فردا، آخرین مهلت ثبت‌نام در المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور

تهران (پانا) - فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور است که احتمال تمدید آن نیز پایین خواهد بود.آینده نظام جمهوری اسلامی ایران در گرو شکوفایی علمی استعدادها و شناسایی دانش‌آموزان جوان و مستعد کشور است و حمایت، تقویت و راهنمایی، برای بهبود و ارتقای سطح دانش آنان، تاثیر به‌سزایی در رسیدن به این هدف خواهد داشت.

کد مطلب: ۹۸۸۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
فردا، آخرین مهلت ثبت‌نام در المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به ‌عنوان تنها متولی حوزه نخبگانی، وظیفه تحقق این مسئولیت را برعهده دارد. بر همین اساس و برای دست‌یابی به اهداف تعیین شده، آزمون‌ها و دوره‌های آموزشی المپیادهای علمی دانش‌آموزی مطابق شرایط و ضوابط در سراسر کشور اجرا می‌شود که به برخی از جزئیات این برگزاری در گزارش زیر اشاره شده است.

جدول زمان‌بندی آزمون‌ها و دوره‌های آموزشی المپیادهای علمی در زیر به طور مشخص آمده است:

در این باره ذکر چند نکته قابل ذکر است:

_ سوالات المپیادهای فیزیک و نجوم و اخترفیزیک به صورت چندگزینه‌ای- کوتاه پاسخ است.

_ پذیرفته شدگان آزمون مرحلۀ دوم (دو برابر ظرفیت) المپیاد کامپیوتر و المپیاد فیزیک، ملزم به شرکت در آزمون مرحله سوم (عملی) هستند و فقط در صورت کسب حد نصاب نمره علمی (حد اکثر تا 40 نفر) به دوره آموزشی تابستان راه می‌یابند.

مرحله اول آزمون‌ها به صورت هم‌زمان در سراسر کشور و حوزه‌های خارج از کشور برای دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم علاقه‌مند به آزمون المپیادهای علمی در رشته‌های ادبی، جغرافیا، ریاضی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر، نجوم واخترفیزیک، علوم زمین، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، تفکر وکارآفرینی، اقتصاد و مدیریت، پژوهشی برگزار شد.

اما جدول زمانبندی مرحله اول این آزمون‌ها به شرح زیر است:

مرحله دوم آزمون‌ها نیز هم‌زمان در تمامی حوزه‌های پیش­‌بینی شده در مرکز استان‌ها و حوزه‌های منتخب خارج از کشور برگزار می‌شود که طبق آیین‌نامه تعیین منابع آزمون، تعداد و نوع سؤال، تعداد گزینه‌ها، بارم یا امتیاز هر سوال ( چندگزینه‌ای، پاسخ کوتاه، تشریحی و یا عملی)، مدت زمان هرآزمون،‌ مجاز بودن یا نبودن استفاده از ماشین حساب، امتیاز مربوط به انتخاب گزینه درست، غلط و نزده، تهیه پاسخ‌نامه (تشریحی و چندگزینه‌ای)، بررسی و پاسخ به درخواست تجدید نظر شرکت‌کنندگان از وظایف هر کمیته‌ علمی است.

پس از برگزاری آزمون المپیادها، سؤالات و کلید آن در سایت معاونت دانش‌پژوهان جوان به نشانی https//ysc.ac.ir قرار می‌گیرد.

آزمون مرحله سوم (عملی) ویژه المپیادهای کامپیوتر و فیزیک است که در المپیاد کامپیوتر به مدت دو روز و در المپیاد فیزیک به مدت یک روز آزمون عملی (از پذیرفته شدگان دو برابر ظرفیت مرحله دوم) برگزار می‌شود.

_ در پایان آزمون عملی المپیاد کامپیوتر نتیجه به شرکت­‌کنندگان اعلام می‌شود و سپس درخواست‌های تجدید نظر از سوی کمیته علمی بررسی، و پذیرفته‌شدگان نهایی برای شرکت در دروه آموزشی تابستان ( حداکثرتا 40 نفر) اعلام می‌شود.

_ در پایان آزمون عملی المپیاد فیزیک، پس از بررسی درخواست‌های تجدیدنظر از سوی کمیته علمی، بر اساس 25 درصد نمره آزمون عملی و 75 درصد نمره کسب شده مرحله دوم، تعداد حداکثر تا 40 نفر برای شرکت در دوره آموزشی تابستان انتخاب و معرفی می‌شوند.

و اما شرایطی که دانش‌آموزان باید در راستای شرکت در این المپیادها داشته باشند به شرح زیر است:

- دانش‌آموزان شرکت‌کننده باید در سال‌تحصیلی 99- 1398 در پایۀ دهم یا یاز­دهم دوره دوم‌ متوسطه به تحصیل اشتغال داشته ‌باشند.

- دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در صورت دارا بودن شرایط (عمومی و اختصاصی) می‌توانند در بیش از یک آزمون المپیاد شرکت کنند.

- دانش‌آموزان پایه دهم شرکت‌کننده در المپیادهای ادبی و فیزیک به شکل آزمایشی بوده و به دوره آموزشی تابستان راه نخواهند یافت.

تمامی دانش‌­آموزان پایه دهم دارنده مدال برنز المپیاد کامپیوتر و نقره و برنز سایر المپیادها در دوره آموزشی تابستان 98-97، در صورت تمایل به شرکت در آزمون‌های المپیاد در سال جاری، ملزم به ثبت‌­نام و شرکت در همة مراحل بوده و صرفاً در صورت موفقیت، به مرحله بعدی راه خواهند یافت.

- برگزیدگان المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دورة آموزشی تابستان 98-1397 و دانش­‌آموزان دارنده مدال‌­های طلا، نقره و برنز سایر المپیادها، در صورت تمایل به شرکت در المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ملزم به شرکت در تمامی مراحل مختلف آزمون در سال تحصیلی جاری بوده و فقط در صورت موفقیت، به مراحل بعدی راه خواهند یافت.

تسهیلاتی که برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است به این شرح است که دارندگان مدال طلای المپیادهای ادبی، ریاضی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم، پس از اخذ دیپلم دورۀ متوسّطه مطابق مصوّبه شماره 147 مورخ6/2/1367، مصوّبه شماره177 مورخ 20/10/67، مصوّبه شماره 268 مورخ 10/10/70، مصوّبه شماره 441 مورخ 21/2/78 ، مصوّبه شماره 555 مورخ 20/11/1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه­ها در زیرگروه مربوط،­ معاف بوده و برای ادامۀ تحصیل در رشتة انتخابی در زیر‌گروه مربوط، به دانشگاه مورد نظرشان معرفی می­‌شوند.

براساس مصوبه شماره 712 مورخ 02/03/1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارندگان مدال طلای ادبی امکان ادامه تحصیل در رشته های گروه علوم انسانی و گروه هنر را دارا هستند.

براساس­ مصوّبه 712 مورخ 02/03/1391 شورای­عالی­انقلاب فرهنگی، دارندگان مدال طلای المپیادهای بین المللی ریاضی، فیزیک و کامپیوتر امکان ادامه تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی را دارا هستند.

تاریخ آزمون 9 المپیاد مختلف در جداول زیر آمده است:

فرآیند ثبت‌نام در آزمون‌ مرحله اول المپیادها بدین صورت است که ثبت‌نام از روز شنبه 30 آذرماه شروع شده و تا فردا چهارشنبه 4 دی ماه ادامه خواهد داشت. ثبت‎نام به صورت الکترونیکی بوده و علاقه‌مندان داخل و خارج از کشور می­‌توانند در زمان مقرر با مراجعه به سامانه ثبت نام المپیادهای علمی به نشانی الکترونیکی https://oly.medu.ir نسبت به این امر اقدام کنند.

در مرحله دوم المپیادها نیازی به ثبت‌نام نیست و تمامی پذیرفته‌شدگان مرحله اول، می توانند در صورت تمایل در آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی شرکت کنند. اسامی پذیرفته‌شدگان مرحله اول پس از اعلام در سامانهhttps://oly.medu.ir به صورت مکتوب به اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها ارسال همچنین اسامی پذیرفته‌شدگان مدارس خارج از کشور به مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اعلام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار