فرصت پیوستن به FATF محدود است، تصمیم عاقلانه‌ای گرفته شود

تهران (پانا) - رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که به‌دنبال بدعهدی جامعه جهانی در برجام نظام سیاسی کشور نسبت به تعامل با جامعه جهانی بی‌اعتماد شده و تصمیم گیری در شرایط کنونی برای پیوستن به FATF را سخت کرده است.

کد مطلب: ۹۸۸۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
فرصت پیوستن به FATF محدود است، تصمیم عاقلانه‌ای گرفته شود

به‌گزارش ایسنا، علی بختیار در توضیح تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) به‌دلیل تعیین تکلیف نشدن لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: امروز بحث FATF جهان شمول شده است و تقریبا تمام کشورهای جهان به آن پیوسته‌اند. برخی از مخالفان پیوستن به FATF در ایران بر این باورند که در دوران تحریم پیوستن به آن باعث می‌شود ما با دستان خودمان بر دست و پای کشور قفل ببندیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه با بیان اینکه «متاسفانه نظام سیاسی کشور بعد از برجام نسبت به جامعه جهانی دچار بی‌اعتمادی شده است» اظهار کرد: خیلی از مخالفان برجام امروز بر این باورند که دیگر نمی‌شود به هیچ عنوان به جامعه جهانی اعتماد کرد. برخی از مخالفان FATF بر این باورند که اگر ما به آن بپیوندیم ممکن است آمریکا این نهاد مالی را تحت‌فشار قرار دهد تا علیه جمهوری اسلامی دست به اقداماتی بزند. این مخاطرات ناشی از آن است که امروز همچنان نظام زورگویی از سوی آمریکایی‌ها در جهان حاکم است و با قلدری دست به هر کاری می‌زنند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس تصریح کرد: در شرایطی که جمهوری اسلامی در برجام تمام شرایط را پذیرفته بود و اروپایی‌ها، چین و روسیه نیز در برجام بوده و تمام تحریم‌ها با قطعنامه شورای امنیت کنار رفته بود، می‌بینیم که با اقدامات خصمانه آمریکا امروز شرایط ما از قبل بدتر شده است و سایر کشورها نیز نتوانستند جلوی اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها بایستند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: فرصت قانونی که FATF به ایران داده است محدود است و نپذیرفتن شرایط FATF باعث می‌شود تا ما در لیست سیاه قرار بگیریم. مجلس پالرمو و CFT را تصویب کرده است و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که باید تصمیم عاقلانه‌ای در این زمینه گرفته شود.

بختیار در پایان تصریح کرد: باید با اقدامات دیپلماتیک به جامعه جهانی این پیام را دهیم که یکبار ما در برجام به شما اعتماد کردیم اما نتیجه خوبی نگرفتیم و امروز مردم تحت شدیدترین تحریم‌ها از جمله غذا و دارو هستند و باید با کار دیپلماتیک آن‌ها را مجاب کنیم تا زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری در این‌خصوص به ما بدهند و تصمیم‌گیری در این زمینه را به بعد از برداشته شدن تحریم‌ها موکول کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار