هزارتوی تعرفه‌های دندان پزشکی

تهران (پانا) - چشم‌هایم زل زده بود به سفیدی دندان‌هایش. مدام لبخند می‌زد که برق دندان‌هایش، چشم‌های بیشتری را خیره کند. دختر جوان می‌گوید دندان‌هایم را کامپوزیت کرده‌ام اما هزینه‌ای که برای این کار از من گرفته شد، دو برابر هزینه‌ای است که دوستم برای همین کار در مطب دندان‌پزشک دیگری پرداخت کرده است.

کد مطلب: ۹۸۷۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
هزارتوی تعرفه‌های دندان پزشکی

به‌گزارش خراسان، خانمی 62 ساله هم می‌گوید: دندانم را روکش کرده‌ام اما با وجود کلی هزینه، از نتیجه کار رضایت چندانی ندارم. پسرم پیش دکتر دیگری رفت و با قیمت خیلی کمتر، دندانش را چنان زیبا روکش کرده که فرقش را با دندان طبیعی نمی‌فهمی. این همه تفاوت قیمت برای کارهای مشابه چه دلیلی دارد؟
«دلیل این تفاوت قیمت‌ها در چیست؟» این کلیدواژه اظهارات بسیاری از افرادی است که برای رفع احتیاجات درمان خود در زمینه دندان‌پزشکی به مطب‌های مختلف شهر مراجعه می‌کنند. برای بررسی میدانی موضوع، به چند دندان‌پزشکی در مشهد مراجعه می‌کنیم. به یک مطب دندان‌پزشکی در منطقه عبدالمطلب مشهد می‌روم، از پله‌هایی تنگ بالا رفتم و در مطب آقای دکتر منتظر نشستم تا منشی مرا به اتاق ویزیتی بفرستد که با پرده‌ای آبی رنگ از قسمت اصلی جدا شده بود.

از دندان‌پزشک پرسیدم آیا هزینه‌ها را طبق نرخ تعرفه می‌گیرد یا خیر؟ در جواب گفت: به‌نظرم تعیین تعرفه در دندان‌پزشکی معنایی ندارد و غیرممکن است. چون مثلا ما دندان‌پزشکی داریم که برای پر کردن دندان با مواد کامپوزیت از مواد باکیفیتی استفاده می‌کند که هزینه آن 500هزار تومان است اما دندان‌پزشکی دیگر، برای انجام همان کار از مواد با بسته‌ای 50 هزار تومان استفاده می‌کند و خیلی هم گران‌تر می‌گیرد.

علاوه‌بر این ممکن است پزشکی برای پر کردن دندان 10 دقیقه وقت بگذارد اما پزشکی دیگر برای انجام همان کار، یک ساعت وقت می‌گذارد و کار با کیفیت‌تری ارائه می‌دهد. تمام این‌ها در اختلاف قیمت تاثیر دارد. اما این را هم قبول دارم که بعضی‌ها می‌توانند با ارزان‌ترین مواد و ارائه کار بی‌کیفیت، سوء‌استفاده کنند و راحت پول به جیب بزنند.

پس از شنیدن این اظهارات، این سوال ذهنم را مشغول خود کرد؛ «مگر تعرفه‌های دندان‌پزشکی بر اساس کار با کیفیت تنظیم نشده است؟»
در ادامه به چند دندان‌پزشکی در مناطق برخوردار مشهد می‌روم که برای یک اقدام مشابه یعنی روکش دندان با همان مواد، هزینه متفاوتی دریافت می‌کردند. هزینه خدمات در یکی از مطب‌ها در بولوار سجاد نه‌تنها با دندان‌پزشکی‌های مناطق کمتر برخوردار شهر، بلکه با دندان پزشکی‌های دیگر همان منطقه نیز تفاوت‌های فاحشی داشت. مثلا قیمت روکش سرامیک در دندان‌پزشکی‌های مناطق کم برخوردار شهر بین 600 تا 900 هزار تومان بود اما در مناطق برخوردار برای روکش سرامیک تا یک میلیون و 500هزار تومان هم هزینه خدمات دریافت می‌کردند. به‌طور کلی هزینه کشیدن دندان عقل هم در صورتی‌که نیاز به جراحی نداشت، در سطح شهر از 100 تا 200 هزار تومان بود، یعنی اختلاف هزینه‌ای دو برابر.

این را می‌پذیرم که ممکن است افرادی از تعرفه‌ها عبور کنند
اختلاف تعرفه‌ها در خدمات دندان‌پزشکی و گلایه‌های مردم در این زمینه را از سیدخسرو شمسیان، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی مشهد و کارشناس مسئول نظارت بر درمان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیری می‌کنیم. او در پاسخ به این سوال که چرا برخی دندان‌پزشکان با وجود شرایط مشابه، از بیمار هزینه‌های خدماتی متفاوتی دریافت می‌کنند؟ می‌گوید: شرایط مشابه نیست مثلا در روکش دندان موادی که استفاده می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. دندانی که در دهان فرد گذاشته می‌شود، شکل کاملا مشابهی دارد اما مواد و قیمت لابراتوری آن متفاوت است. لذا این می‌شود که بیمار احساس می‌کند برای یک خدمت مشترک، قیمت متفاوتی را می‌پردازد.

به دکتر شمسیان از نتیجه بررسی‌های میدانی خود می‌گویم که حتی در مواردی هم که نوع و حتی برند مواد ثابت بوده باز هم اختلاف قیمت وجود داشته است. او پاسخ می‌دهد: در ارائه خدمات، نوع تخصص هم متفاوت است. مثلا ما می‌گوییم اگر جراح فک و صورت، دندان را بکشد یک قیمت است. دندان‌پزشک عمومی بکشد یک قیمت دارد و اگر فرد متخصص ترمیمی همان کار را انجام دهد، قیمت تفاوت خواهد کرد. البته من این را می‌پذیرم که ممکن است در هر قشری، افرادی باشند که از تعرفه‌ها عبور کنند اما بر اساس نظارتی که روی ارائه خدمات دندان‌پزشکی در استان و خصوصا شهر مشهد داریم، تعرفه‌ها یکسان است و اگر گزارشی از تخلف به ما برسد، پیگیری می‌کنیم.

او می‌افزاید: اشکال عمده‌ای که وجود دارد این است که وزارتخانه درخصوص خدماتی که می‌خواهد به مردم ارائه شود، آیتم‌های خیلی محدودی دارد. مثلا برای پرکردن دندان در تعرفه تنها به ترمیم یک سطحی، دوسطحی و سه سطحی آمالگام یا ترمیم یک سطحی، دوسطحی و سه سطحی کامپوزیت اشاره شده است. اما در کارگروهی که ما تشکیل دادیم، مثلا فرض کنید برای ترمیمی که وزارتخانه 8 یا 9 آیتم را تعریف کرده، ما برای آن حدود 60 آیتم تعیین کردیم.

خلأیی که ما داریم در واقع این‌جاست که با توجه به مدرن شدن مسیر علمی و ارائه خدمات جدید مثل ایمپلنت، این‌ها هیچ‌کدام در تعرفه‌های وزارتخانه نیامده است. ما همه آیتم‌ها را تعریف کردیم و پیشنهاد قیمت دادیم. اگر این را هیئت‌امنای دانشگاه علوم پزشکی مصوب کند، آن زمان می‌توانیم شاهد یک دستی کامل تعرفه‌ها باشیم.
او همچنین درباره روند نظارت بر خدمات دندان‌پزشکی نیز می‌گوید: در ماه تقریبا از حدود 100 مرکز بازدید و بر آن نظارت می‌کنیم، هر بحثی را که در خصوص ارائه کیفیت درمان باشد، در نظام‌پزشکی بررسی می‌کنیم. از نظر قیمتی هم در واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی نظارت‌ها را انجام می‌دهیم.

تعرفه‌گذاری بر اساس زمانی که صرف خدمت می‌شود نداریم
از کارشناس مسئول نظارت بر درمان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره تشخیص مواد با کیفیت و بی‌کیفیت در خدمات دندان‌پزشکی سوال می‌کنم که پاسخ می‌دهد: هیچ گرانی بی‌علت و هیچ ارزانی بی‌سبب نیست. ما حدود دو هزار مطب دندان‌پزشکی، حدود 200 درمانگاه، 60 کلینیک و حدود 200 تا 300 لابراتوار داریم که لحظه به لحظه نمی‌توانیم کنار این‌ها باشیم و بر آن‌ها نظارت کنیم.

اما قطعا یادتان باشد هیچ دندان‌پزشکی از کامپوزیت 50 هزار تومانی استفاده نمی‌کند چون به اندازه همان 50 هزار تومان برای بیمار کارخواهد کرد. قطعا اگر کسی بخواهد در شهر طبابت کند، آبروی خودش را ارزشمندتر از پولی می‌داند که می‌خواهد از بیمار بگیرد. کار درمانی که در درمانگاه‌های ما انجام می‌شود، در بهترین حالت 15 تا 20 درصد سود دارد.
شمسیان درباره این که آیا مدت ارائه خدمت بر هزینه آن تاثیر دارد یا خیر؟ می‌گوید: ما تعرفه‌گذاری براساس زمان خدمت نداریم، تعرفه‌گذاری‌ها بر اساس ارائه خدمت است.

او البته در ادامه به اقدامات خیرخواهانه و عام‌المنفعه دندان‌پزشکان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: شما می‌دانید در سیلی که در شمال کشور آمد، همین دندان‌پزشکان چقدر کمک کردند؟ این که جامعه پزشکی فقط دارد پول می‌گیرد، چنین نیست. دندان‌پزشکان در اردوهای جهادی نیز حضور دارند و به مردم به‌صورت رایگان ارائه خدمت می‌کنند. ما سوگند خوردیم به مردم خدمت کنیم. آشتی بین مردم و جامعه دندان‌پزشکی قطعا ثمرات بهتری خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار