نگاهی به مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی در 9 ماه اول سال 1398

تهران (پانا) - معاونت پرورشی و فرهنگی که متولی فعالیت‌های پرورشی و تربیتی دانش‌آموزان است برای شاداب سازی و دمیدن روح معنویت در مدارس فعالیت‌های گوناگونی را دارد .

کد مطلب: ۹۸۸۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی در 9 ماه اول سال 1398

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، برخی از شاخص‌ترین فعالیت‌های معاونت پرورشی وفرهنگی که در راستای شاداب سازی معنوی مدارس انجام می‌شود به شرح ذیل است:

پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام

در این دوره از مسابقات ۱۰۵نفر از ۳۱ کشور جهان در این مسابقات و در مرحله مقدماتی که به طور مجازی بود، شرکت کردند و در مرحله نیمه نهایی ۲۱ کشور و ۳۱ دانش‌آموز در مسابقات قرائت و حفظ شرکت کردند. در بخش نیمه نهایی این مسابقات ۱۱ دختر و ۱۱ پسر در بخش حفظ و ۹ دختر در بخش قرائت رقابت می‌کنند، اما در رشته قرائت تعداد دختران به حدنصاب نرسید. مسابقات از 21 فروردین شروع و تا 24 فروردین ادامه داشت.

آیین سیل مهربانی همکلاسی‌ها

پس از جاری شدن سیل فروردین در چند استان کشور و خسارت های ناشی از آن پویشی در معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شکل گرفت که کمک های دانش‌آموزان و فرهنگیان و سایر اقشار مردم را جمع آوری و پس از ساماندهی به استان های آسیب دیده ارسال کردند 28 فروردین آیین نمادین ان در تهران برگزار شد.

جشنواره نوجوان سالم

یکی از رسالت های مهم مدیران و معلمان ، ایجاد فضای شاداب و لذت بخش یادگیری برای دانش‌آموزان است از همین روی هر ساله این جشنواره در مدارس و مناطق آموزش و پرورش برگزار می شود.

چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور

این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت،‌ حفظ، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام از 9 تیر در مشهد مقدس آغاز شد و تا 12 تیر ادامه داشت در این دوره 320 فرهنگی (160 خواهر و 160 برادر) و 25 داور حضور داشتند.

سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان سراسر کشور

هر سال از ابتدای هفته قرآن جمهوری اسلامی ایران مسابقات دانش‌آموزان در مدارس آغاز می شود این مسابقات در دو بخش دختران و پسران و در بخش های پژوهشی و مطالعاتی و همینطور آوایی برگزار می شود اختتامیه این دوره در دو شهر زنجان که میزبان بخش پژوهشی بود و مشهد مقدس که میزبان بخش آوایی بود برگزار شد. تاریخ برگزاری مسابقات در شهر زنجان از 22 تا 30 تیر و مسابقات درشهر مشهد مقدس از 7 تا 15 مرداد برگزار شد. همچنین در این دوره تعداد 2000 دانش‌آموز در بخش آوایی و 1200 دان شآموز در بخش پژوهشی شرکت کرده بودند.

دوره آموزشی توجیهی مدیران و مجریان طرح نماد

دوره آموزشی توجیهی طرح ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) ویژه عوامل اجرایی استان ها صبح روز 26 تیر در اردوگاه شهید باهنر آغاز شد و تا 27 تیرادامه داشت.

نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری

اختتامیه این کنگره در تاریخ 254 تیر 98 با حضور معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری سرپرست وزارت آموزش و پرورش سید جواد حسینی و معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی و سایر مسئولان کشوری برگزار شد که نفرات برتر جوایز خود را از مسئولان دریافت کردند.

نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری با رقابت بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار شرکت کننده در دو بخش دانش‌آموزان و فرهنگیان و در بیش از ۱۵رشته برگزار شد.

سی‌و‌هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور

این جشنواره در بیش از 51 رشته هنری اعم از آوایی، ادبی، دستی تجسمی و نمایشی در دو بخش دختران و پسران دانش‌آموز سراسر کشور برگزار شد که در قسمت نهایی بیش از 2000 دانش‌آموز دختر و پسر به رقابت نهایی برای مشخص شدن نفرات برتر به رقابت پرداختند تعداد دانش‌آموزان دختر حدود 1100 و دانش‌آموزان پسر حدود 900 نفر بود که پسران از تاریخ 22 تا 25 مرداد و دختران از تاریخ 28 تا 31 مرداد با یکدیگر رقابت کردند.

همایش ملی شوراهای دانش‌آموزی برتر استان‌ها

این همایش در دو بخش دختران و پسران طی روزهای 2 و 3 مرداد بخش پسران در شهر اصفهان و بخش دختران در شهر رامسر در روزهای 4و 5 شهریور با حضور 400 دانش‌آموز منتخب استان ها و 64 مربی و سرپرست برگزار شد هدف آموزش و مهارت آموزی و توانمندسازی شوراهای دانش آموزی و تجلیل ازفعالیت ها و اقدامات دانش‌آموزان فعال در شورهای دانش‌آموزی بود.

گردهمایی روسا و کارشناسان امور تربیتی و مسئولان سرگروه‌های آموزشی و پرورشی سراسر کشور و پنجمین جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی

گردهمایی روسا و کارشناسان امور تربیتی و مسئولان سرگروه‌های آموزشی و پرورشی سراسر کشور که از روز سوم شهریور در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز شده بود ۴ شهریور به کار خود پایان داد. در این دوره حدود 300 نفر از کارشناسان سراسر کشور به اردوگاه باهنر آمدند و ضمن برگزاری این گردهمایی پنجمین جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی نیز برگزار شد.

سومین دوره توانمندسازی مدیران و کارشناسان قرآنی کشور

این دوره با حضور حدود 2000 نفر از مدیران قرآنی کشور در اردوگاه میرزاکوچک خان رامسر برگزار شد این دوره با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور و علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی و سایر مهمانان از تاریخ 15 مهر تا 18 مهر برگزار شد.

سوگواره احلی من العسل

این مراسم به صورت همزمان در کل کشور با حضور دانش‌آموزان عاشورایی در حسینیه ها و مراکز از قبل پیش بینی شده برگزار شد امسال نیز همزمان با شهادت حضرت علی اصغر (ع) در تاریخ 16 شهریور در تهران حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و حرم حضرت عبدالعطیم حسنی (ع) شهر ری این مراسم با حضور مسئولان آموزش و پرورش برگزار شد.

بهار دانش و انضباط ترافیک

هر ساله در آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس طرح انضباط ترافیک شهری و بین راهی با کمک پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در مدارس به منظور بالا بردن سطح دانش ترافیکی دانش‌آموزان برگزار می شود. تاریخ برگزاری این مراسم 8 مهر بود.

بیست و دومین انتخابات شوراهای دانش‌آموزی

شوراهای دانش‌آموزی حلقه واسطه مدرسه و تربیت سیاسی هستند که هر سال انتخابات این شوراها در مدارس و مناطق برگزار می شود و در سطح استان منتخبان به مجلس دانش‌آموزی که عصاره دانش‌آموزان برگزیده است راه پیدا می کنند. این انتخابات در تاریخ اول آبان با حضور دانش آموزان در کل کشور برگزار شد و اولین بار انتخابات الکترونیکی نیز برگزار شد.

گردهمایی روءسا، کارشناسان و کارشناس مسئولان ادارات فرهنگی هنری

در تاریخ 22 مهر روسا و مسئولان ادارت فرهنگی هنری در مشهد مقدس به منظور آموزش و توانمندسازی گرد هم آمدند که د راین دوره حدود 200 نفر از کارشناسان حوزه فرهنگ وهنر حضور داشتند.

آیین افتتاحیه سراسری اردوهای راهیان نور کشور

امسال روز 11 آبان در سراسر کشور به صورت همزمان 40 هزار نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر به اردوهای راهیان نور اعزام شدند که مراسم افتتحایه نمادین آن با حضور مسئولان آموزش و پرورش و سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام خمینی (ره) و با حضور 4 هزار نفر از دانش‌آموزان دختر برگزار شد همچنین به صورت همزمان و به صورت ویدیو کنفرانس 36 هزار نفر از دانش‌آموزان سایر استان‌ها به این اردوها اعزام شدند و قرار است تا پایان سال 600 هزار دانش‌آموز به این اردوها اعزام شوند.

نواختن زنگ استکبار ستیزی در مدارس

زنگ استکبار ستیزی راس ساعت 9 صبح روز 13 آبان در مدرسه دخترانه علی‌ اکبر داور تهران توسط وزیر آموزش وپرورش نواخته شود و همچنین این زنگ در تمامی مدارس کشور توسط مسئولان استان‌ها طنین انداز شد. این روز یاد آور سه رویداد مهم تاریخی تبعید حضرت امام (ره)، شهادت دانش‌آموزان مقابل دانشگاه تهران و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است.

اولین دوره آموزشی، مهارتی طرح توانمندسازی مدرسان اردویی سراسر کشور

اولین دوره آموزشی مهارتی طرح توانمندسازی مدرسان اردویی با حضور 320 نفر از منتخبان استان‌ها از تاریخ 17 لغایت 22 آبان ماه در مشهد مقدس برگزار شد این تعداد زمینه مهارت ها و آموزش های لازم را کسب می کنند سپس در استان‌ها و مناطق خود تدریس کنند.

سومین جشنواره دانایی، توانایی

مراسم اختتامیه و آیین تجلیل از برگزیدگان سومین جشنواره دانایی و توانایی صبح روز یکشنبه 26 آبان ماه در اردوگاه شهید باهنر همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد در مرحله آموزشگاهی این جشنواره امسال بیش از 500 هزار دانش‌آموز شرکت کردند. جشنواره دانایی توانایی مرحله نهایی مسابقات کتابخوانی مدارس است.

رونمایی از طرح یاریگران زندگی

طرح یاری‌گران زندگی کار مشترکی بین معاونت پرورشی و فرهنگی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با محوریت توانمندسازی سفیران پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور رونمایی شد.

هشتمین جشنواره همسرایان امور تربیتی، کرال فرهنگیان

اختتامیه جشنواره کرال فرهنگیان روز جمعه 15 آذرماه با حضور 320 نفر از فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. این جشنواره در راستای شاداب سازی مدارس و فرهنگیان در سطح فرهنگیان کشور انجام می شود و معلمانی که در زمینه سرود و همسرایی فعالیت دارند در این جشنواره شرکت می کنند آثار خود را به دبیرخانه ارسال و از بین انها منتخبان به رقابتی مجدد می پردازند تا گروه های برتر مشخص شود.

برگزاری اختتامیه اولین جشنواره گلدسته‌های سرو در استان گلستان

مراسم اختتامیه اولین جشنواره گلدسته های سرو با عنوان دعوت به نماز6 آذر ماه با حضور مسئولان آموزش پرورش در استان گلستان برگزار شد این اولین جشنواره تلفیق هنر با مسائل معنوی بود که در 11 رشته هنری برگزار شد و با تجلیل از فرهنگیان و دانش‌آموزان برگزیده به کار خود پایان داد. این جشنواره فعالیت مشترک اداره کل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی با اداره کل قرآن،عترت و نماز بود.

همایش کشوری علمی آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

همایش کشوری علمی و آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی روز یکشنبه 17 آذرماه در تالار لیان بوشهر با حضور مسئولان آموزش و پرورش و وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر و مسئولان استان بوشهر برگزار شد. در این همایش به آسیب های اجتماعی در بین جامعه دانش‌آموزی و پیشگیری از اعتیاد و سو مصرف مواد مخدر پرداخته شد. این همایش با حضور 750 نفر از فرهنگیان کشور انجام شد.

افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز

سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسرکشور در مرحله آموزشگاهی در تمامی مدارس روز شنبه 23 آذرماه همزمان با آغاز هفته قرآن، عترت و نماز شروع شد که مسئولان آموزش و پرورش از مرحله آموزشگاهی این مسابقات که در مدرسه سروش شاهد منطقه 16 تهران برگزار می شد بازدید کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار