ویژه‌برنامه‌های رادیو در شب یلدا

تهران (پانا) - ۷۴ برنامه به مدت ۶۶ ساعت به موضوع «شب یلدا» خواهند پرداخت.

کد مطلب: ۹۸۷۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد
ویژه‌برنامه‌های رادیو در شب یلدا

شبکه‌های رادیویی در مجموع با ۷۴ برنامه، ۴۱عنوان و به مدت ۶۶ ساعت به موضوع «شب یلدا» می‌پردازند که از این میزان برنامه، ۱۶ برنامه در قالب ۱۴ عنوان و به مدت ۳۸ ساعت به صورت ویژه خواهد بود.

روابط عمومی معاونت صدا در خبر خود آورده است:

شب یلدا یکی از قدیمی‌ترین رسوم کهن مردمان ایران زمین است که امروزه به سرمایه‌ای اجتماعی برای در کنار هم بودن خانواده‌ها مبدل شده‌ است، حضور اعضای خانواده در کنار بزرگترها و گفتگو درباره گذشته، آداب و سنن پیشینیان در کنار تفأل به حافظ، شاهنامه‌خوانی و داستان‌سرایی برای کودکان بر غنای فرهنگی شب پایانی پاییز، افزوده است.

بی‌شک رسانه‌های جمعی سعی می‌کنند تا با معرفی و استفاده صحیح از این سنت دیرینه، برای افزایش صمیمت و در کنار هم‌بودن خانواده‌ها تلاش کنند. رادیو نیز از این قاعده مستثنی نیست و سعی خواهد کرد تا با ایجاد لحظاتی شاد و مفرح، همراه با آگاهی‌بخشی از داشته های فرهنگی ایرانیان برای تقویت این سرمایه اجتماعی مردم ایران، بهره گیرد.

مهمترین موضوعات اشاره شده در برنامه های شبکه های رادیویی بیان رسم و رسوم شب یلدا از دیرباز تاکنون، ترویج فرهنگ زیبای صله ی رحم، تأثیر دورهم بودن، همدلی و جمع های صمیمی خانوادگی و دوری از فضای مجازی، یاد کردن از نیازمندان ، احسان و نیکی در حق هم نوعان، اهمیت خانواده و استحکام آن در فرهنگ ایرانی از دیرباز تا کنون و ترویج فرهنگ صرفه جویی است.

اولین‌ها، مهمان چهارمین برنامه «یلدا و لبخند » در رادیو ایران

رادیو ایران به مناسبت " شب یلدا " تعداد ۶ برنامه را در قالب ۵ عنوان و به مدت ۹ ساعت پیش‌بینی کرده‌ است. امسال چهارمین سال متوالی است که رادیو ایران در شب یلدا با ویژه برنامه «یلدا و لبخند» مهمان مخاطبان رادیو می شود. این برنامه علاوه بر قسمت‌های طنز و شنیدنی، میزبان پیشکسوتان می شود. از بخش‌های جالب این برنامه حضور فرهنگ جولایی، اولین تهیه کننده و حمید منوچهری اولین کارگردان صبح جمعه با شما خواهد بود.

«یلدا و لبخند» شنبه ۳۰ آذر ساعت ۱۹ الی ۲۴ از رادیو ایران پخش می‌شود.

از تفأل به حافظ تا شاهنامه خوانی «شب انار» در رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ ۱۰ برنامه را در قالب ۹ عنوان و به مدت۱۰ ساعت، پیش بینی کرده است .ویژه برنامه «شب انار» برنامه ای شاد و مفرح است که با تکیه بر فرهنگ و سنت ایرانی برای شب یلدا، تدارک دیده شده است .در این برنامه بخش های متنوعی از جمله تفأل به حافظ؛ قصه گویی، نقالی، شاهنامه خوانی و اجرای موسیقی سنتی و پاپ در نظر گرفته شده است.علاقه مندان می توانند از ساعت ۲۱ تا ۲۴ با رادیو فرهنگ همراه شوند.

«شب عالی» و طولانی با رادیو جوان

شبکه رادیویی جوان در آخرین ساعات پاییز ۹۸ ، برنامه‌ای شنیدنی را برای دوستداران و همراهان خود در نظر گرفته است. برنامه‌ی زنده «شب عالی» ساعت ۲۰ به مدت سه ساعت، به گپ و گفتی خودمانی با بزرگان رادیو، آداب و رسوم شب یلدا، بخش نمایشی و حافظ خوانی می‌پردازد.

پیشکسوتان رادیو و هنرمندان مهمانان این برنامه خواهند بود که با ایشان درباره خاطراتشان در شب یلدا گفتگو خواهد کرد. از دیگر بخش‌های جذاب و شنیدنی این برنامه، سفری رادیویی به شیراز و تفأل به دیوان حافظ در کنار آرامگاه این شاعر پرآوازه خواهد بود.

همچنین همه خوانندگانی که ترانه‌ای برای شب یلدا خوانده‌اند، مهمان برنامه «شب عالی» خواهند بود تا در کنار اجرای اثرشان، با یک جمله زیبا و خاص، شب یلدای مخاطبان رادیو جوان را عالی‌تر کنند.

"یلدانه" ویژه برنامه رادیو ورزش در بلندترین شب سال

شبکه رادیویی ورزش با هدف همراهی شنوندگان با توجه و اهمیت دادن به سنت و عرف شب یلدا برنامه "یلدانه" را از ساعت ۲۱ تا ۲۴ روی آنتن می برد. این برنامه بخش های مختلفی همچون، تشریح آداب و رسوم شب یلدا، موسیقی زنده، قصه خوانی، شعرخوانی، گپ و گفت با اهالی ورزش و گویندگان رادیو، همچنین گزارشی از اردوهای ورزشی و آسایشگاه سالمندان را شامل می شود.

«استودیو هشت ویژه شب یلدا» در رادیو نمایش

برنامه دورهمی هنرمندان رادیونمایش به بهانه فرا رسیدن شب یلدا از ساعت ۲۰ تا ۲۴ شنبه، سی ام آذر ماه به روی آنتن رادیو نمایش می رود، در این برنامه علاوه بر هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش،هنرمندان دیگری نیز از سینما ،تلویزیون و موسیقی، میهمان این برنامه خواهند بود.

این برنامه شامل آیتم های متنوعی من جمله بخش حافظ خوانی، قصه خوانی ،بخش گزارش ویژه از نقاط مختلف ایران درباره آداب و رسومشان در شب یلدا می باشد.

«استودیو هشت ویژه شب یلدا» با حضور هنرمندان رادیو نمایش و هنرمندانی از تلویزیون، سینما و عرصه ی موسیقی پخش می شود.

یک دورهمی شاد در «شب یلدای صبا»

رادیو صبا با برنامه زنده "شب یلدای صبا" به مناسبت فرا رسیدن «شب چلّه» یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی، به مدت چهار ساعت در فضایی شاد و مفرح با مخاطبان همراه می شود. " شب یلدای صبا " در قالب محفلی گرم و صمیمی با هدف شادی آفرینی و ایجاد لحظاتی خوش در آخرین شب پاییز مخاطبان را همراهی می کند.

"نمایش‎های طنز"، "حافظ خوانی" ، "مسابقه طنز پیامکی" ، "بازی های شاد و سرگرم کننده" و "تقلید صدا" از جمله بخش های این ویژه برنامه است.

داستان کودکانه در ایرانصدا

رادیو ایرانصدا نیز تعداد ۳۸ برنامه را در قالب ۷ عنوان و به مدت ۶ ساعت پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه، برنامه «داستان کودکانه »به مدت ۳۰ دقیقه به صورت ویژه خواهد بود.

بیان سه داستان قدیمی از شب یلدا ، پخش ترانه هایی از خوانندگان معروف کشور، نیایش خوانی به مناسبت شب یلدا از رسول نجفیان و ترانه زمستانی به مناسبت آغاز فصل زمستان از موضوعات این برنامه ها خواهد بود.

روایت احادیثی از ائمه در باره خانواده در رادیو پیام

شبکه رادیویی پیام ۵ ساعت برنامه را در قالب متن و موسیقی پیش بینی کرده است که معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف در طولانی ترین شب سال، بیان احادیثی از ائمه درباره خانواده، اهمیت صله رحم و احترام به بزرگترها، بیان اشعار و حکایات ادبی در آثار شعرا و نویسندگان برجسته و اشاره به دورهمی های خانوادگی از مهمترین موضوعات اشاره شده در این برنامه هاست.

از «دورهمی قرآنی» تا «یلدای ایرانی»

رادیو معارف در برنامه های «مهربان باشیم» و «به رنگ خدا» به موضوعاتی همچون استفاده از فرصت شب یلدا برای صله رحم، دیدار بزرگان، احترام به بزرگترها و بودن در کنار آنها می پردازد.

همچنین رادیو گفتگو در برنامه ی «یلدای ایرانی» به موضوعاتی همچون یلدا و دورهمی خانواده ایرانی، یلدا و انس با قرآن و حافظ، یلدا و شب های دفاع مقدس و فرهنگ و ادب، موسیقی و سنت‌های ایرانی در شب یلدا اشاره می کند و رادیو قرآن نیز «دورهمی قرآنی» را در شب یلدا اجرا خواهد کرد.

رادیو تهران نیز در دو ویژه برنامه «شب یلدا» به آداب و رسوم قدیم شهر تهران در شب یلدا، بررسی آداب و رسوم شهرستانهای استان تهران و گفتگو پیرامون شب یلدا با مخاطبان خود می پردازد.

رادیو سلامت نیز در برنامه «شب اناری» از تأثیر دورهمی های خانوادگی در شب یلدا، چگونه مهمانی های خانوادگی را ساده برگزار کنیم، تأثیر دید و بازدید و صله رحم بر افزایش صمیمیت اعضاء خانواده و اصول تغذیه صحیح در شب یلدا صحبت خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار