گزارش پانا از برجسته‌ترین نکات بودجه ۹۹

هدفگذاری کاهش تصادفات جاده‌ای با اختصاص 300 میلیارد تومان از بیمه شخص ثالث به سه دستگاه

تهران (پانا) - در صورت تصویب نهایی بندی در لایحه بودجه 99 بیمه‌ها مکلفند مبلغ سیصد میلیارد تومان از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را هفتگی به درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند. صنعت بیمه مکلف است ۳۰۰۰میلیارد تومان از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طبق بودجه نزد خزانه‌داری واریز کند که این مبالغ، در اختیار نیروی انتظامی، سازمان راهداری و اورژانس قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۹۹۱۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
هدفگذاری کاهش تصادفات جاده‌ای با اختصاص 300 میلیارد تومان از بیمه شخص ثالث به سه دستگاه

سه دستگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان اورژانس کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران باید با استفاده از این منابع برای کاهش تصادفات جاده ای و مرگ و میز ناشی از آن اقدام کنند. اگرچه مطابق قانون باید هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد این مبالغ به بیمه مرکزی ارایه شود اما دست‌اندرکاران صنعت بیمه می‌گویند ضمانت اجرایی محکمی برای اینکه این مبالغ برای این اهداف هزینه شود وجود ندارد.

طبق بند «الف» تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال آینده، شرکت‌های بیمه‌ای مکلفند مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که براساس فروش بیمه(پرتفوی) هر یک از شرکت‌ها تعیین و به تصویب شورای عالی بیمه می‌رسد، به‌صورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف ١٦٠١١١ جدول شماره(٥) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

وجوه واریزی شرکت‌های بیمه موضوع این بند به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود. منابع حاصله در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان اورژانس کشور قرار می‌گیرد تا در ردیف‌های مربوط به این دستگاه‌ها در جدول شماره(٧) این قانون در امور منجر به کاهش تصادفات و مرگ و میر، هزینه شود.

بیمه مرکزی ناظر بر اجرای این بند قانونی

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به نظارت بر اجرای این بند است. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس کشور موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه‌ماه یک‌بار از نحوه هزینه وجوه مذکور به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش کنند.

تخصیص اعتبار سه ماهه به دستگاه‌های اجرایی مذکور از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، منوط به ارسال گزارش عملکرد از سوی دستگاه‌ها به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور و تایید عملکرد از سوی بیمه مذکور است.

کارشناسان صنعت بیمه می‌گویند مطابق با قوانین بودجه سنواتی از سال ۱۳۸۶ تا پایان ۱۳۹۱ شرکت های بیمه مکلف بوده‌اند معادل ۱۰ درصد حق بیمه شخص ثالث را بابت اقدامات نیروی انتظامی در جهت کاهش حوادث رانندگی به خزانه واریز نمایند که البته از سال ۱۳۹۲ به بعد به جای ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ثابتی برای این منظور در نظر گرفته شده است؛ به نحوی که طبق تبصره ۱۰قانون بودجه سال ۱۳۹۶، این رقم معادل ۲۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

300 میلیارد تومان از بیمه شخص ثالث به چه دلیل به نیروی انتظامی، اورژانس و سازمان راهداری داده می‌شود؟

براساس قانون این بودجه باید در امور منجر به کاهش تصادفات ومرگ و میر هزینه شود و سازمان های مذکور موظفند هرسه ماه یکبار گزارش نحوه هزینه کرد خودرا به بیمه مرکزی گزارش دهند.

کارشناسان صنعت بیمه می‌گویند صنعت بیمه کشور طی هفت سال گذشته مبلغ ۱۴، ۲۷۲ میلیارد ریال به خزانه ‌داری کل کشور برای اختصاص به نیروی انتظامی واریز کرده است و مطابق قانون این نیرو مکلف بوده است این مبالغ را در امور منجر به کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آنها هزینه نماید که البته از نحوه هزینه کرد این مبالغ، نه تنها تقریبا گزارشی به بیمه مرکزی منعکس نمی‌شود؛ بلکه بعضا برنامه‌ها و پیشنهادات تبلیغاتی - فرهنگی ارائه شده به نیروی انتظامی برای توسعه فرهنگ ترافیک و کاهش متوفیان ناشی از تصادفات، به بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای حواله می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار