وزیر نفت: تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا ناچیز است

تهران (پانا) - وزیر نفت در پاسخ به این سوال که چه میزان از آلودگی هوای تهران مرتبط با کیفیت بنزین است‌ می‌گوید محیط زیست قبلا اعلام کرده است که تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا ناچیز است.

کد مطلب: ۹۸۷۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نفت: تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا ناچیز است

به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگنه امروز در حاشیه مراسم نکوداشت وزیر سابق کشاورزی که با حضور جمعی از وزرا و مقامات برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: آقای حجتی نماد مدیریت انقلاب اسلامی است و اگر بخواهیم تعدادی از مدیران تراز انقلاب اسلامی را معرفی کنیم آقای حجتی یکی از آن‌هاست که عمری را با شرافت فداکاری از خودگذشتگی و حضور در همه صحنه‌ها و سختکوشی نجابت در راه جمهوری اسلامی و سربلندی ایران خدمت کرد و از جوانی، خانواده و سلامتیش گذشته است. آقای حجتی در خانواده یک گروهان شهید دارد و شخصیت برجسته است. افتخار می‌کنم که سالها همکار ایشان بودنم و افتخار می کنم که جمهوری اسلامی چنین کسانی را تربیت کرده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نتایج سهمیه‌بندی بنزین گفت: سهمیه‌بندی باعث شد که حدود ۲۰ میلیون کاهش مصرف داشته باشیم. البته این عدد هنوز تثبیت شده نیست. همچنین عمده‌ای از آن صادر می‌شود و علاقه‌ و رغبتی از نظر اقتصادی در مصرف سوخت جایگزین ایجاد شده است و آن هم سوخت گاز است که این برای ما هم ارزشمند است زیرا فکر می‌کنم سوخت ملی ایران گاز طبیعی است که باید در خودروهای ما به صورت سی ان جی مصرف شود.

وزیر نفت تصریح کرد: طرح 6500 میلیارد تومان وام برای سی ان جی سوز کردن خودروهای عمومی در حال عملیاتی شدن است و قراردادهای آن بسته شده است. کار دیگری که در حال انجام آن هستیم، تمهیدات وام برای خودروهای غیر عمومی از جمله شخصی است. البته برای خودروهای غیر شخصی پرداخت وام 6500 میلیارد تومانی را باید دولت برعهده بگیرد ولی برای خودروهای شخصی وام را فراهم می کنیم که افراد خودشان بگیرند و بازپرداخت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای جایگاه‌ها نیز فکری شده است یا خیر گفت: جایگاه‌ها فعلاً تا دو برابر این مقدار مصرف را پاسخگو هستند ولی اگر لازم باشد، امکان توسعه آن نیز فراهم شده است که یا توسعه داده شوند یا جایگاه جدیدی در نظر گرفته شود.

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره صف‌های ال پی جی گفت: مشکل ال پی جی را طی 8 روز برای خانوارها به زودی حل خواهیم کرد. ولی بخشی از ال پی جی مصرف سوخت خودروها می‌شود. کاری که در این مرحله می‌کنیم این است که مطمین شویم تعدادی کپسول‌ها حتما هر ماه به دست خانوارهایی که از گاز طبیعی استفاده نمی‌کند می‌رسد. اگر خیالمان از این بابت راحت شود، باقی مسائل را حل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این‌که چه میزان از آلودگی هوای تهران به کیفیت بنزین باز می‌گردد گفت: محیط زیست قبلاً اعلام کرده است که تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است. از طرفی نوع بنزین نیز مسئله نیست بلکه موتور سیکلت‌های غیر استانداردی است که آلودگی ایجاد می‌کنند و آن طور که گفته می‌شود هر موتورسیکلت غیر استاندارد به اندازه ۷ خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و تعدادی زیادی موتورسیکلت داریم که استاندارد نیستند. همچنین در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل یورو توزیع می‌شود اما فعلا این مشکل نیست.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا امکان تغییر قیمت گازوئیل وجود دارد یا خیر گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت گازوئیل و سی ان جی ندارد.

زنگنه در خصوص سهمیه‌بندی بنزین قایق‌های صیادی نیز اظهار کرد: تعیین سهمیه بنزین قایق صیادی بر عهده کار گروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه است. یکی از ضررهای سهمیه‌بندی این است که همه معتقدند کافی نیست و در حقیقت سهمیه قرار نیست که همه چیز را جبران کند، آن‌ها می‌توانند از اقدامات دیگری از جمله سی ان جی سوز کردن استفاده کنند. البته اصل صیادی با شناورهایی هست که گازوئیل سوز هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار