معرفی جزایر توریستی استان هرمزگان

استان هرمزگان که در جنوب ایران قرار دارد از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان، از جنوب شرقی با سیستان و بلوچستان، از شمال و شمال شرقی با استان کرمان و از غرب با استان‌های فارس و بوشهر همسایه است. تنگه هرمز که در استان هرمزگان قرار دارد از مهم‌ترین، حساس‌ترین و حیاتی‌ترین گذرگاه‌های آبی در دنیای امروزی است.

کد مطلب: ۹۷۵۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
معرفی جزایر توریستی استان هرمزگان

تنگه هرمز هلالی شکل بوده و طول آن صد و هشتاد و هفت کیلومتر است. عمق تنگه هلالی شکل هرمز در نقاط مختلف آن فرق می‌کند و این به علت شیب تندی است که در کف آن به صورت شمالی جنوبی وجود دارد. هر‌چه به سمت جنوب می‌رویم عمق این تنگه افزایش پیدا می‌کند.

جزایر استان هرمزگان

جزیره ابوموسی، جزیره کیش، جزیره قشم، جزیره لاوان، جزیره هندرابی، جزیره تنب بزرگ، جزیره تنب کوچک، جزیره لارک، جزیره هرمز، جزیره هنگام، جزیره شتور (شیدور یا جزیره ماران)، جزیره سیری، جزیره فرور بزرگ و جزیره فرور کوچک، جزایر کوچک و بزرگ استان هرمزگان هستند.

جزیره هرمز

جزیره هرمز جزیره‌ای است که همه آن را با کوه‌ها و خاک‌های رنگی‌اش می‌شناسند. انگار که این جزیره را رنگ کرده باشند. با شناورهایی که در بندر عباس وجود دارد فاصله بین این بندر تا جزیره هرمز را می‌توان حدودا نیم ساعته طی کرد.

جزیره هرمز بسیار کوچک بوده و می‌توان همه نقاط دیدنی جزیره را با پای پیاده طی کرد. قابل ذکر است که مردم محلی جزیره می‌توانند بهترین راهنمای شما در دیدن و شناختن این جزیره باشند. در این جزیره از ماشین‌های لوکس خبری نیست و اگر می‌خواهید تمام جزیره را بتوانید ببینید باید سوار همان ماشین‌های وانت و نیسانی شوید که برای شما در نظر گرفته شده است. پس از پیاده شدن از شناور تا هنگام رسیدن این ماشین‌ها بهترین زمان ممکن برای دیدن قلعه پرتغالی‌ها است. در این قلعه زیبای سنگی شما می‌توانید آثار زندان‌های مخوف تک نفره، شکنجه‌گاه‌ها و همچنین سنگ‌های رنگی و صنعتی جزیره را ببینید.

علاوه بر قلعه پرتغالی‌ها، حتما الهه نمک را هم ببینید و اگر راهنما دارید از او بخواهید که این کوه نمک سبز رنگ را به شما نشان دهد. هنگامی که پیاده شدید رودخانه نمک را پیدا کرده و امتداد آن را ادامه دهید تا به سرچشمه آن برسید که غار نمکی با قندیل‌های سفید است. سپس باز هم به راه‌تان را ادامه دهید تا به الهه نمک که کوهی سبز رنگ است برسید. این کوه سبز رنگ به شما اثبات می‌کند که نمک فقط سفید نیست بلکه نمک سرخ‌وسبز‌وآبی هم در بین این سنگ‌های شور یافت می‌شود.

اگر می‌خواهید زیبایی‌های تاریخی و طبیعی جزیره هرمز را ببینید، در انتخاب زمان پرواز بندرعباس به تهران دقت کافی را داشته باشید. شاید دل‌تان بخواهد کمی بیشتر در این سرزمین زیبا بمانید.

جزیره لارک:

جزیره لارک که در روبروی بندر عباس و در ورودی تنگه هرمز قرار دارد به خاطر وجود فیتوپلانکتون‌ها با ساحلی آبی رنگ دیده می‌شود. به این ترتیب که این فیتوپلانکتون‌ها دارای فسفر بوده و این فسفر باعث می‌شود که ساحل جزیره لارک همراه با نواری آبی رنگ دیده شود. البته این منظره همراه با نور آبی درخشان همیشگی نیست و فقط در مواقعی که دریا آرام و بدون موج باشد و بادی هم نوزد می‌توان بازتاب نور فسفر فیتوپلانکتون‌ها را در آب‌های این جزیره کوچک دید.

مردمان جزیره لارک به صیادی مشغول هستند و اکثرا ماهی‌های خود را به کشور عمان برده و می‌فروشند چون در عمان ماهی‌ها را به قیمت گران‌تری از آن‌ها می‌خرند. گویش بومی این مردمان گویشی از زبان‌های لری به نام کمزاری است. آب آشامیدنی مردم این جزیره بیشتر از بندر عباس می‌آید و برق آن‌ها نیز توسط 2 موتور برقی پر قدرت تولید می‌شود. در صورتی که هوا صاف باشد به راحتی می‌توان از این جزیره، جزیره‌های هرمز و قشم، بندر عباس و کشور عمان را دید.

در لارک هم قلعه پرتغالی‌ها وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی این جزیره است و دومین قلعه بزرگ پرتغالی‌ها در خلیج فارس بعد از قلعه هرمز است و با قلعه پرتغالی‌های موجود در هرمز و قشم هم‌دوره است و هر 3 قلعه توسط پرتغالی‌ها در زمان تسلط آن‌ها بر جزایر خلیج فارس و در زمان صفویه ساخته شده‌اند. در این جزیره علاوه بر این قلعه، دژ‌های نظامی، تلگراف‌خانه کمپانی هند شرقی در نقطه‌ای به نام مرنه، خانه‌های 800 ساله در وسط جزیره و دیگر آثار تاریخی و طبیعی وجود دارد که باعث می‌شوند تا قبل از چک کردن قیمت بلیط قطار تهران بندر عباس علی بابا حتما زمانی را برای دیدن جزیره زیبا و تاریخی لارک اختصاص دهیم.

کیش

جزیره کیش که یکی از سرسبزترین جزایر خلیج فارس است مکان‌های دیدنی فراوانی دارد که به مرور زمان توسط طبیعت ایجاد شده و در دهه‌های اخیر توسط بشر تغییراتی در آن ایجاد شده است. در دو دهه اخیر بیشتر از دو هزار هکتار از زمین‌های جزیره کیش جنگل‌کاری شده است.

برخی از اماکن دیدنی جزیره کیش عبارتند از: جاده کرانه، پیست دوچرخه سواری، شهر زیرزمینی کاریز، شهر باستانی حریره، اسکله تفریحی، سواحل ماسه‌ای، پارک دلفین، بوستان آهوان، پایاب کیش، مجموعه آوای خلیج فارس، مجموعه آکواریوم، نخلستان باغ بهشت، ، روستای باغو، ورزش‌های دریایی کیش، درخت لور، گذر هنرمندان و غیره.

اگر شما برنامه‌ریزی دقیقی برای دیدن اماکن کیش کرده باشید می‌توانید با انتخاب زمان مناسب برای پرواز بندرعباس به تهران و در نتیجه خرید و رزرو بلیط قطار بندرعباس به تهران برای زمان مناسب، نقاط دیدنی و گردشگری کیش را با خیالی آسوده و راحت بازدید کنید.

سواحل و بندرهای معروف بندرعباس

و در پایان باید گفت که جزایر توریستی استان هرمزگان بسیار جذاب و دیدنی بوده و دارای جاذبه‌های گردشگری و توریستی فراوانی هستند که باید آن‌ها را از نزدیک دید و خاطره‌ای زیبا و رویایی را برای خود بسازید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار