آمریکا بار دیگر خواستار مذاکره با ایران شد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه "امیدواریم ایران به میز مذاکرات بازگردد" گفت: این مساله‌ای است که ترامپ بر آن تاکید دارد. ما به دنبال جنگ نیستیم.

کد مطلب: ۹۸۶۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا بار دیگر خواستار مذاکره با ایران شد

به گزارش ایسنا، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حاشیه "فروم دوحه" در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: امیدواریم ایران به میز مذاکرات بازگردد و این چیزی است که رئیس جمهور آمریکا بر آن تاکید کرده و خواستار توافق جدید و بهتر با ایران است.

وی افزود:ما تلاش می کنیم تا اختلافات خود با ایران را از طریق دیپلماتیک حل کنیم، ما به دنبال جنگ نیستیم و بارها برای انجام همکاری های دیپلماتیک دست‌مان را به سوی ایران دراز کرده‌ایم.

اورتگاس گفت: اواخر هفته گذشته زمانی که برایان هوک در بازگرداندن شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران موفق شد با او کار می کردم، هوک همانند پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که اگر ایران در این مساله جدی باشد ما آماده تداوم گفت‌وگو های کنسولی با آن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما تنش با ایران افزایش می یابد یا اینکه نزدیک شدن موعد انتخابات از این اتفاق نمی‌افتد گفت: خیر بر این باور نیستیم، موضع ما شفاف و واضح است، پمپئو یک سال و نیم پیش در یک سخنرانی اعلام کرد که ما 12 شرط برای ایران گذاشتیم و این شروط باعث می شود ایران همانند یک کشور عادی رفتار کند، ما نمی خواهیم که ایران از بازوهای تروریستی خود در خاورمیانه حمایت مالی کند، بی ثباتی ایجاد نکند و به یمن و عراق اسلحه ارسال نکند. بنابراین ما آماده گفت وگو و مذاکره هستیم اما تا زمانی که ایران به طور جدی به میز مذاکرات برنگردد تحریم ها را برنمی داریم.

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که درصورت عدم بازگشت ایران به میز مذاکرات چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: به سیاست فشار حداکثری که آن را یک سیاست قوی می دانیم ادامه خواهیم داد زیرا دولت آمریکا پس از بررسی این موضوع تصمیم گرفت از برجام خارج شود، ما این مساله را به طرف هایی اروپایی و دیگر کشورهای عضو برجام اعلام کردیم. اکنون در مجمع عمومی سازمان ملل سه کشور چین، فرانسه و انگلیس در رابطه با نیاز به توافق جدید و بهتر صحبت می‌کنند؛ آن ها گفتند که برجام برنامه موشک های بالستیک ایران، رفتارهایش در منطقه و حمایت از تروریسم را شامل نمی شود. بنابراین، این موضع تنها موضع آمریکا نیست و کشورهای اروپایی نیز خواهان این هستند که ایران در فعالیت هایش در منطقه بازنگری کند.

به گزارش ایسنا، پیش از این برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده بود که اگر ایران فعالیت‌های "خصمانه" خود را متوقف کند ما آماده رفع تحریم‌ها و از سرگیری روابط دیپلماتیک با این کشور خواهیم بود.

وی مدعی شده بود: تحریم ایران به منظور مجازات این کشور نیست بلکه برای تضمین امنیت ملی ما است. می‌توان به توافق بهتری با تهران رسید. امیدواریم که تبادل زندانیان با ایران گامی برای آزادی زندانیان دیگر باشد.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا نیز اخیرا اعلام کرده است که اگر ایران شروط لازم را بپذیرد آمریکا تمام تحریم‌ها را بر می دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار