چرای دام در مراتع بوکان ممنوع است

ارومیه (پانا) - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان از ممنوعیت چرای دام در مراتع این شهرستان تا ۱۵ اردبیهشت سال آینده خبرداد.

کد مطلب: ۹۸۷۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
چرای دام در مراتع بوکان ممنوع است

«سیامک صدقی» گفت: از تاریخ ۱۵ آبان ماه سال جاری تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال آینده، چرای دام در کلیه‌ی مراتع این شهرستان ممنوع است.

او افزود: ورود دام به مراتع، قبل از زمان مناسب و خروج قبل از مهلت مقرر، علاوه بر آسیب به پوشش گیاهی، به دلیل رطوبت زیاد خاک و در اثر تردّد زیاد دام در مرتع، باعث فشرده شدن خاک و کم شدن تخلخل آن می‌شود و در نتیجه این عمل، وزن مخصوص خاک افزایش یافته و قابلیت نفوذ آن به آب کاهش می‌یابد.

به گفته «صدقی»، افزایش دائمی و بدون توقف دام‌ها، عدم تولید علوفه توسط دامداران و نبود دامداری‌های صنعتی در شهرستان بوکان، باعث تشدید چرا شده است.

«سیامک صدقی» اظهار داشت: حفظ پوشش گیاهی در مراتع با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد که فرهنگ سازی از جمله اقدامات موثر برای جلوگیری از چرای غیر قانونی دام در مراتع است و این اداره با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دامداران و روستائیان، در تلاش است که به صورت تدریجی این مهم را فرهنگ سازی کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان در تصریح کرد: سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه روزی آماده دریافت اطلاعات و گزارش‌های مردمی در زمینه تخریب، تصرف و آتش سوزی منابع طبیعی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار