اتاق تعاون:

صادرات ۳۰ میلیون دلاری فرش دستباف در ۴ ماهه امسال

تهران (پانا) - رییس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران درباره صادرات فرض دستباف گفت سال گذشته ۴۲۰ میلیون دلار و در چهار ماهه امسال ۳۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف انجام شد.

کد مطلب: ۹۸۶۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد
صادرات ۳۰ میلیون دلاری فرش دستباف در ۴ ماهه امسال

به گزارش روابط عمومی اتاق تعاون، «عبدالله بهرامی» در نشست تشریح برنامه‌های صنایع دستی برای کاهش وابستگی به نفت با اشاره به سابقه تولید فرش و صنایع دستی در کشور گفت: این بخش ظرفیت بالایی دارد و با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند به عنوان جایگزین صادرات نفت شود.

وی افزود: تعداد دو میلیون بافنده فرش در کشور وجود دارند و ظرفیت تولید سالانه ۶ میلیون متر مربع فرش دستباف وجود دارد و می‌توان تا سه میلیارد دلار ارزآوری از محل صادرات فرش ایرانی داشت.

وی درباره مشکلات فرش دستباف گفت: بی‌توجهی به این هنر موجب تنزل جایگاه جهانی و ارزآوری صادرات فرش شد.

بهرامی ضمن انتقاد از بانک مرکزی برای پیمان سپاری ارزی فرش دستباف، گفت:‌ ۹۰ درصد تولیدات فرش دستباف صادر می‌شود و با توجه به زمان‌بر بودن صادرات و اینکه درآمد حاصل از صادرات فرش یک سال زمان می برد، اما بانک مرکزی با الزام پیمان سپاری برای صادرکنندگان آنان را ملزم می‌کند که ارز حاصل از صادرات فرش را در سامانه نیمایی عرضه کنند.

وی موضوع حذف بیمه قالیبافان را مورد انتقاد قرار داد و گفت:‌ پیش از این ۲۰ درصد حق بیمه هنرمندان قالیباف از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شد، اما از سال ۹۲ این کمک قطع شد و سازمان تامین اجتماعی نیز به بهانه مختلف بیمه قالیبافان را قطع کرد و تعداد بیمه شدگان قالیباف از ۴۵۰ هزار نفر به کمتر از ۲۵۰ هزار نفر رسید.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف گفت: اکنون دولت برای کمک به بیمه ۲۳ هزار قالیباف تعیین تکلیف نکرده و باید طبق مصوبه سال ۸۸ مقدار ۲۰ درصد از سهم بیمه قالیباف را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد، اما سازمان تامین اجتماعی به قالیبافان گفته از بیمه سایر رشته‌ها استفاده کنید و ماهانه ۳۰۰ هزار تومان بپردازید.

بهرامی افزود: پیش از این صنعت فرش از مالیات بر ارزش افزوده معاف بود، زیرا تولید کنندگان فرش دستباف در شمار سه دهک کم درآمد جامعه محسوب می شوند، اما اکنون فروش و صادرات فرش مشمول ۹ درصد مالیات ارزش افزوده می شود که این امر باعث می‌شود، خریداران فرش را به همان نسبت ارزان‌تر از بافنده خریداری کنند.

به گفته وی، مواد اولیه مورد نیاز فرش دستباف مانند ابریشم و نخ که گاهی از خارج وارد می‌شود به نرخ دلار بازار آزاد تهیه می‌شود در حالی که دلار حاصل از صادرات فرش دستباف را باید در سامانه بانک مرکزی و به نرخ نیمایی ارائه کنیم و از صادرکننده تعهد می‌گیرند که ارز حاصل از صادرات را به نرخ نیمایی در سامانه بانک مرکزی بفروشند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف مهمترین مقصد صادرات فرش ایران را کشورهای آلمان، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی،‌ژاپن و چین اعلام کرد.

همچنین مدیرعامل تعاونی هنرباستان در این نشست گفت: تولیدات صنایع دستی در کشور بیشتر به شکل خانگی انجام می شود و اکنون ۶ هزار و یکصد کارگاه در کشور فعالیت دارند و بیش از پنح هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.

«سیدمرتضی مرتضوی» افزود: بنا بر آمار ارائه شده روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌شود که از محل آن ۶ میلیون دلار ارز وارد خزانه می‌شود، در حالی که با ۱۰ هزار قطعه صنایع دستی می‌توان ۶ میلیون دلار درآمد کسب کرد.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۸۰ هزار قطعه صنایع دستی تولید می‌شود، که هرکدام از آنها ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو ارزش دارد، گفت: این اعداد نشان‌دهنده این است که ما می‌توانیم ۱۸ برابر صادرات نفت برای کشور ارزآوری داشته باشیم. کشوری مانند هند از محل صادرات صنایع دستی درآمد میلیاردی دارند، این در حالی است که ۴۵۰ میلیون نفر در این حوزه مشغول به کارند و این رقم معادل ۳۴ درصد جمعیت این کشور است.

مرتضوی افزود: بزرگترین انبار صنایع دستی غرب آسیا در ایران است و بدون کمک دولت تا سه سال آینده می‌توانیم معادل فروش نفت، برای کشور ارزآوری داشت.

وی گفت: امروزصنایع دستی ایران به کشورهای اروپایی و کانادا صادر می‌شود و قرار است به زودی نمایشگاه دائمی برای فروش صنایع دستی در افغانستان ایجاد شود. ضمن آنکه برنامه گسترده‌ای برای حضور در بازار آلمان و لهستان پیش بینی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار