سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

بیش از ٩۵ درصد نیاز دارویی کشور تولید داخل است

شیراز(پانا)_ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم را از شیراز دانست و گفت: بستر برای حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم در جاهایی مانند شیراز وجود دارد.

کد مطلب: ۹۸۷۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ٩۵ درصد نیاز دارویی  کشور تولید داخل است

بهزاد لطفی امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با تبریک هفته پژوهش و اشاره به اهمیت پژوهش بیان داشت: به دلیل پتانسیل بزرگ دانشگاه شیراز، هوش مصنوعی میتواند به کمک دانشگاه علوم پزشکی در کشور توسعه یابد، بنابراین این امر باید جدی گرفته شود.

لطفی با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی گفت:آینده و اهمیت ارگان های بهداشتی به هوش مصنوعی بستگی دارد و میتواند به گروه پزشکی کمک بسیاری کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان پزشکی نیز در ادامه با بیان اینکه هم اکنون در سطح کشور ٧٠ دانشگاه پزشکی و ٧‌٠٠ مرکز تحقیقاتی سلامت وجود دارد گفت: دانشگاه های علوم پزشکی یک مثال واقعی از ترکیب علم و عمل هست که در آموزش و پژوهش و نوآوری و کارآفرینی و ارائه خدمات بهداشتی به مردم نقش دارد.

رضا ملک زاده با اشاره به اینکه یکی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی تولید علم است گفت: در سال های قبل از انقلاب تولیدات علمی بسیار کم بوده است اما در بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی رشد تولیدات قابل توجهی داشته‌ایم و در طی 20 سال گذشته این آمار علاوه بر رشد کمی رشد کیفی نیز داشته است.

ملک زاده با بیان اینکه ایران در سال ٢٠١٩، ۶۲ هزار مقاله و مستند علمی در بانک اطلاعاتی scopus ثبت کرده است اضافه کرد:خیلی مهم است که بتوانیم این رشد را ادامه دهیم.

او با اشاره به اینکه بیش از ٣٠ درصد از تولیدات علمی در رشته پزشکی است خاطر نشان کرد: گروه پزشکی نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در این تولیدات علمی داشته‌اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان پزشکی با اشاره به شاخص های پیشرفت رتبه های بین المللی گفت: از ابتدای فعالیت دانشگاه علوم پزشکی،شیراز ١۵ هزار مقاله چاپ کرده است و 125 هزار استناد گرفته است.

ملک زاده با بیان اینکه 85 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نظر فعالیت های پژوهشی فعال نیستند گفت:باید به فعالان هیئت علمی کمک شود تا رشد علمی دانشگاه را افزایش دهند.

او با بیان اینکه دانشگاه های دیگر ایران رشد بیشتری در زمینه های مختلف از دانشگاه شیراز داشته‌اند گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بین دانشگاه‌های‌ کشور بر اساس تعداد مقالات منتشر شده در رتبه سوم قرار دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان پزشکی افزود: در 5 سال گذشته 5 میلیون بار مقالاتی که ایرانیان در سایت Elsevier منتشر کرده‌اند توسط 117 کشور دانلود شده است.

ملک زاده با بیان اینکه در ۵ سال گذشته 74 هزار مقاله ایرانی توسط کشور های دیگر مورد استناد قرار گرفته است اضافه کرد که پیش از انقلاب اسلامی فقط ١٣ عنوان مجله پزشکی در کشور وجود داشت اما اکنون بیش از ۴٢٠ عنوان مجله پزشکی در ایران منشتر شده است که نیمی از آن در بانک های اطلاعاتی معتبر وجود دارد.

او با بیان اینکه بزرگ ترین مرکز پیوند اعضا دنیا در شیراز وجود دارد گفت: در پزشکی بالینی توانسته‌ایم خدمات بسیار خوبی به مردم ارائه کنیم و مردم را از سفر به خارج از کشور برای درمان خدمات بالینی بی‌نیاز کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان پزشکی با اشاره به اینکه اکنون بیش از ٩۵ درصد نیاز دارویی در داخل کشور تولید می‌شود گفت:١٢٠٠ شرکت دانش بنیان با گردش مالی 500 میلیارد تومانی وجود دارد که 340 محصول دارویی در این مراکز تولید می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه از اخذ موافقت قطعی 2 مرکز تحقیقاتی در سال ٩٨ خبر داد.

در انتهای این مراسم از برگزیدگان پژوهش استان فارس تجلیل به عمل آمد.

خبرنگار:محمدفروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار