حسینی مطرح کرد: باید نام سازمان استثنایی به تعلیم‌و‌تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تغییر کند

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برنامه‌های این سازمان برای مناسب‌سازی جامعه، معلمان، والدین و دانش‌آموزان مدارس عادی و نیز منابع، کتب و فرآیند آموزشی در مسیر ارتقای آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۷۵۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
حسینی مطرح کرد: باید نام سازمان استثنایی به تعلیم‌و‌تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تغییر کند

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان هرمزگان، سیدجواد حسینی در سفر یک روزه خود به استان هرمزگان ابتدا از مرکز یادگیری ویژه اوتیسم مهرجو در شهرستان بندرعباس بازدید کرد. بررسی روند آموزش، مسائل و مشکلات این مراکز، نیازسنجی و پیگیری مشکلات معلمین مدارس استثنائی از موارد بازدید معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در مدرسه اوتیسم مهرجو بود.

سیدجواد حسینی در ادامه در مراسم گرامیداشت هفته جهانی معلولین در بندرعباس با بیان اینکه خداوند را شاکرم که توفیق خدمت به فرشتگان آسمانی بر روی زمین را پیدا کرده‌ام، گفت: «حضرت امام (ره) می‌فرمایند کار برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به مثابه کار برای شهداست. در حال حاضر نزدیک به ۲۴ هزار معلم اداری و آموزشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تعلیم و تربیت بیش از 153 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه را در هزار و 600 مدرسه ویژه، 800 مدرسه پشتیبان و 50 مرکز اوتیسم را به شکل تلفیقی و ویژه برعهده دارند.»

حسینی باور‌پذیری جامعه به توانمندی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را یک ضرورت دانست و گفت: «لازم است که شهر و جامعه ما به شهر و جامعه دوست‌دار انسان تبدیل شود، این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه آموزش و پرورش نیز به آموزش و پرورش دوست‌دار انسان بدل شود.»

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جدی‌ترین سیاست آموزش و پرورش استثنایی در اصل‌های فراگیرسازی و مناسب‌سازی تمرکز دارد، افزود: «توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای‌های ویژه براساس درک از ویژگی‌ها و تفاوت‌های فردی آن‌ها یک ضرورت است و در نظام تعلیم و تربیت باید این تفاوت‌های دانش‌آموزان دیده شود و با رویکرد‌ دارایی‌محور، تفاوت‌های آن‌ها را به فعلیت برسانیم.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور ادامه داد: «مناسب‌سازی جامعه، معلمان، والدین و دانش‌آموزان مدارس عادی و نیز منابع، کتب و فرآیند آموزشی باید در مسیر ارتقای آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تغییر پیدا کند و همسان‌سازی شود. در گام اول برای همسان‌سازی باید نام سازمان استثنایی به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تغییر کند تا زمینه‌ساز انتقال این باور به جامعه باشد که همه انسان‌ها تفاوت‌های فردی دارند و علاوه بر آن همه انسان‌ها داشته‌هایی دارند که این داشته‌ها باید دیده شود.»

او گفت: «دانش‌آموزان با نیازهای ویژه براساس اصل فراگیری تا حد امکان باید در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند تا دانش‌آموزان عادی برای برخورد با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید مناسب‌سازی شوند.»

مناسب‌سازی 1 مدرسه در هر استان برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه تا پایان سال آینده

معاون وزیر آموزش و پرورش مناسب‌سازی مدارس را به عنوان گام بعدی نام برد و گفت: «تا پایان سال ۹۹ همه استان‌های کشور یک مدرسه عادی را برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مناسب‌سازی خواهند کرد. مناسب‌سازی معلمان و مدیران مدارس عادی نیز از دیگر برنامه‌هاست که در همین راستا برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه معلمان از ۲۲ دوره به ۶۵ دوره افزایش یافته است.»

حسینی مناسب‌سازی والدین را مهم دانست و افزود: «والدین باید با حرفه معلمین استثنایی آشنا شوند و بر همین اساس چند کتاب ویژه والدین تالیف شده است. یکی از چرخه‌های نظام تعلیم و تربیت مناسب‌سازی کتاب‌های عادی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است که تاکنون ۲۰۰ کتاب مناسب‌سازی شده است.»

سیدجواد حسینی در پایان با بیان اینکه نابینایی و ناشنوایی و معلولیت، نقص به لحاظ فضیلت انسانی نیست گفت: «در فرهنگ دینی و آیات قرآنی ملاک فضیلت و برتری انسان‌ها بر یکدیگر جهاد، تقوا و دانش است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار