کاظمی: جشنواره کتاب رشد نقش مهمی در تعمیق بینش و معرفت دانش‌آموزان دارد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به ظرفیت جشنواره کتاب رشد در انتخاب بهترین کتاب‌ها و معرفی آن‌ها به دانش‌آموزان تاکید کرد که جشنواره کتاب رشد می‌تواند نقش بسیار مهمی در تقویت و تکمیل برنامه درسی ملی و در تعمیق معرفت و آگاهی دانش‌آموزان در حوزه‌های متفاوت داشته باشد و مسیری مطمئن برای دانش‌آموزان به منظور استفاده از کتاب‌های غیردرسی ایجاد کند.

کد مطلب: ۹۷۵۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: جشنواره کتاب رشد نقش مهمی در تعمیق بینش و معرفت دانش‌آموزان دارد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، علیرضا کاظمی با تأکید بر اینکه توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها و افزایش سرانه مطالعه در سطح مدارس، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی است، گفت: «کل نظام تعلیم‌وتربیت بر مدار کتاب می‌چرخد. اگر معلم را اساسی‌ترین رکن تعلیم‌وتربیت بدانیم، اساسی‌ترین ابزار معلم و دانش‌آموز نیز کتاب است. اساساً تنها ابزار مؤثر و ماندگار انتقال دانش، آگاهی و اطلاعات از نسلی به نسل دیگر کتاب است.»

او افزود: «کتاب مظهر دانایی و نور است و مهم‌ترین ابزار در ارتقای سطح دانش و آگاهی جامعه محسوب می‌شود و هرگز نمی‌توانیم کتاب را از سطح جامعه محو کنیم. هر قدر میزان سرانه مطالعه یک جامعه بالاتر باشد، به همان میزان توسعه آن جامعه نیز نسبت به جوامع دیگر بیشتر است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید کتاب‌هایی را که به تربیت دانش‌آموزان در راستای هدف‌های برنامه درسی ملی کمک می‌کنند، در دسترس آنان قرار دهیم، افزود: «ما حدود 116 میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های مدرسه‌ها داریم. بیش از 300 هزار کتابخانه کلاسی و قریب به 20 هزار کتابخانه مدرسه‌ای در مدرسه‌های ما فعال‌اند. برخی مدرسه‌ها از کتابخانه‌های بسیار بزرگ و استاندارد برخوردار هستند. اما تلاش می‌کنیم، از راه‌های متفاوت دانش‌آموزان را با کتاب پیوند بزنیم.»

کاظمی با برشمردن ویژگی‌های کتاب‌هایی که باید در اختیار دانش‌آموز قرار گیرد، گفت: «کتاب باید متناسب با سن دانش‌آموز و محتوای آن باید مورد تأیید آموزش‌وپرورش باشد. یعنی محتوای آن اثر تخریبی بر روح و روان دانش‌آموز نگذارد. ضمن آنکه ناشر آن نیز مورد تأیید آموزش‌وپرورش قرار گیرد.»

او نقش جشنواره کتاب رشد و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را معرفی کتاب‌های آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان دانست.

کاظمی در تشریح فرایند در اختیار قرار دادن کتاب به دانش آموزان گفت: «ما در مجموع از 300 ناشر کتاب می‌گیریم و آن‌ها را ممیزی می‌کنیم. در نهایت خود استان‌ها کتاب‌ها را انتخاب می‌کنند و ما این کتاب‌ها را تهیه و به استان‌ها ارسال می‌کنیم. همچنین برای جشنواره دانایی و توانایی، یک سبد 50 عنوان کتابی برای رده‌های متفاوت سنی طراحی کرده‌ایم که این کتاب‌ها را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم. در کنار همه این‌ها، مهارت مطالعه، مهارت آشنایی با کتاب، مهارت انتخاب کتاب، مهارت نقد کتاب و مهارت تحلیل کتاب از جمله مهارت‌هایی هستند که ما در حوزه کتاب‌خوانی سعی می‌کنیم آن‌ها را دنبال کنیم.»

استفاده هر چه بیشتر از کتاب‌های تألیفی، نکته دیگری بود که کاظمی با اشاره به آن گفت: «کتاب‌های تألیفی با شرایط فرهنگی، بومی، جغرافیایی و نظام تربیتی ما سازگاری بیشتری دارند و دانش‌آموز درک بهتری نسبت به آن‌ها دارد. البته کتاب‌های ترجمه‌ای کتاب‌های بسیار ارزشمندی هستند و نویسندگان برجسته و توانا در حوزه داستان‌نویسی و حوزه‌های علوم انسانی در کشورهای مختلف از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، برخی از تألیفات بیش از صد سال ماندگاری دارند. یعنی ارزش علمی و جذابیت‌های هنری این کتاب‌ها به اندازه‌ای است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و نباید به‌طور کلی کتاب‌های ترجمه‌ای را رد کرد. بلکه باید سعی ما بر این باشد از کتاب‌های تألیفی استفاده و کتاب‌های ترجمه‌ای را محدود کنیم، اما بهترین کتاب‌های ترجمه‌ای را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.»

او در پایان گفت: «دانش‌آموز ما باید بداند که چه کتابی باید بخواند و این وظیفه ماست که کتاب‌های خوب را به او معرفی کنیم. اگر بتوانیم سامانه‌ای را طراحی کنیم که دانش‌آموزان با مراجعه به آن در کمترین زمان ممکن حداقل به عنوان‌های بهترین کتاب‌های مناسب سن خود دست یابند، راهنمایی بزرگی برای آن‌ها خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار