس آثار خاطره‌انگیز برای بچه‌های دیروز و مطابق با ذائقه بچه‌های امروز، ساخته شده‌اند. از این رو برنامه هم تخیل کودکان و نوجوانان حاضر در سالن را به پرواز درمی‌آورد . در قطعاتی که برای این اجرا بازخلق شده‌ بودند به جای کلام از همه سازهای ارکستر ملی استفاده شده بود. البته این قطعات در کنسرت شهریورماه ارکستر اجرا شده بودند و برای دومین بار در این برنامه اجرا شدند و خوشحالم که این برنامه با استقبال خوب این بچه‌ها همراه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار