کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی و صنعت خودرو:

ضرورت توجه بیشتر به استفاده ازصنعت خودروهای هیبریدی و برقی به جای خودروهای تک سوز بنزینی

شهرقدس (پانا) - آلودگی هوا یکی از معضلات شهرهای بزرگ هست که تنفس را برای مردم کلانشهرها در کشور دچار بحران کرده است که بر اساس آن باید خودروهای هیبریدی بیش از قبل جایگزین خودروهای برقی شوند. یک کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی و صنعت خودرو بر این موضوع تاکید کرده‌است.

کد مطلب: ۹۹۰۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توجه بیشتر به استفاده ازصنعت خودروهای هیبریدی و برقی به جای خودروهای تک سوز بنزینی

حامد نجفی کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی و صنعت خودرو با اشاره به عوامل آلودگی هوا بیان کرد: آلودگی هوا یکی از معضلات شهرهای‌ بزرگ است که تنفس را برای مردم کلانشهرها در کشور دچار بحران کرده و امروزه ده‌ها و صدهاکودک بی‌گناه و مرد، زن سالخورده به دلیل محرومیت از هوای پاک جان خود را ازدست می‌دهند.

او در ادامه بیان کرد: از عوامل آلودگی هوا می‌توان به واردات بنزین بی‌کیفیت و غیر استاندارد، عدم استفاده ازفیلتراسیون‌های قوی درکارخانجات تولیدی و صنعتی، وجود معادن شن و ماسه که در حوزه زندگی شهری قرار دارد، عدم پایبندی شرکتهای خودرو‌سازی به قراردادهای زیست محیطی با سازمان محیط زیست کشوری اشاره کرد.

او گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی و سازمانهای کنترل کیفیت هوا بر خلاف نظر بسیاری از مردم حدود، 40درصد آلاینده‌ها مربوط به خودروهای دیزلی و سی و پنج درصد مربوط به کارخانجات و نیروگاهها ده درصد موتورسیکلت و فقط تقریبا پنج درصد یا کمی بیشتر مربوط به خودروهای سواری و بنزین می‌باشد و خطرناکترین آلاینده‌ها مربوط به سوخت گازوییل که عامل بیماریهای عفونی و انواع سرطان می‌باشد.

نجفی عنوان کرد: عوامل موثر در آلاینده‌های مربوط به خودروهای سواری عبارتند از اکتان پایین بنزین و عدم میزان مناسب گوگرد در سوخت، بی‌کیفیت بودن قطعات و فرسوده بودن خودرو است با این حال آلاینده‌های خودروهای بنزینی قابل مقایسه با آلاینده‌های به وجود آمده از طرف خودروهای گازوییلی نیست .

او با اشاره به راه حلی برای جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی اذعان کرد: خودروهای هیبریدی و برقی به جای خودروهای تک سوز بنزینی مناسب‌ترین راه کار برای کنترل آلاینده‌های به وجود آمده از سهم خودروهای سواری است که متاسفانه بر خلاف کشورهای پیشرفته دنیا، در ایران بهای چندانی با این صنعت داده نشده و تنها در حد خبررسانی در خصوص ساخت و اختراع تعداد بسیار اندک این گونه خودروها در انواع مختلف می‌باشد و به تولید انبوه رساندن خودروهایی با این ویژگی‌ها فقط در حد یک آرزو و یک رویا باقی مانده که تلاش و همت واقعی و خالصانه مسئولین ذی ربط رامی‌طلبد تا دراین شرایط بسیار خطرناکِ تولید آلاینده‌های سمی، کمی کمک حال شهروندان به خصوص پایتخت‌نشیان و حومه‌نشینان شهرک‌های صنعتی باشد.

او تصریح کرد: آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که هر تهرانی در بیست و دو هزار بار دم و بازدم که روزانه انجام می دهد، معادل شانزده کیلو هوا استنشاق می کند، هوای سالم که از هفتاد و هشت درصد نیتروژن، بیست درصد اکسیژن، نود وسه صدم درصد آرگون، سی صدم درصد دی اکسید کربن و میزان کمی متان و گازهای بی اثر هیدروژن تشکیل می‌شود که مربوط به کارخانجات و نیروگاههای فعال در داخل و اطراف شهرهای صنعتی و پرجمعیت است.

نجفی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌حل‌ها، تدوین سازوکار مناسب در راستای استفاده از تکنولوژیهای مدرن همانند دستگاه تصفیه هوا با فناوری نانو شیمی و الکترو مکانیکی و... است که در حال حاضر به دست مهندسین و مخترعین جوان کشور در دستور کار قرار دارد که از جمله فواید آن می‌توان به از بین بردن آلایندهای پرحجم تولید شده در کارخانجات و نیروگاهها اشاره کردکه با مکانیزم و عملکردی نوین این قابلیت را دارا می‌باشد.

نجفی تاکیدکرد: نکته مهم دیگری که باید در خصوص آلودگی بیش از حد و غیر طبیعی که جان انسانها به خصوص مردم پایتخت نشین را تهدیدمی کند، صنعت ضعیف و نادرست خودروسازی کشور است، اما مسأله مهم عدم استفاده از کاتالیست کانورتورهای با کیفیت‌های بسیار پایین است که افراد سودجو در بازه های مختلف زمانی در صنعت خودرو به کاهش استفاده از این فلزات رو آورده‌اند و یا با جداسازی و عدم استفاده از فلزات مذکور که روز به روز هم قیمت آن به دست مافیای جهانی و داخلی افزایش می‌یابد به دنبال منافع مادی هستند.

گزارشگر: حدیث سهیلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار