حق‌شناس: آلودگی هوای شهرها یک شبه بوجود نیامده است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت آلودگی هوای شهرها یک شبه بوجود نیامده است و همه تقصیرها از آن مدیریت شهری نیست. دو دلیل کاملا روشن وجود دارد. اول سوخت بی‌کیفیت و دوم صنعت خودروسازی ناتوان و بی‌خاصیت که هر دو در چنبره مافیای قدرت پشت صحنه و تحریم‌های اقتصادی است.

کد مطلب: ۹۸۸۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
حق‌شناس: آلودگی هوای شهرها یک شبه بوجود نیامده است

محمد جواد حق‌شناس در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورا در نطق پیش از دستور خود گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته آلودگی هوای شهر تهران و کلانشهرها، بار دیگر سوء مدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌های چندین ساله مسئولان را به رخ کشیده است اما در حالیکه فضای تنفس و سلامتی زن و مرد و کودک در خطر است، صدا و سیما و رسانه‌هایی که باید وجدان بیدار ملت باشند فرصت را برای بهره برداری‌های سیاسی غنیمت شمرده و مدیریت شهری را به باد تخریب گرفته‌اند.

حق‌شناس افزود: آلودگی هوای شهرها یک شبه بوجود نیامده و همه تقصیرها از آن مدیریت شهری نیست. دو دلیل کاملا روشن وجود دارد. اول سوخت بی‌کیفیت و دوم صنعت خودروسازی ناتوان و بی‌خاصیت که هر دو در چنبره مافیای قدرت پشت صحنه و تحریم‌های اقتصادی است.

این عضو شورا گفت: شهرداری تهران نه نقشی در واردات سوخت دارد و نه در صنعت خودرو و سیاست گذاری‌های مربوط به آن دخیل است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران افزود: شهرداری تهران مسئول توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی و تاکسیرانی است اما نقشی در تردد روزانه 4 میلیون خودرو و موتور سیکلت بی‌کیفیت و مصرف میلیون‌ها لیتر سوخت بی‌کیفیت با چند برابر استانداردهای مصرف سوخت در جهان ندارد.

حق شناس ادامه داد: بر روی کاغذی که قانون نام دارد حدود 14 وزارتخانه و سازمان و نهاد در قبال آلودگی هوا مسئولند اما در عمل هیپچکدام قدرت و اختیار لازم برای مدیریت آلودگی هوا را ندارند. واقعیت اینست که حتی دولت نیز چندان در آلودگی امروز هوای تهران مقصر نیست چون قدرت و اختیار لازم را ندارد اما این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که در طی سال‌ها در پرداخت سهم پایتخت نشینی خود کوتاهی کرده است.

حق شناس گفت: دولت باید بپذیرد که نباید هزینه‌های پایتخت کشور، با تمرکز صدها وزارتخانه و سازمان و سفارت و کنسولگری و تاسیسات و میلیون‌ها تردد کارمندان، بدون کوچکترین مشارکت دولت از جیب شهروندان تهرانی پرداخت شود. دولت باید سهم خود را برای هزینه‌اى که بر دوش ملیون‌ها شهروند تهرانى تحمیل می‌کند بپردازد و تا کنون نپرداخنه است. تامین بخش اصلی بودجه لازم برای توسعه خطوط مترو و نوسازی اتوبوس‌های فرسوده به عهده دولت است که در شرایط فعلی اقتصادی حتی به قیمت به خطر افتادن سلامتی مردم در اولویت قرار نگرفته و پرداخت نشده یا واقعا دولت به دلیل فشار تحریم ها توان پرداخت آن را نداشته است .

حق شناس در ادامه خاطرنشان کرد: از زبان دولت اگر بگویم، مسئول همه ناکارآمدی‌های این کشور همان‌هایی هستند که به جای گام نهادن در مسیر اصلاح و منافع ملی، برجام را خیانت می‌دانستند و تدبیر دولت را به هزار و یک زبان به سخره گرفته و با اسرائیل و ترامپ و بن سلمان در پاره کردن برجام همصدا شدند.

وی افزود: همان‌هایی که بر شجاعت خود در اقتصاد مقاومتی می‌بالیدند و امروز همه بار اقتصاد مقاومتی و ماجراجویی‌های خود را بر دوش فقیرترین اقشار ملت گذاشته و سیاه مست و سرخوش به کسب و کار خود از تحریم مشغولند و بر سر سفره صنعت خودروسازی و بنزین نشسته و از ناکارمدی دولت و مجلس و مدیریت شهری دم می‌زنند تا شاید آبرویی برای خود در نزد ملت بخرند. همانهایی که همه امکانات خود را بسیج کرده‌اند تا به لطف رد صلاحیت‌ها و کارشکنی‌ها و تخریب‌ها شاید بتوانند به هر قیمت اصلاح طلبان را تخطئه کنند و مردم را از آمدن به پای صندوق‌های رای به نفع خود منصرف و پشیمان کنند غافل از آن که بر شاخه نشسته بن می‌برند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا همچنین با اشاره به سوگیری سازمان صدا و سیما در موضوعاتی نظیر آلودگی هوا و نام‌گذاری معابر گفت: سازمانى که خود می‌داند در دل مردم جایی ندارد و فرسنگ‌ها از مردم دور افتاده است، چشم بسته بر دردها و آلام ملت، به جای تشویق و ترغیب مردم به رعایت فرهنگ ترافیک، کاهش مصرف سوخت و انرژى در روزهای آلوده شهر، بى‌توجه به مشکلات و مصیبت‌های مردم بدنبال فرصت طلبی سیاسی است و آسمان آلودگی هوا را به ریسمان نامگذاری معابر به نام فرهیختگان مظلوم این دیار می‌بافد تا بگوید مدیریت شهری تهران ناکارآمد است.

رئیس کمیسیون نام‌گذاری شورا گفت: واقعا چرا تغییر نام گذرهایی که به دفعات تکرار شده‌اند و تغییر آنها از وظایف مسلم مدیریت شهری است و نامگذاری چند کوچه و خیابان بنام سیاستمدارى که پرچمدار مبارزه با استعمار انگلیس بود چون دکتر محمدمصدق، یا هنرمندانى که مورد ستایش مردم این مرز و بومند چون عزت الله انتظامى، جمشید مشایخی، على حاتمى و عباس کیارستمی و شاعرانى که عمرشان را براى ماندگارى زبان، و شعر و ادب فارسى در طبق اخلاص گذاشته‌اند و در تمامى این سال‌ها حتی سهمى به اندازه نام یک بن‌بست از ده‌ها هزار گذر این ابر شهر را نداشته‌اند و همگی از فرزندان راستین این دیار کهن هستند، تا این حد باید شما را برآشفته سازد که یک روز با دروغ بزرگ حذف نام عزیز شهیدان از معابر و یک روز با بهانه آلودگی هوا و روز دیگر به بهانه‌ای دیگر در صدد تخطئه این نامگذاری‌ها هستید؟

حق‌شناس افزود: ایران امروز به شدت نیازمند وحدت و همبستگی و انسجام ملی است. هر آنچه بتواند لبخندی هر چند گذرا بر لبان این مردم بنشاند خدمت است و هر آنچه بر تشتت و ناکامی و ناامیدی مردم اضافه کند ظلم است و نغمت. ایرادی ندارد اگر در میان هزاران خبر بد، خبر نامگذاری یک خیابان بنام یک هنرمندى بى‌ادعا، شاعرى عاشق، سیاستمدارى فرهیخته و عاشق مردم یا شهیدى گمنام لحظه‌ای کام مردم را شیرین کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار