تغییر نسل‌ها، هر ۵ سال یکبار

تهران (پانا) - معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی در اکثر استان‌ها تا دو مرحله اجرا شده و در ۹۴۰ نقطه پر آسیب طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی را اجرا کرده‌ایم، گفت این طرح‌ها باید یقینا توسعه یابد. این طرح به ایجاد تشکیلات موثر برای اشتغال، تشکیل تعاونی و صندوق خرد و هم افزایی در سطح محلی می انجامد و به نوعی نقشه راه تاب آوری و مقابله با آسیبها بوده است.

کد مطلب: ۹۷۴۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تغییر نسل‌ها، هر ۵ سال یکبار

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در موضوع اعتیاد و آسیب‌ها بیشتر با نگاه پیشگیرانه برخورد کرده‌ایم، گفت: بیشترین کارکرد ما تا پایان دولت نیز تمرکز بر ظرفیت سازی خواهد بود که در قالب طرح‌هایی چون ارتقای تاب‌آوری دنبال می‌کنیم.

وی افزود: این طرح در اکثر استان‌ها تا دو مرحله اجرا شده و در ۹۴۰ نقطه پرآسیب طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی را اجرا کردهایم. این طرحها باید یقینا توسعه یابد. این طرح به ایجاد تشکیلات موثر برای اشتغال، تشکیل تعاونی و صندوق خرد و هم افزایی در سطح محلی می انجامد و نقشه راه تاب آوری و مقابله با آسیب‌ها بوده است.

ابتکار با اشاره به طرح دیگری که معاونت زنان با موفقیت پیش برده اشاره کرد و گفت: طرح گفت وگوی ملی خانواده در دست اجراست. توجه به خانواده به عنوان کانون مهم بلوغ اجتماعی را مدنظر داریم. اما خانواده گسسته، طبعا کارکرد لازم را هم نخواهد داشت و می‌تواند دروازه ورود به آسیبها از جمله اعتیاد باشد. مرحله اول طرح در ۳۱ استان اجرا و مرحله دوم نیز در اکثر استانها در دست اجراست و به مهارتهای فردی توجه ویژه دارد.

معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به شکاف بین نسلی اشاره و اظهار کرد: فاصله ذهنی نسلها آنقدر زیاد شده که اکنون می گویند هر پنج سال یکبار نسل عوض می‌شود در حالی که قبلا هر ۳۰ سال یکبار نسل تغییر می کرد.

ابتکار به اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از اعتیاد، ایجاد اشتغال است. اگر بتوانیم اشتغال را به ویژه برای زنان سرپرست خانوار فراهم کنیم گام مهمی در پیشگیری برداشته‌ایم. طرح‌هایی در زمینه توسعه مشاغل نوین خانوادگی با همکاری وزارت رفاه با جامعه هدف ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار در دست اجرا داریم.

وی افزود: دولت دوازدهم در همه این زمینه‌ها تلاش کرده است. خوشحالیم در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز زمینه‌های توان افزایی افراد را فراهم کنیم. مسیر اصلی ما در این برنامهها سازمانهای مردم نهاد هستند. ۲۷۰۰ سمن داریم که توان افزایی آنها در دستور کار معاونت بوده و دوره‌های آموزشی و مهارتی برای بیش از ۱۰۰۰ سمن برگزار شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: زنان را قربانیان اعتیاد می دانیم و توجه به آنها حائز اهمیت است، اما از آن سو بر توان افزایی زنان سالم برای آموزش‌های پیشگیرانه و هدایت اعضای خانواده تاکید داریم.

ابتکار در حاشیه این مراسم نیز با بیان اینکه این تفاهم نامه قرار است در زمینه پیشگیری و ارتقای مهارت‌های زنان و خانواده برای مقابله با آسیب‌ها از جمله اعتیاد به کار گرفته شود گفت: زنان نقش محوری در خانواده دارند و آموزش و آگاهی زنان در برابر این تهدیدات و تقویت مهارت‌های رفتاری شان برای آنکه بتوانند با آسیبها مقابله درستی داشته باشند و به نسل جوان آگاهی دهند بسیار مهم است.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه و موافقت‌های اجرایی بعدی سعی می‌کنیم به توان افزایی زنان و انسجام خانواده بپردازیم. ازتجربیات معاونت و ستاد در این زمینه استفاده خواهد شد. دو طرح بزرگ کلی گفت وگوی خانواده و ارتقای تاب آوری اجتماعی را داریم. این طرحها به پیشگیری و مقابله با اعتیاد کمک می کند. امیدواریم حیطه فعالیتمان را بتوانیم گسترش دهیم و به حیطه مقابله با اعتیاد قویتر بپردازیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار