در گفت و گو با پانا

کارگردان مستند «تارهای ممنوعه»:عدم رعایت اخلاق وضعیت سینمای مستند ایران را بحرانی می‌کند

تهران (پانا) - حسن نوری می‌گوید، مسئله ای که در سینمای مستند امروز ایران با آن درگیریم ، اخلاق است که اگر به آن رسیدگی نشود این سینما را دچار بحران می کند.

کد مطلب: ۹۷۶۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان مستند «تارهای ممنوعه»:عدم رعایت اخلاق وضعیت سینمای مستند ایران را بحرانی می‌کند

فیلم مستند تارهای ممنوعه به کارگردانی حسن نوری درسیزدهمین جشنواره فیلم حقیقت حضور دارد، این فیلم تاکنون توانسته نظر تماشاگران این رویداد هنری را به سوی خود جلب کند و در بین آراء تماشاگران رتبه نخست را کسب کند.

حسن نوری کارگردان مستند«تارهای ممنوعه» در گفت و گو با پانا درباره تهدیدهایی که به سینمای مستند ضربه می زند، گفت: مسائل مالی، شیوه‌های تولید، مسائل فنی و جایگاه سینمای مستند در برنامه ریزی‌ها، اصلی‌ترین چالش‌های سینمای مستند نیستند و آن چیزی که این سینما را تهدید می‌کند، مواجهه با افرادی است که فیلمساز نیستند، بلکه اپراتورهایی‌اند که مثل یک کارخانه تولید ماشین تنها به خط تولید فکر می‌کنند.
وی افزود: به اعتقاد من مسئله‌ای که در سینمای مستند امروز ایران با آن درگیریم ، اخلاق است که اگر به آن رسیدگی نشود این سینما را دچار بحران می‌کند. در این روزگار شاهد نوعی فیلمسازی، گونه‌ای از فیلم‌ها و مستندهایی هستیم که حرمت افراد را در فیلم‌هایشان نگه نمی‌دارند و این مسئله در ارتباط با اقلیت‌ها و افرادی که تریبونی برای اعتراض ندارند، بسیار بیشتر دیده می‌شود.
این کارگردان که در سیزدهمین جشنواره مستند «تارهای ممنوعه» را در بخش بلند مسابقه ملی دارد، ضمن انتقاد از خلاء آموزشی در مورد بحث اخلاق در سینما گفت: در بیشتر کلاس‌ها، نشست‌ها و گپ و گفت‌های فضای مستند، تنها از مسائل فنی صحبت می‌شود و جایگاه این سینما به فن، تقلیل یافته، در صورتی‌که شاکله سینمای مستند و بنیادی‌ترین مسئله آن اخلاق است.
نوری سوء استفاده از سوژه‌هایی که اطلاع درستی از سینما و مستند ندارند و به اعتماد کارگردان در مقابل دوربین حاضر می‌شوند، را یکی از آسیب‌های سینمای مستند امروز دانست و عنوان کرد: ما مستند‌سازان باید حرمت افراد را نگاه داریم و به بهانه خنده گرفتن از مخاطب و پیدا کردن ریتم مناسب، از دیگران استفاده نکنیم و شخصیت آن‌ها را زیر سؤال نبریم. اما این مسئله جایی سؤال برانگیزتر می‌شود که با نمایش چنین فیلم‌هایی، هیچ فرد و منتقدی واکنش نمی‌دهد در حالی که این مسئله بزرگتری است و اگر درباره مسئله اخلاق در سینمای مستند راهکارهایی اندیشیده نشود، در آینده با سینمای مستندی بدنام روبرو خواهیم شد.
کسانی که در مستند «تارهای ممنوعه» حسن نوری را برای حضور در جشنواره سینماحقیقت یاری کرده‌اند، عبارتند از: فیلمبردار: بهروز بادروج، صدابردار: احمدرضا طایی، تدوینگر: اسماعیل منصف، صداگذار: امیرحسین قاسمی، آهنگساز: افشین عزیزی، مدیر تولید: محمدانور پویا، تهیه‌کننده: افسانه سالاری، حسن نوری، تهیه شده در: داکمانیاکس.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار