معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور :

به دلیل شرایط خاص کشور و محدودیت درمنابع نمی‌توان به انتظارات مردم پاسخ نداد

اسلامشهر (پانا) - نشست مشترک فرمانداران و شهرداران غرب استان تهران با حضور معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در محل فرمانداری شهریاربرگزارشد.

کد مطلب: ۹۸۹۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد
به دلیل شرایط خاص کشور و محدودیت درمنابع نمی‌توان به انتظارات مردم پاسخ نداد

دراین نشست سعید شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیسجمهور در سخنانی اظهار کرد: شهرستان‌های غرب استان تهران به دلایل مختلف کمبودهای زیادی دارند و با توجه به قرار گرفتن درحاشیه شهر تهران مطالبات بالایی داشته که باید به مشکلات آنها رسیدگی شود.

او در ادامه افزود:باتوجه به شرایط خاص کشور محدودیت‌هایی در منابع کشور وجود دارد و البته این دلیل نمی‌شود که به انتظارات مردم پاسخ داده نشود .

شیرکوندبیان کرد:با عنایت به دانش سازمان برنامه و بودجه و نقشه راه موجود، تلاش می‌شود تا موانع موجود مربوط با عدم همکاری دستگاه‌ها در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای مربوطه مطرح و با درخواست از وزرا مشکلات حل شود.

در ادامه برنامه نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز درسخنانی بیان کرد: درحوزه اقتصاد و بر اساس شاخص‌ها در چند سال اخیر توجهی به بخش توسعه استان تهران نشده و یا برنامه ای نبوده واگر قرار بر تعریف شاخص برای توسعه استان تهران باشد، ابتدا باید اطلاعات و معیار اولیه وجود داشته باشد که در استان تهران در سال نود وشش این موضوع تحت سند آمایش سرزمین در نظر گرفته شد.

او گفت: بیست و یک درصد جمعیت استان تهران درشهرستانهای غرب استان استقرار دارند و بودجه عمومی کشور در سال نود ونه، ۴۸۴ هزار میلیارد تومان و میانگین سرانه هر نفر حدود شش میلیون تومان است و منابع استان تهران سی هزار میلیارد تومان و میانگین سرانه دو میلیون تومان است.

ترکی بیان کرد: چالش‌های موجود شهرستانهای غرب استان تهران به دلیل تفاوت فاحش منابع است و به جهت عدم وجود درآمد منابع پایدار، بسیاری از اتفاقات رخ می دهد و این مشکلات باید در سطح ملی بررسی و تصمیم گیری شود.

اوادامه داد: در حوزه آب، یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری آب رسانی به شهرستانهای پیرامونی بوده که امروز نود درصد اعتبار طرح تصویب و تخصیص پیدا کرده، ولی تصفیه خانه ششم این پروژه نود درصد پیشرفت داشته که به علاوه بر نود میلیارد تومان اعتبار استانی به شصت میلیارد تومان اعتبار ملی نیاز دارد که در صورت تزریق، دو ونیم میلیون نفر جمعیت شهرستانهای غرب استان تا پایان سال از آب شرب سالم بهره می برند.

سپس محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران نیز در بیانات خود تصریح کرد: نگاه به استان تهران توسعه محور و توازن منطقه‌ای برای توسعه است و این امر روی نخواهد داد مگر آنکه منابع لازم اعم از منابع مالی تامین شود.

او در ادامه گفت: باید رویکرد نسبت به استان تهران عوض شد و به طور مثال شهریار زمانی باغ شهر تهران بوده و امروز به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود و این نتیجه بی‌تدبیری و عدم برنامه‌ریزی‌ در دهه‌های گذشته است و متاسفانه این شهرها که تا دیروز متن بود، حاشیه نشین و حاشیه شهر تهران قلمداد می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران بیان کرد: دولت بهتر است جسارتی به خرج دهد و تحول عظیم دررویکرد برنامه‌ریزی کشور ایجاد کند و یادگاری از خود به جای گذارد و این مشکلات بعضا" حاصل عدم جسارت دولت‌ها در حوزه برنامه‌ریزی است.

تقی‌زاده گفت: غرب استان تهران بیشترین بار جمعیتی و بدون احتساب شهر تهران بیش از پنجاه درصد جمعیت استان در این منطقه استقرار دارد و البته بیشترین منابع تولیدی و اقتصادی استان نیز در این نقطه وجود دارد اما منابع بر اساس آن تخصیص پیدا نکرده است.

او افزود: در تخصیص منابع باید تجدید نظر اساسی صورت گیرد و به طور مثال برای اتصال قطار حومه‌ای به غرب تهران بیش از یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون استانداری تهران خاطرنشان کرد: اگر منابع ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص پیدا نمی‌کرد، واقعا چه پاسخی به مردم باید می‌دادیم که البته مشکلات زیادی نیز برای تخصیص آن دارد.

تقی زاده گفت: زمانی می‌توان از مدیر انتظار داشت که خلاقیت داشته باشد و از حداقل منابع بیشترین بهره‌برداری را بکند که فضا و اختیار لازم را در عین نظارت دقیق به او داده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران اذعان کرد: کلان شهرها در دنیا با قوانین خاص اداره می‌شود اما هنوز در استان تهران دعوای بین شهرداری تهران با سایر شهرها بر اثر حریم و محدوده وجود دارد و طرح حریم تهران مصوب سال هشتاد وشش شورای عالی معماری و شهرسازی به دلیل خلاف بین قانون بودن ابلاغ نخواهد شد.

او خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت اختیارات قانونی دولت و هیئت وزیران استفاده شود و کمربندی پاکدشت ده کیلومتر در حال افتتاح است و ده سال نیمه کاره بوده و وزرات راه در جهت تکمیل آن همکاری نمی‌کند و می‌گوید اختیار ندارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار