غلامرضا موسوی: پروانه ساخت و نمایش برای شبکه نمایش خانگی را تلویزیون بدهد

تهران (پانا) - شب گذشته سید غلامرضا موسوی رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران مهمان تلفنی پشت صحنه رادیو تهران بود و درباره گرایش مخاطبان و فیلمسازان به شبکه نمایش خانگی صحبت کرد.

کد مطلب: ۹۸۹۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
غلامرضا موسوی: پروانه ساخت و نمایش برای شبکه نمایش خانگی را تلویزیون بدهد

سید غلامرضا موسوی رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران شب گذشته در گفتگوی تلفنی با برنامه پشت صحنه رادیو تهران درباره گرایش و استقبال مخاطبان و فیلمسازان به شبکه نمایش‌خانگی گفت: حضور vodها در حقیقت یکی از دلایل این استقبال است. همانطور که می دانید شبکه نمایش خانگی در حقیقت در یک زمانی با پول‌های اختلاس توانست سر و شکل تازه‌ای به خود بگیرد. همیشه پول‌هایی که بی‌حساب و کتاب وارد هر حرفه ای می شود، چه در سینما، چه در تولیدات شبکه نمایش خانگی و چه در جاهای دیگر حتی در ساختمان سازی، طبیعتاً باعث یک بی‌نظمی اقتصادی در آن سیستم می‌شود.
وی در بخش دیگری از این گفتگوی رادیویی درباره مجوز تهیه کنندگی تهیه‌کنندگان شهرزاد مطرح کرد: این مجوز را شورای عالی تهیه کنندگان صادر می کند و هیچکدام از آنان، کارت شورای عالی را نداشتند اما در یکی از تشکیلات زیر مجموعه عضو شده بودند که طبیعتا آن مجموعه خودش هم رسما اعلام کرد‌. به این معنی که آنان پلیس یا دادگستری نیستند که سوابق افراد را وقتی که وارد می‌شوند مورد کنکاش قرار بدهد. در همان زمان من موضوع پولشویی و ورود پول های نامرغوب و ناسالم را به سینما برای اولین بار فریاد زدم اما کسی جدی نگرفت تا اینکه بعدها نوع علنی‌اش در محاکمات بانک سرمایه پیش‌آمد که این محاکمات همچنان ادامه خواهد داشت و روشن می‌شود.
موسوی درباره اینکه چرا افراد جدید به این سمت می‌روند، بیان کرد: سیستم جدیدی به اسم vod به وجود آمده است. یکی از ویژگی‌های سیستم این است که کسانی بیشتر موفقند که بتوانند کاربران بیشتری داشته باشند. چون از همه آنان حق اشتراک می‌گیرند. طبیعتاً وقتی مثلا ۴۰۰ هزار مشترک دارند و مثلاً ماهی ۲۵ هزار تومان از هر کدام می گیرند، یک رقم بسیار بسیار بزرگ می شود‌. این مسئله خیلی فرخنده نیست و حرفه‌ای هزینه نمی شود. در زمینه ساخت نیز سردستی می سازند. زمانی ما فیلم های شانه تخم مرغی داشتیم و اخیراً سریال های شانه تخم مرغی داریم.
این تهیه کننده سینما در گفتگو با مصطفی امامی در پشت صحنه رادیو تهران اظهار کرد: متاسفانه اکثریت کارها به لحاظ آنچه که تماشاچیان می‌بینند و به ما منعکس می‌کنند، کیفیت مطلوبی ندارد. همانطور که پول‌های سرگردان یا پول‌هایی که برای پولشویی آمده توانست عده‌ای را جذب کند، دستمزدها را بالا ببرد و در هزینه اقتصادی ساختارشکنی کند، متاسفانه شبکه‌های vod نیز دارند این کار را به شکل ناشیانه انجام می‌دهند. یعنی در مقطعی به افراد پولهای کلان می‌دهند و این باعث می‌شود یک سریال که باید دقیقه‌ای مثلاً ۳ میلیون تومان در بیاید با دقیقه‌ای ۳۰ میلیون تومان ساخته شود و در نتیجه به اقتصاد سینما آسیب می‌زدند.

رییس انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران عنوان کرد: به نظر من سریال‌سازی را بیشتر باید تلویزیون پروانه ساخت و نمایش بدهد. در سینما طبیعتاً مسئولیت معاونت سینمایی است و حق وزارت ارشاد است. در زمینه نمایش خانگی در مجموع خوب عمل نمی‌شود. کارهای خوب هم داشته‌ایم و استقبال مردم هم کاملا محترم است. اما این استقبال به معنی اینکه حتماً آن کار خوب و شاخص است، نیست.

سید غلامرضا موسوی در پاسخ به سوال امامی مجری برنامه که وقتی عوامل آثار می‌دانند این پول‌ها کثیف است، آیا باید این پول را بگیرند یا رسالت دیگری دارند که با دریافت نکردن این پول باعث شوند یک سرمایه‌گذاری سالم اتفاق بیفتد، گفت: بخش اول این قضیه ایراد به تهیه‌کننده برمی‌گردد. یعنی یک تهیه‌کننده وقتی از سرمایه‌گذاری پول می‌گیرد، باید مطمئن باشد یا در حدی که می تواند مطمئن باشد که این پول به هر حال سالم است. اما وقتی پول‌های بی‌حساب خرج می‌کنند، این کارشان توجیه ندارند. ما به‌عنوان تهیه‌کننده یک حرفه داریم و حرفه ما می‌گوید وقتی سریال یا فیلم سینمایی می‌خواهد ساخته شود باید هزینه های منطقی داشته باشد. یعنی اگر دستمزد فلان بازیگر A تومان است، به او A+1 تومان پرداخت نشود و اگر این کار را بکنیم به آدم‌هایی که به ما اعتماد کرده‌اند خیانت کردیم. در بعضی موارد شکلی است که تهیه کننده‌ها می گیرند، به بازیگران می دهند و احیاناً بعضی اوقات در پشت‌پرده درصدی از پول به آنها برمی‌گردد.
موسوی ادامه داد: بالاخره وقتی قرارداد ۳ تومان را ۶ تومان می بندد، خود او و فردی که طرف قرارداد است می‌دانند دستمزد واقعی ۳ تومان است. وقتی ۶ تومان می گیرد، این مابه‌التفاوت اگر بین دو نفر تقسیم نشود، چه معنی می تواند پیدا کند؟ برای مثال زمانی شما دوست من هستید و می‌گویم بیایید مجری فلان برنامه باشید. اگر دستمزد معمول یک مجری خوب A تومان باشد و من 3A بپردازم، طبیعتاً در یک مورد استثنایی می‌تواند قابل قبول باشد این که دوستم است. اما وقتی به همه افراد می دهد و سعی می‌کند که این پول یک طوری به او برگردد، طبیعتاً آنجا یک شکل سالمی ندارد.

«پشت صحنه» برنامه ای است که یک هفته در‌میان به صورت زنده به تهیه کنندگی امیرحسین ثقفی و با اجرای مصطفی امامی روی آنتن رادیو تهران می‌رود. علاقمندان می‌توانند این برنامه را، این هفته تا چهارشنبه، هر شب ساعت ۲۱ روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز به مدت یک ساعت بشنوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار