مهر آموزگار به دبستان هَلی‌هِمِند جان دوباره داد

ساری (پانا) - فاطمه محمودی آموزگار تنها دبستان روستای هَلی‌هِمِند است که به چهار دانش‌آموز این دبستان درس امید و ماندگاری می‌دهد.

کد مطلب: ۹۹۰۰۷۶
لینک کوتاه کپی شد
مهر آموزگار به دبستان هَلی‌هِمِند جان دوباره داد

روستای هَلی‌هِمِند از روستاهای دهستان گرماب در بخش چهاردانگه شهرستان ساری است. گرچه 40 خانوار دارد اما در حال حاضر که هوا سرد است، تنها چند خانوار در روستا زندگی می‌کنند و مابقی به شهر رفته‌اند تا تابستان سال آینده.

روستای هَلی‌هِمِند چهار دانش‌آموز مقطع ابتدایی دارد در چهار پایه؛ دو دانش‌آموز پایه اول، یک دانش‌آموز پایه پنجم و یک دانش‌آموز پایه ششم. سه دختر و یک پسر. فاطمه محمودی آموزگار مدرسه که مدیر آن‌جا نیز هست، معتقد است که ورود دو دانش‌آموز پایه اول روستا به فضای درس و مدرسه، این دبستان را بعد از 9 سال تعطیلی به حال و هوای تحصیل بازگردانده است. دبستان روستا یک کلاس درس، یک دفتر و یک نمازخانه دارد.

محمودی هر روز ساعت پنج صبح با ماشین شخصی‌اش از نکا راه می‌افتد تا ساعت هفت‌و‌سی‌ دقیقه در مدرسه باشد: «روزی 20 لیتر بنزین مصرف می‌کنم تا به مدرسه و خانه رفت‌وآمد کنم. هرچه حقوق می‌گیرم خرج راه می‌شود.»

از او ماجرای تعطیلی 9 ساله مدرسه را می‌پرسم: «تا سال گذشته بچه‌ها مجبور بودند به روستای ورنام پایین بروند که حدود 45 دقیقه پیاده‌روی در زمین شیبدار داشت و راهش سخت است. امسال دو دانش‌آموز پایه اول اضافه شدند و بچه‌ها اعتراض کردند که دیگر به مدرسه نمی‌روند. دهیار روستا بسیار تلاش کرد تا بالاخره بیستم مهرماه مدرسه مجددا باز شد و من هم به عنوان معلم معرفی شدم.»

محمودی می‌گوید برای بازگشایی مدرسه، میز و صندلی در اختیارشان گذاشتند: «مدرسه لوله‌کشی گاز نداشت، پیگیری کردم و انجام شد و تا یک ماه دیگر بخاری گازی نصب می‌شود. کپسول آتش‌نشانی هم برای مدرسه گرفتم. مدرسه و دانش‌آموزها را بیمه کردم. کامپیوتری که به ما دادند، فقط کیس و مانیتور داشت، برایش موس و کیبورد هم تهیه کردم. تابلو سفارش دادم. شیشه‌ها شکسته بود، با چسب پهن و دوختن پرده وضع را بهتر کردم.»

او می‌گوید این روستا یک روستای محروم است و گرچه دهیار تلاش می‌کند اما چون بودجه ندارد، نمی‌توان کاری کرد: «یک خیر به ما فرش داد که دادم قالیشویی شست اما کوچک است. مدرسه در ورودی ندارد و حیوانات به راحتی وارد محوطه می‌شوند.»

محمودی دوست دارد بتواند کف حیاط مدرسه را که گلی است و با باران لغزنده می‌شود و پله‌ها را که رانش کرده و هر لحظه ممکن است بریزد، تعمیر کند. می‌گوید: «مدرسه نیاز به رسیدگی دارد. رنگ و سرامیک می‌خواهد. درها قدیمی است. شیشه‌ها شکسته است. اما من و چهار دانش‌آموزم هر روز با امید به مدرسه می‌آییم و به برپایی کلاس درس و بالا بودن پرچم کشورمان در مدرسه دل بسته‌ایم.»

در ماه آذر سال جاری بود که دانش‌‌آموزان مدرسه با حضور عسکری نیکزاد مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران، بازگشایی دبستان‌شان را جشن گرفتند.

به گفته نیکزاد در مازندران ۱۱ مدرسه با یک دانش‌آموز فعال و پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی ۱۰۰ درصد است. او بازگشایی دبستان هلی‌همند را با توجه به اینکه این دانش‌آموزان دارای تمکن مالی نبودند و نزدیک‌ترین مدرسه به روستا فاصله زیادی داشت، از اتفاقات خوب آموزش‌وپرورش مازندران برشمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار