اولویت اول معاونت آموزش ابتدایی استان، توسعه کیفی دوره پیش دبستانی است

سنندج(پانا)- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان ، در جمع مربیان پیش دبستان نواحی یک و دو سنندج گفت: در طول دو سال گذشته، اولویت اول معاونت آموزش ابتدایی استان، توسعه کیفی دوره پیش دبستانی است.

کد مطلب: ۹۷۴۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
اولویت اول معاونت آموزش ابتدایی استان،  توسعه کیفی دوره پیش دبستانی است

صدیقه عبدالهی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کردستان ، عصر روز گذشته در نشست کارگروه استانی تدوین محتوای پیش دبستان که در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد؛ گزارش مختصری از محتوای تدوین شده دوره پیش دبستانی توسط کارگروه تدوین محتوای استان را ارائه کرد.

عبدالهی با بیان اینکه دوره کودکی فرصت بی بدیل برای تربیت کودکان است؛ گفت: اگر دوران کودکی خوب مدیریت نشود می تواند یک تهدید برای آینده کودکان باشد.

وی توسعه کیفی دوره پیش دبستانی در راستای تحقق راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اولویت اول حوزه آموزش ابتدایی استان کردستان در طول دو سال گذشته عنوان کرد و گفت: در بخش کمی جزو استان های پیشرو بوده ایم و هیچ گونه دغدغه توسعه کمیت نداریم.

عبدالهی با بیان اینکه سرمایه گذاری در دوره پیش دبستانی سرمایه گذاری بلند مدت و مقرون به صرفه است؛ ابراز امیدواری کرد بتوانیم کودکان را که به عنوان بهترین سرمایه در اختیار ما قرار دارند به بهترین شیوه تربیت کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس پژوهش ها، معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان تصمیم بر آن گرفت توسعه کیفی دوره پیش دبستانی را هدفمند دنبال کند و در پژوهش های شناختی به این نتیجه می رسیم که با توجه به اینکه کودکان از فاصله تولد تا پنج سالگی بیشترین رشد مغزی دارند؛ اگر بتوانیم محیط غنی برای آنان داشته باشیم قطعا می توانیم کارایی مغز آنان را بالا ببریم .

به گفته عبدالهی در حوزه اقتصادی نیز سرمایه گذاری صحیح در دوره پیش دبستانی و انتخاب محتوای آموزشی مناسب در این دوره و فراهم کردن محیط یادگیری برای کودکان می تواند اشتیاق کودکان را برای ورود به اجتماع بیشتر کند .

وی ادامه داد: هزینه کردن برای پیش دبستان در آینده می تواند از لحاظ اقتصادی چندین برابر برای جامعه بازدهی داشته باشد و هر واحد هزینه برای پیش دبستان هفت برابر بازدهی در بلند مدت برای جامعه به دنبال دارد و سرمایه گذاری برای کودکان بسیار معناد دار خواهد بود .

به گفته عبدالهی پژوهش های اجتماعی و رفتاری موید این قضیه است که کودکانی که دوره پیش دبستانی را می گذارند هم موفقیت های تحصیلی بیشتری دارند و هم سازگاری اجتماعی بیشتری دارند و با توجه به نقشی که دوره پیش دبستان می تواند در ایجاد بستر نگرشی، ارزشی و رشد مهارت های زبانی؛ سرمایه گذاری در بحث کیفی محتوای پیش دبستانی در اولویت اول استان قرار گرفته است.

وی محتوای پیش دبستان را اصلی ترین عامل کیفیت بخشی عنوان کرد و گفت: به مدت دو سال کمیته تدوین محتوای دوره پیش دبستانی استان کردستان بر روی محتوای مهارت محور و فعالیت محور بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین و الگوی نظری زیر نظام برنامه درسی ملی در چارچوب اهداف یازده گانه دوره پیش دبستان فعالیت های خود را انجام داده اند .

معاون آموزش ابتدایی استان رویکرد اصلی کارگروه استانی تدوین محتوای پیش دبستانی را موقعیت محوری و یک پارچه نگری برای فرایند تعلیم و تربیت دانست و گفت: محتوای جدید بر مبنای فعالیت و حرکت کودکان قرار دارد .

وی با بیان اینکه در محتوای جدید تدوین شده مربی نقش هدایتگر و راهنما را دارد؛ گفت: آموزش مستقیم اتفاق نمی افتد بلکه به صورت غیر مستقیم کودک در فرایند کار قرار دارد و درگیر کار است و کاربرگ ها هم کم شده است .

عبدالهی با بیان اینکه در آموزش نوآموزان پیش دبستانی در سه ماهه اول تاکید بر پرورش عضلات ریز و درشت دستان کودکان است؛ کلیه فعالیت های سه ماهه اول از مداد استفاده نمی شود و به جای آن از رنگ انگشتی، خمیر بازی و کارهای دستی استفاده می شود .

وی با اشاره به اینکه در محتوای تدوین شده هشت پروژه طراحی شده است؛ خاطرنشان کرد: گفت: این پروژه های شامل: پیش دبستان چگونه جاری است؟، بیرون از خانه چه خبر است، من کی هستم ؟ من در کجا زندگی می کنم؟ خاک من، سرزمین من، گیاهان را دوست دارم ، جانوارانی که در اطراف من هستند و ایست آب نیست. می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار