به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی

علی عسکری: آموزش همگانی از حوائج اولیه یک ملت است

تهران (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رشد سوادآموزی در ایران در 40 سال گذشته حدود 3 برابر بالاتر از میانگین جهانی بوده تاکید کرد باید در جهت تقویت نهضت فراگیر سوادآموزی و محو بی‌سوادی به عنوان یکی از مقدس‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی اهتمام دو چندان داشته باشیم.

کد مطلب: ۹۹۰۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
علی عسکری: آموزش همگانی از حوائج اولیه یک ملت است

به گزارش روابط عمومی معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام علی عسکری همزمان با هفتم دی‌ماه سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «یکی از مهم‌ترین کارهای امام راحل در دوران مرجعیت و رهبری ایشان با تکیه بر جمهوری اسلامی و نفی طاغوت؛ نظام‌سازی و تاسیس نهادهای انقلابی از قبیل سپاه، بسیج و نهضت سواد‌آموزی بود که در دی‌ماه 1358 فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی را برای آموزش خواندن و نوشتن به بزرگ‌سالان بی‌سواد و همچنین نوجوانان جامانده از تحصیل به ویژه در مناطق محروم کشور که دسترسی به مدرسه نداشتند، صادر کرد.»

او ادامه داد: «متن فرمان و سخنان امام در آن روز برای جهاد و نهضت سوادآموزی بسیار تعیین‌کننده و شوق‌آفرین بود. بنده در کنار همکاری با حزب تازه تاسیس شهید مظلوم بهشتی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رکن سوم کاری‌ام را حضور در این نهاد مقدس قرار دادم که حضرت امام تاکید فرمود: بدون از دست دادن وقت و تشریفات خستهکننده باید برای مبارزه با بی‌سوادی به طور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم. ایشان در مورد مسئولیت آموزش و پرورش در این رابطه با صراحت اعلام کردند وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پاخیزد و از قرطاس‌بازی و تشریفات اداری بپرهیزد و در مورد نقش اثرگذار خانواده‌ها در ارتباط با سوادآموزی فرمودند: در منازل شخصی باسوادان اعضای بی‌سواد را تعلیم کنند و بی‌سوادان از این امر سرپیچی نکنند. در هر شبانه‌روزی یکی تا دو ساعت را به این مهم اختصاص دهند و در کلان قضیه فرمودند: به پا خیزید که خداوند متعال با شماست.»

رشد و توسعه یک کشور در گرو داشتن انسان‌های توانمند باسواد و آگاه است

علی عسکری افزود: «رشد و توسعه یک کشور در گرو داشتن انسان‌های توانمند باسواد و آگاه است. امام (ره) فرمود: جهالت مردم، گرفتاری بزرگ ما در طول تاریخ است. لذا آگاهی روستائیان و آشنایی آنان با بایدها و نبایدهای کشاورزی و بهداشت،‌ تأثیر مهمی در کار و زندگی آنان داشته و این به برکت حضور نهضت سوادآموزی در هزاران روستاست.»

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش به سخن مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که نهضت سوادآموزی را یک جریان مهم فرهنگی دانسته است و همچنین امام خمینی (ره) که خطاب به ملت ایران گفت من از ملت عزیز می‌خواهم که با همت والای خود بدون فوت وقت ایران را به صورت مدرسه درآورند، اشاره کرد و گفت: «در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،‌ راهبردهای متعددی از جمله آموزش‌های پایه،‌ عمق‌بخشی به یادگیری و تبدیل معلم کارمند به معلم راهبر برای توسعه باسوادی تعیین شده است. بی‌تردید اگر قلم‌ها و بیان‌ها و علم‌ها و تعلیم‌ها و آموزش‌ها برای خدا باشد، مغزها را الهی تربیت می‌کنند.»

رشد سوادآموزی در ایران در چهل سال گذشته حدود 3 برابر بالاتر از میانگین جهانی بوده است

او با ابراز امیدواری به اینکه بشر به رشدی برسد که مسلسل‌ها را تبدیل به قلم بکند گفت: «رشد سوادآموزی در ایران در چهل سال گذشته حدود 3 برابر بالاتر از میانگین جهانی بوده و از این نظر با قاطعیت می‌توان گفت که عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی موفق و همگام با پیشرفت کشور بوده است.»

علی عسکری در خاتمه تجهیز کتابخانه‌های مدارس روستایی و آموزش آموزشیاران نهضت سوادآموزی را از راهکارهای کیفیت‌بخشی به سوادآموزی در مناطق محروم عنوان کرد و گفت: «بر کسی پوشیده نیست که در دین اسلام تا چه اندازه به کسب دانش و اندیشه‌ورزی سفارش شده است و لذا باید در جهت تقویت نهضت فراگیر سوادآموزی و محو بی‌سوادی به عنوان یکی از مقدس‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی اهتمام دو چندان داشته باشیم. چون از جمله حوائج اولیه برای ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آن‌هاست آموزش برای همگان است. این مهم در فرمان حضرت امام خمینی آن یار سفرکرده و بزرگ برای تاسیس نهضت سوادآموزی به صراحت آمده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار