دبیراجرایی کنگره ملی خواب:

خواب، دنیایی مشابه بیداری دارد

تهران (پانا) - به‌گفته دبیراجرایی کنگره ملی خواب خواب یک دنیای مشابه بیداری است، همانطور که در بیداری انواع بیماری‌ها را داریم در خواب هم به همین شکل است.

کد مطلب: ۹۸۷۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
خواب، دنیایی مشابه بیداری دارد

به‌گزارش ایسنا، لحیا افشاری‌صالح امروز 27 آذرماه در حاشیه کنگره ملی علم خواب، که در مجتمع آموزشی و فرهنگی سپید مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کنگره ملی علم خواب، برای اولین‌بار است که در مشهد برگزار می‌شود. روال انجمن علمی خواب ایران به این شکل است که هر دوسال یکبار یک کنگره دارد.

او افزود: پزشکی خواب برخلاف تمام رشته‌های فوق‌تخصصی دیگر، چندرشته‌ای است. رشته‌های دیگر یک مسیر مشخص دارد اما در فلوشیپ (دوره تکمیلی تخصصی) طب خواب از 6 رشته تخصصی می‌توانند در این رشته فوق‌تخصصی وارد شوند، بیماری‌های حیطه خواب، بیماری‌های متنوعی هستند. بیماری‌های تنفسی حین خواب، بیماری‌های حرکتی حین خواب و ریتم سیرکادین حین خواب داریم که هرکدام مرتبط با یک تخصص است.

این متخصص طب کار با اشاره به اینکه «خواب یک دنیای مشابه بیداری است»، عنوان کرد: همانطور که در بیداری انواع بیماری‌هایی را داریم، در خواب هم به همان شکل است، بنابراین افراد می‌توانند از رشته‌های مختلفی به این فلوشیپ وارد شوند.

افشاری‌صالح، خاطرنشان کرد: به‌همین تناسب، در کنگره‌های خواب از تمام رشته‌ها مانند طب کار، روانپزشکی، مغز و اعصاب، ریه، گوش‌ و حلق‌ و بینی، اطفال، بیهوشی، قلب، رشته‌های زیرمجموعه داخلی و دیگر رشته‌ها شرکت می‌کنند و از مطالب استفاده می‌کنند که فراخور علم آن‌هاست.

این هیأت علمی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه «کنگره خواب و رشته پزشکی خواب از آنچه در ذهن ماست متفاوت است»، مطرح کرد: با توجه به مفصل بودن این کنگره‌ هماهنگی‌های آن بسیار زمان‌بر بود و تاکنون در تهران برگزار می‌شد و اولین‌باری است که در مشهد برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی کنگره ملی خواب، تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری، نزدیک به 5000 ساعت کاری وقت مفید صرف شده و جلسات مکرری با کمیته‌های علمی و اجرایی داشته‌ایم. با انجمن‌های علمی مرتبط، مانند انجمن علمی مغزواعصاب، انجمن روانپزشکی و انجمن‌های بسیار دیگری در سطح کشور ارتباط گرفته‌ایم. اساتید بزرگی را در این زمینه دعوت کرده‌ایم و اکثر افراد در این کنگره حضور دارند. بار علمی این کنگره بسیار خوب است و 150 استاد از سراسر کشور دعوت کرده‌ایم و اساتید به‌نامی در این کنگره حضور دارند.

او افزود: مخاطبان این کنگره، متخصصان اطفال و زیر مجموعه‌های آن، طب کار، روانپزشکی، مغز و اعصاب، ریه، گوش‌ و حلق‌ و بینی، اطفال، بیهوشی، قلب و رشته‌های زیرمجموعه داخلی هستند. در تمام حیطه‌های داخلی، 6 رشته داخلی مخاطبان ما هستند. بسیار خوشحال هستیم که این افراد را از سراسر کشور دور هم جمع کرده‌ایم و این امر همزمان شد با اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، توانست پس از دانشگاه تهران و شهید بهشتی، از امسال جذب فلوشیپ پزشکی خواب را داشته باشد.

این متخصص طب کار، عنوان کرد: به‌نظر می‌‎رسد این کنگره و پذیرش دستیار فلوشیپ خواب در مشهد، انقلابی ایجاد کند و سرفصل شروع پزشکی خواب درمشهد خواهد شد. امسال یک نفر جذب شده و از سال آینده ممکن است این آمار افزایش پیدا کند. به آینده این حوزه در مشهد بسیار خوش‌بین هستیم. به‌طور کلی پزشکی خواب رشته جدیدی است و در سراسر دنیا 40 سال است که ایجاد شده و در ایران هم زمان کمتری است و حدود 12 سال است که به‌صورت جدی‌تر شکل گرفته و انجمن‌های علمی‌ آن تشکیل شده است.

دبیر اجرایی کنگره ملی خواب با اشاره به اینکه «جمعیت عمومی کشور خیلی با بیماری‌های خواب آشنا نیستند»، گفت: اگر به بچه‌ای بگوییم ادای خواب را در بیاورد، خروپف می‌کند، در صورتی‌که این بیماری است و ما از آن مطلع نیستیم. نزدیک به 80 درصد افرادی که مشکل خواب دارند، هیچ‌وقت به دکتر مراجعه نمی کنند و به بهانه‌ بیماری‌های دیگری به پزشک مراجعه می‌کنند.

او ادامه داد: بسیار امیدواریم با راه‌اندازی چنین کنگره‌ها و رشته‌هایی ارتباط با جامعه بیشتر شود و کم‌کم روزی برسد که افراد پیش ما بیایند و بگویند من خوابم نمی‌برد یا خروپف می‌کنم یا پاهایم را در خواب تکان می‌دهم. همانطور که می‌دانیم فشارخون یک بیماری است، تکان دادن پا در خواب هم بیماری است و باید درمان شود، این رشته بسیار جدیدی است و باید اطلاع‌رسانی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار