معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی پاسخ داد:

بیشترین نرخ بی‌سوادی در کدام استان‌ها است

نخعی: نرخ باسوادی گروه سنی ۱۵ سال به بالا در ایران در سال ۱۹۷۹ حدود ۳۰ درصد کمتر از میانگین دنیا بود اما هم‌اکنون ۴.۷ دهم درصد هم بالاتر از میانگین دنیا است

تهران (پانا) - معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور اسامی استان‌هایی که بیشترین نرخ بی‌سوادی را به نسبت جمعیت بالای خود دارد، اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۹۰۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
بیشترین نرخ بی‌سوادی در کدام استان‌ها است

علیرضا نخعی در برنامه صبح و گفتگو با موضوع سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی گفت: «امروز چهلمین سالگرد صدور فرمان امام خمینی (ره) برای تشکیل نهضت سوادآموزی است که به برکت این فرمان تاریخی اتفاقات مهمی در کشور رقم خورده است. ایران در سال 1979 میلادی جزو کشورهای بی‌سواد دنیا شناخته می‌شد. طبق آمارها، نرخ باسوادی گروه سنی 15 سال به بالا در ایران در سال 1979 حدود 30 درصد کمتر از میانگین دنیا بود اما هم‌اکنون 4.7 دهم درصد هم بالاتر از میانگین دنیا هستیم.»

معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور به شناسایی دو میلیون نفر بی‌سواد در گروه سنی زیر 50 سال اشاره کرد و گفت: «سازمان سوادآموزی امسال حدود 100 هزار کلاس درس دایر کرده و 50 هزار آموزش‌دهنده برای آموزش حتی به خانه‌های مردم مراجعه می‌کنند.»

او افزود: «قدم اول را باید خود بی‌سوادان بردارند. هم‌اکنون با سوادکردن بی‌سوادان جزو وظایف و مأموریت‌های کل آموزش و پرورش و مدارس کشور شناخته می‌شود لذا کافی است که یک هموطن بی‌سواد به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت خود مراجعه و ثبت‌نام کند. اگر افراد موفق به شرکت در کلاس‌های آموزشی ما نشدند بسته آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی را دریافت و به کمک افراد باسواد خانواده و نزدیکانش و به شیوه خودآموز اقدام کنند.»

فاصله باسوادی ساکنان شهر و روستا به 10 درصد کاهش یافته است

معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور ادامه داد: «شاخص سواد متاثر از دیگر شاخص‌های توسعه در مناطق است. بی‌سوادی در استان‌های با شاخص محرومیت بالاتر، قطعاً بیشتر است. فاصله باسوادی ساکنان شهر و روستا در آغاز فعالیت نهضت 34.9 درصد بود اما هم‌اکنون این فاصله به 10 درصد کاهش پیدا کرده و فاصله باسوادی زنان و مردان نیز که در ابتدا، 23.4 دهم درصد بود هم اکنون به شش درصد رسیده است.»

نخعی پیداکردن بی‌سواد را در حال حاضر کار دشواری دانست و گفت: «آمارهای پایگاه نشان‌دهنده پراکندگی بی‌سوادان در سراسر کشور است اما استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان از جمله استان‌هایی‌اند که به نسبت جمعیت بالای خود، بیشترین بی‌سواد را دارند.»

معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی از انجام بازنگری‌ها در محتوا و روش‌های آموزشی متناسب با شرایط فراگیران و جامعه سخن گفت و افزود: «ما آموزش رایانه نداشتیم اما از سال 1395 به بعد شناخت کامپیوتر و سواد رسانه‌ای نیز جزو برنامه‌های درسی شرکت‌کنندگان قرار گرفته است.»

او گفت: «سواد آموزی به بستر مهارت‌آموزی افراد تبدیل شده است. ما با آموزش مهارت‌های زندگی، تفکر خلاق و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به افراد، آن‌ها را برای زندگی بهتر و شغل بهتر آماده می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار