رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با پانا خبر داد

پیش‌بینی بارش‌های زمستانه کمتر از نرمال برای مناطق غرب و جنوب غرب کشور

تهران (پانا) - رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید وضع بارش‌ها طی دو ماه دی و بهمن در مناطق غربی و جنوب غربی کشور کمتر از مقدار نرمال و متداول پیش‌بینی شده است.

کد مطلب: ۹۷۴۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی بارش‌های زمستانه کمتر از نرمال برای مناطق غرب و جنوب غرب کشور

احد وظیفه در گفت‌وگو با پانا درباره پیش‌‌بنی وضع هوا گفت: «مدل‌های عددی نشان می‌دهد که بارش‌ها در کشور طی دی ماه و بهمن ماه در غرب و جنوب ‌غرب کشور کمتر از حد نرمال باشد و برای باقی نقاط هم تقریبا شرایط عادی است.»

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: «همچنین بارش‌ها برای اسفند ماه در شرایط عادی قرار دارد و طبق نقشه‌های پیش‌بینی، بارش‌ها در فروردین ماه نیز در حد نُرم است.»

به گفته وی، بارش‌های امسال در کشور نسبت به بلند مدت تا حدودی در حد نرمال است اما نسبت به سال گذشته کمتر است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور افزود: «بیشتر استان‌های غربی کشور از ابتدای مهر ماه تاکنون بارش کمتری نسبت به بارش بلند مدت و نرمال خود داشتند به طوری که استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان، لرستان و همدان بارش کمتری نسبت به نرمال داشتند.»

وی افزود: «به گفته وی بیشترین بارش‌ها از ابتدای مهر ماه تاکنون به ترتیب در استان‌های گیلان، مازندران و قزوین رخ داده است.»

به گفته وی، به طور کلی بارش‌های امسال در کشور نسبت به بلند مدت تا حدودی در حد نرمال و بیش از حد نرمال است اما نسبت به سال گذشته کمتر است.

وظیفه درباره تغییرات اقلیمی و تاثیر آن در بارش‌ها نیز گفت: « اینکه امسال یک فصل پربارش و سال قبل از آن، سالی بسیار خشک بوده بیانگر وضع کلی اقلیم کشور نیست و این‌ها نوسانات جوی است و اقلیم ما را نشان نمی‌دهد. اقلیم را باید در بازه زمانی بلندتر ببینیم.»

وی درباره تاثیر بارش‌ها در کاهش میزان آلایندگی هوا گفت: «اگر بارندگی داشته باشیم مسلم است که آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و اگر نباشد بار آلایندگی زیادتر خواهد شد. در واقع اگر شرایط جوی پایدار باشد و بار تردد خودروها را داشته باشیم و باد و بارانی هم نباشد آلودگی وجود دارد و در غیراینصورت میزان آلودگی کاهش می‌یابد. رفع آلودگی هوا با توجه به شرایط جوی موقتی است و اگر شرایط جوی پایدار باشد، آلودگی هوا وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار