پوشاندن سقف حیاط با سازه‌های نامرتبط در بافت تاریخی ممنوع

یزد(پانا)- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به جایگاه و اهمیت حیاط در معماری سنتی، پوشاندن سقف حیاط خانه‌ها و اماکن سنتی واقع در بافت تاریخی یزد را مگر با استفاده از پوش و سازه‌های مرتبط، تخلف خواند.

کد مطلب: ۹۸۸۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد
پوشاندن سقف حیاط با سازه‌های نامرتبط در بافت تاریخی ممنوع

به گزارش ایسنا، «سید مصطفی فاطمی» با اشاره به این که حیاط یکی از مهمترین اجزاء خانه‌های سنتی یزدی‌هاست که در ادوار مختلف استفاده‎های متنوعی داشته است، اظهار کرد: ایجاد باغچه با حوضی در وسط حیاط خانه‌های قدیمی باعث ایجاد وسعت دید برای ساکنان این خانه‌ها می‌شده و با توجه به خشک بودن یزد در طراوت و تنوع‌بخشی به خانه نقش‌افرینی می‌کرده است.

او طرح‌هایی موسوم به «۴۰-۶۰» و «۳۰-۷۰» را از عوامل مهم برهم زننده معماری و ساختار خانه‌های ایرانی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این طرح‌ها که برگرفته از نوعی معماری تیپ است، حیاط از مرکز خانه‌ی یزدی‌ها به حاشیه راهنده شده و گاه پیش می‌آید که فرد تا مدت‌ها به حیاط خانه‌ خود نیز مراجعه نکند.

این مسئول به پوشاندن حیاط خانه‌ها در گذشته به مناسبت‌های مختلف مانند جشن و عزاداری اشاره و اظهار کرد: پوشاندن سقف حیاط در خانه‌های قدیمی با استفاده از «پوش» به هیچ وجه منجر به تخریب ساختار خانه‌های قدیمی نمی‌شده در حالی که سازه‌های جدید و غیرمتناسب کنونی این کارآیی را ندارد.
فاطمی ایجاد سقف‌های کارگاهی را در آیین‎نامه‌های معماری حتی مدرن نیز غیرقابل پذیرش عنوان کرد و گفت: قطعاً میراث فرهنگی با استفاده مالکان و متولیان از فضای حیاط برای برنامه‌های مختلف در خانه‌های سنتی بافت تاریخی نیست ولی در عین حال هرگز اجازه استفاده از سازه‌های کارگاهی نیز برای پوشاندن سقف این حیاط‌ها نخواهد داد و متولیان خانه‌های تاریخی تنها مجاز به استفاده از «پوش‌» و سازه‌های مرتبط با بافت تاریخی به این منظور هستند.

او ادامه داد: البته میراث فرهنگی استان برای رفع تخلف سازه‌هایی که بعضاً در گذشته بدون مجوز یا از طریق اخذ مجوز نسبت به ایجاد سقف‌های شیروانی در فضاهای باز بافت تاریخی اقدام کرده‌اند، پیگیری‌هایی انجام داده که تاکنون چند سازه نیز در همین رابطه جمع‌آوری شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پایان نیز از رفع این تخلف در موارد متعدد مشابهی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: موارد مشابه موجود در بافت تاریخی شهر یزد به منظور رفع تخلف با تمام جدیت پیگیری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار