وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای از سال ۹۹

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در سال آینده خبر می‌دهد و می‌گوید متروی کرج و هشتگرد به شرکت بهره‌برداری متروی تهران واگذار می‌شوند.

کد مطلب: ۹۹۰۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای از سال ۹۹

محمد اسلامی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۲۴۳ دستگاه ناوگان ریلی در جمع خبرنگاران گفت: امروز روز متفاوتی در راه آهن ایران است و اتحاد و همبستگی شرکت های واگن ساز و بهره‌بردار را نشان می‌دهد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته، در جهت توسعه زیرساخت های ریلی گام‌های بزرگی برداشته شده و راه آهن به ۵ مرکز استان متصل گردیده است؛ اما نیازمند آن بودیم که ناوگان باری و مسافری را افزایش دهیم؛ در حالیکه این مهم، فقط با باور ساخت داخل می‌توانست رقم بخورد، چراکه هرگاه می خواهیم معامله ای با هر کشوری کنیم، با مزاحمت و سد استکبار جهانی روبرو هستیم.

اسلامی تصریح کرد: همه حلقه های مفقوده وابستگی صنعت ریلی به خارج، با کمک شرکت های دانش بنیان رفع شده و شاهد آن هستیم که هم لکوموتیو و هم واگن های باری و مسافری، در داخل تولید می شود و شرکت های تولیدکننده ناوگان از زیرساخت‌های خوبی بهره مند شده اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اولین وجه تمایز این بود که امسال ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اجرایی و تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز عملیاتی شده است؛ به نحوی که برای تولید ۴۵۶ دستگاه واگن تولید داخل مورد بهره برداری قرار گرفت و تفاهم نامه آن سال گذشته با سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید.

اسلامی تفاوت دیگر برنامه های جاری ریلی را نسبت به گذشته احیای ناوگان فرسوده عنوان و اظهار داشت: سرمایه های کنار گذاشته شده، امروز احیا شده و لکوموتیوهایی را که تنها اسکلتی از آنها باقی مانده بود، توانستیم نوسازی کرده و حتی آنها را به فناوری های نوین مجهز کنیم.

وزیر راه گفت: با توجه به آلودگی هوای کلانشهرها، دولت توسعه قطارهای حومه ای و همچنین افزایش خطوط این قطارها را در دستور کار دارد؛ اما لازمه آن فعال شدن تولید داخل ریل باس است که اجرای این طرح از آلودگی هوا می کاهد.

وی با اشاره به نوسازی قطارهای مسافری گفت: با تازه شدن قطارها و دلپذیر شدن آنها دیگر شاهد بوی کهنگی در قطارها نیستیم؛ چراکه بازسازی و آرایستگی قطارها مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی است.

اسلامی گفت: سیستم پیاده و سوار کردن مسافران توانخواه و شرایط ویژه با استفاده از رمپ و ویلچرهای الکترونیکی در قطارها ایجاد شده و به همه قطارهای مسافری تسری داده می شود.

وزیر راه در خصوص شرکت قطارهای حومه ای گفت: مراحل قانونی تأسیس شرکت قطارهای حومه ای طی شده و از نظر قانونی سال ۹۹ این شرکت راه اندازی می شود؛ اما ساختارسازی اضافه نخواهیم داشت.

وی درباره الحاق متروی کرج و هشتگرد به شرکت قطارهای حومه ای گفت: متروی کرج در اختیار شرکت بهره برداری متروی تهران باقی می ماند، متروی شهر جدید هشتگرد را نیز که این هفته بهره برداری می شود، در اختیار شرکت متروی تهران قرار خواهیم داد.

اسلامی همچنین در این مراسم نیز گفت: امروز دومین مرحله بهره برداری از محصولات ریلی ساخت داخل را برگزار می کنیم که به معنای واقعی کلمه اهتمام برای توسعه رونق تولید است.

وی با بیان اینکه در کشور ظرفیت های متنوع و قابلیت های گسترده ای داریم، گفت: هشت شرکت تولید واگن و لوکومتیو و ۷ شرکت شرکت حمل و نقل ریلی که ۴۵۶ واگن باری و مسافری را در سال جاری تولید کرده و تحویل گرفته اند نشان می دهد اگر ارتباط معناداری میان تولیدکننده و مصرف کننده واگن و همچنین دستگاه مادر که شرکت راه آهن است، وجود داشته باشد، دیگر هیچ کدام مشکل تامین منابع مالی یا سفارش دهنده نخواهند داشت.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: شرکت واگن پارس تاکنون ۳۴۳ دستگاه انواع واگن در سال ۹۸ تولید کرده که در ۴۰ سال اخیر، یک رکورد محسوب می شود.

اسلامی ادامه داد: با رونق تولید صنعت حمل و نقل ریلی می توانیم تحریم هایی را که برای فلج کردن اقتصاد کشور اعمال شده است را بی اثر کنیم؛ ضمن اینکه ظرفیت های نوینی برای شکوفایی استعداد ایرانی و رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد. این سیاست ما پابرجا بوده و یک اقدام راهبردی محسوب می شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت نفت بعد از سال ها ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را اجرایی کرد و ما به عنوان اصلاح کننده این قانون بودیم؛ همچنین تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز عملیاتی تر شده و سیستم تامین مالی شرکت های سازنده واگن و شرکت های حمل و نقل ریلی توسعه خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی به تولید ریل باس اشاره و اظهار داشت: تولید ریل باس که برای قطارهای حومه ای استفاده می شود برای ما با توجه به آلودگی هوا یک ضرورت است و باید تولید این نوع واگن ادامه دار باشد، تا مسیر دسترسی به کلان شهرها از خودرومحور به ریل محور تغییر یابد.

اسلامی تصریح کرد: هفته جاری با افتتاح مترو شهر جدید هشتگرد با حضور رئیس جمهور، گام بزرگ دولت برای استفاده از قطار به جای خودرو را جشن می گیریم تا سهم ریل را در سفرهای درون شهری و برون شهری به میزان واقعی افزایش یابد.

وزیر راه تاکید کرد: نوسازی ناوگان ریلی باید ادامه داشته باشد تا سفرهای مردم به بهترین کیفیت رسیده و از قطارهار کهنه و فرسوده استفاده نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار