علی عالی: فوتبال ایران شیب نزولی عجیب و غریبی را طی می کند

تهران(پانا) - در یک عصر پائیزی به دیدار علی عالی یکی از ورزشی نویسان ایران رفتم و گفتگویی با او درباره وضعیت فوتبال ایران انجام دادم. او از بی برنامه بودن فوتبال ایران تا دردسرهای وضعیت اقتصادی فعلی برای ورزش بین المللی ایران سخن گفت.

کد مطلب: ۹۸۹۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
علی عالی: فوتبال ایران شیب نزولی عجیب و غریبی را طی می کند

مدتها قبل شما تویتتی زدید که (برانکو سرمربی تیم ملی شد) و این توئیت سر و صدای زیادی ایجاد کرد. آیا این توئیت پیشبینی شما بود؟

این توییت از قانونی پیروی می کند که ما خبرنگاران داریم و می گوید اگر3 منبع خبر را تایید کنند، آن خبر قابل اثبات است.خبرگزاری ایرنا 45 دقیقه قبل از اینکه ما این توییت را بگذاریم خبری کار کرد که (برانکو با ایران تمام کرد) این هوش وذکاوت بچه های ایران ورزشی بود که با یک علامت تعجب آن توییت را زدند. وقتی شما در فضای مجازی موضع می گیرید با کمی شیطنت هم همراه است. ما به عنوان یک رسانه تمام تلاش خود را می کنیم که برانکو سرمربی تیم ملی نشود زیرا معتقد هستیم که او برای تیم ملی مناسب نیست.

آیا با این روش وفلسفه ای که فدراسیون فوتبال در پیش گرفته است به جام جهانی صعود خواهیم کرد؟

من همیشه نظرم بر این بوده است که اصلا گویی ما به جام جهانی هم صعود کنیم یا قهرمان هم شدیم، آیا جز این است که 5 یا6 روز خوشحالیم وبعد برمی گردیم سر مشکلات خودمان! وقتی که ما لیگ درست وحسابی و باشگاهی که درفوتبال پایه با ساختار درست کار بکند، نداریم و حتی فدراسیونی نداریم که موفق به در آمدزایی از فوتبال شود یا کمیته داورانی نداریم که داوران را آموزش داده باشد، قطعا فوتبال ایران شیب نزولی عجیب و غریبی را طی می کند. اگر دقت کنید فوتبال ما بیش از40 سال است که المپیکی نشده وبیش از 30 سال است که قهرمان آسیا نشده ایم وبیش از 20 سال است که تیمی در باشگاه های آسیا قهرمان نشده است والان هم که دوم آسیا هستیم و به عراق و بحرین می بازیم. پس چه به جام جهانی صعود کنیم و چه صعود نکنیم فایده ای ندارد.

باتوجه به گروه دشوار ایران تا چه اندازه شانس صعود به المپیک را داریم؟

خیلی سخت است اما حمید استیلی ظرفیت بسیار خوبی دارد. هرچند که ما هرچهار سال یکبار این صحبت را می کنیم اما این تیم قابلیت صعود به المپیک را دارد. به علت همان موضوعاتی که از قبل صحبت کردیم خروجی این تیم درست نیست. شاید بتوان اینگونه گفت که فوتبال پایه آرام آرام رشد نکرده تا به اینجا رسیده است. به همین علت ممکن است بازیکنان در مواقع بحرانی تمرکزشان را از دست بدهند و این تیم نتواند موفق باشد. پیش بینی من این است که کار این تیم برای صعود به المپیک بسیار سخت است. بعید می دانم به عنوان یکی از تیم های صعود کننده باشد.

المپیک 2020 برای کاروان ایران چگونه خواهد بود؟

آماده سازی تیم ها و بازیکنان با این شرایط اقتصادی بسیار سخت شده واعزام تیم ها به مسابقات خارجی سخت تر شده است. همین الان کشتی برای صعود به المپیک با مشکلاتی روبه رو است و اعزام ها دشوار شده است. همچنین مشکلات سخت افزاری برای تیم ملی تیراندازی که امکانات بسیار کمی دارد نیز وجود دارد. در المپیک واقعا کسی به موفقیت ومدال می رسد که حقش باشد یعنی از بالاترین سطح آمادگی برخوردار باشد شما نمی توانید در کشور تمرین کنید و در مسابقات جهانی و المپیک موفق شوید. شما باید انقدر مسابقات شرکت کنید وتن شما به تن حریفان برخورد کند تا بتوانید در المپیک موفق باشید.

با توجه به اینکه شما به عنوان خبرنگار در جام جهانی 2018 و جام ملت های آسیا 2019 وتورنمت های بزرگ دیگر حضور داشتید آیا فوتبال آسیا می تواند به فوتبال اروپا نزدیک شود؟

همه این اتفاق ها با برنامه ریزی امکان پذیر است وشما نمی توانید برنامه ریزی نداشته باشید که ما به بالاترین سطح خواهیم رسید. برنامه ریزی ابزار خوب می خواهد، تفکر می خواهد، منابع انسانی ویژه می خواهد، مدیر بسیار عالی می خواهد و با روش گلخانه ای نمی توان موفق شد. مثلا درمورد لیگ حرفه ای ژاپن و ایران ببینید چگونه کار کرده است. ژاپن 5 یا 6 سال لیگ حرفه ای اش را با 10 تیم و ایران با 14 تیم آغاز کرد. ژاپن برای باشگاه های خودش زیر ساخت ایجاد کرد و ایران بدون اینکه زیرساخت های لازم را ایجاد کند لیگ را آغاز کرد. ژاپن برای خودش برنامه صد ساله ایجاد کرد. اما ایران در برنامه سالیانه خودش گیر کرده است. ژاپن به سطحی رسیده است که صعود به جام جهانی برایش دغدغه نیست وایران هنوز برایش دغدغه است. تیم های ایرانی در تهران نمی توانند قهرمان آسیا بشوند اما به راحتی در تهران قهرمان آسیا می شوند. تیم های ایرانی نه تنها در تهران بلکه در هیچ کشور آسیایی توانایی قهرمانی در آسیا را ندارند ولی ژاپن توانست به این مهم دست پیدا کند. در جام جهانی روسیه من با چشم های خودم دیدم که می توانستند بلژیک را هم حذف کند. ممکن است که 2 بر0 جلوباشی ولی بازی را3 بر2 واگذار کنی، اما ژاپن برای جام جهانی 2030 برنامه ای برای قهرمان شدن دارد ومن مطمئن هستم که به آن مرحله هم خواهد رسید چون رشد فوتبال در ژاپن بسیار سریع است. قطر تیمی که تا به الان به جام جهانی صعود نکرده وبه اندازه یک استان ماهم جمعیت ندارد اما میزبان جام جهانی می شود. همه این موارد نشان دهنده این است که اگر برنامه ریزی باشد غیر ممکنی وجود ندارد.

آیا سطح لژیونرهای دیروز و امروز فوتبال ایران باهم تفاوت دارند؟

شما الان سطح لژیونر های ایران را نگاه کنید. از علی دایی در بایرن مونیخ و هرتابرلین رسیدیم به باشگاه های روسیه و از این دست کشورها. علت این موضوع این نیست که ما کمبود منابع انسانی داریم و دنیا درحال رصد کردن ما در زمین چمن است. می بیند که شما برای موفقیت نقشه دارید یا ندارید. به همین علت هم لیگ ایران پنجمین لیگ آسیاست. چون ایران در فوتبال ضعف دارد. چون راه رسیدن به موفقیت را بلد نیستیم وکم دانشی و بی سوادی در فوتبال ایران باعث می شود که لژیونر خوبی را تحویل باشگاه خوبی ندهیم. لژیونر خوب در ایران باشگاه خوبی می خواهد و باشگاه خوب در ایران مدیر-مربی و تدارکات خوب می خواهد و تازه تدارکات خوب به استانی احتیاج دارد که به فوتبال اعتقاد داشته باشند. وقتی هیچ کدام از این ها را نداریم و نیست به موضوعات بی تفاوت هستیم. لژیونرها هم تا حدی توانایی پیشرفت دارند. اگر کره جنوبی یک بازیکن خوب در تاتنهام و بیست بازیکن در کل اروپا دارد به این علت است که باشگاه ها در آن کشور خوب کار می کنند و مربی درجه اول در آن کشور حضور دارد. برنامه مدیریتی 25 تا 100 ساله دارند. در ایران کسی به اینگونه مسائل توجه نمی کند وقتی هم توجه نباشد به جایی می رسد که الان می بینید.

*امیررضا همایون، خبرنگار دانش آموز منطقه۳

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار