مسعود میرزایی*

40 سال با جوانان زیر چتر انقلاب

قزوین (پانا) - یک روز به جوانانمان بالیدیم که پای کار آمدند و با سرنگونی رژیم پهلوی، انقلاب اسلامی را پیروز کردند و امروز به آن ها افتخار می کنیم که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهند زد.

کد مطلب: ۹۷۴۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد

بیانیه گام دوم در 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی دومین گام استوار برای «خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» است. مقام معظم رهبری در این بیانیه جوانان کشور را به صورت ویژه مورد خطاب قرار داده اند و در آن 40 بار از واژه «جوان» استفاده کرده اند که این نشان می دهد تحقق بخش اعظمی از راهبرد دوم انقلاب اسلامی بر دوش «نسل جوان مومن و دانا و پُرانگیزه» نهاده شده است.

جوانان یک روز در سال 57 در پیروزی انقلاب اسلامی نقش آفرینی کردند و امروز پس از گذشت 40 سال باید در راستای تثبیت انقلاب گام بردارند و انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) هست» نزدیک کنند.

مقام معظم رهبری در این خصوص در سخنانی با اشاره به جایگاه و روحیه بالای جوانان، می فرمایند که «روحیّه‌ی امروز جوانهای ما همان روحیّه‌ی جوانهای آن‌وقت است؛ با این تفاوت که آنها آن‌وقت در وسط کوره‌ی انقلاب بودند، امروز آن [شرایط] نیست، درعین‌حال آن روحیّه هست. تفاوت دیگر اینکه بصیرت و آگاهی و تجربه‌ای که جوانهای ما امروز دارند، آن روز وجود نداشت؛ یعنی ما پیش رفته‌ایم. امام سرنوشت انقلاب را سپرد به شما جوانها؛ و هر مجموعه‌ی جوانی، هر نسلی، وقتی از جوانی پا میگذارد به میانسالی، در واقع این امانت را تحویل میدهد به نسل جوان بعد از خودش و این سلسله تمام‌نشدنی است.»

هر زمان که ما به جوانانمان بها دادیم و فضا را برای نقش آفرینی آن ها باز گذاشتیم، نتیجه آن، چیزی جز موفقیت و پیشرفت نشد و این گوهری گرانبها برای انقلاب اسلامی محسوب می شود که برخوردار از این قشر جوان و با انگیزه است.

جوانان در چهل سال گذشته از بدو تولد انقلاب و جنگ هشت ساله دفاع مقدس تا دوران سازندگی و رشد و نمود علمی در عرصه های بین المللی پای کار بوده اند و جمهوری اسلامی ایران پویایی و نشاط و انگیزه خود را مدیون این جوانان است.

* جوانان میدان دار پیروزی انقلاب

جوانان، پیش از انقلاب مجاهدین راه مبارزه با رژیم طاغوت بودند و به هنگام پیروزی انقلاب اسلامی پا برهنه و دست خالی و بدون هیچ چشم داشتی در میدان نبرد حاضر شدند تا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی برسد. بسیاری از جوانان در این مسیر خون پاک خود را برای استقلال و آزادی ایران اسلامی دادند تا بار دیگر عدالت، برابری و ارزش های انسانی در کشور زنده شود.

این انگیزه و روحیه جوانان بود که شور و حرارت وصف ناشدنی به جنبش های مردمی برای مبارزه با طاغوت می داد و به فرمایش امام راحل «این جوانان دانشگاهی، جوانان مدارس قدیم، جوانان بازاری، عشایر محترم، این طبقه بودند که با قیام خود رژیم منحوس را عقب نشاندند و دست نفت خواران مفت خوار را قطع کردند.»

* جوانان پیش قراولان خط مقدم جنگ

در جنگ فرسایشی هشت ساله دفاع مقدس اگر ایثار و فداکاری جوانان نبود، رژیم بعثی عراق با آن همه پشتیبانی و امکانات نظامی، ایران را ویرانه می کرد اما جوانانی چون همت ها، زین الدین ها و باکری ها از جان خود گذشتند و پیش قراول خط مقدم جنگ شدند تا پای دشمن به کشور باز نشود. تاریخ اینگونه از جان گذشتگی ها را کم تر به خود دیده است؛ به طوری که امام خمینی (ره) در این خصوص می فرمایند: « ‏تاریخ اسلام جز یک برهه از صدر اسلام، جوانانی مثل جوانهای‏‎ ‎‏ایران ما سراغ ندارد. و ملتی مثل ملت ایران در تاریخ ثبت نشده‏‎ ‎‏است. شما در کجای تاریخ ـ جز یک برهه در صدر اسلام آن هم نه‏‎ ‎‏به طور وسیع بلکه به طور محدود ـ سراغ دارید که جوانان یک‏‎ ‎‏کشور اینطور عاشق جنگ باشند؟ اینطور عاشق دفاع از کشور‏‎ ‎‏خودشان باشند؟ و اینطور ملت، همه با هم یکصدا دنبال پیروزی‏‎ ‎‏ارتش و سپاه پاسداران و سایر قوای مُسلَّحه باشند؟ و کجا دیدید‏‎ ‎‏که عاشقانه دنبال شهادت باشند؟ من به این چهره های نورانی و‏‎ ‎‏بشّاش شما، و به این گریه های شوق شما حسرت می برم.»

* خشت روی خشت چیدن های جهادی در دورافتاده ترین نقاط کشور

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از روستاهای کشور از حداقل ترین امکانات محروم بودند و این بهانه خوبی بود تا جوانان جهادگر برای محرومیت زدایی از مناطق محروم به دورترین نقاط کشور بروند و گرد محرومیت را از این مناطق پاک کنند. بنابراین بار دیگر جوانان به عرصه آمدند و تخصص هایشان را به کار گرفتند تا مردم مستضعف و محروم دردشان را با این جهادگران تقسیم کنند. در این بهبهه بود که امام خمینی (ره) در سال 58 دستور ایجاد «جهاد سازندگی» را داد و بعدها رهبر معظم انقلاب در تشریح این اقدام جهادی بیان کردند که «جهاد سازندگی هم همین جور بود؛ اول، خود جوان‌ها شروع کردند، خودشان رفتند توی روستاها مشغول خدمت‌گزاری شدند در آن اوضاع بسیار دشوار و پیچیده. این حرکت، امام بزرگوار را به فرمان جهاد سازندگی تشویق کرد.»

* توان نظامی ایران زبانزد دوست و دشمن

جنگ هشت ساله دفاع مقدس درس بزرگی به کشور ما داد. در دفاع مقدس همه ابرقدرت های جهانی در حمایت از رژیم بعثی که به خاک کشور تجاوز کرده بود، برخاستند و ایران اسلامی با کم ترین تجهیزات نظامی در مقایسه با امکانات نظامی دشمن، در میدان های نبرد حاضر و هزاران خون پاک جوانان ایرانی در این راه ریخته شد. این جنگ درس عبرتی بود تا پس از دفاع مقدس تمام ظرفیت ها برای ارتقای توان نظامی کشور به کار گرفته شود و به همت دانش و استعدادهای بومی برترین تجهیزات و سلاح های نظامی را در داخل کشور بسازیم.

امروز ایران اسلامی در زمین، هوا، دریا و زیر سطح دست برتر را نسبت به دشمنان دارد و با داشتن پهپادها، رادارها، سلاح های هوا به هوا و هوا به زمین، سلاح های انفرادی و ناوگان دریایی قدرت بازدارندگی خود را در عرصه منطقه ای و بین المللی به عرصه نمایش گذاشته است. این توان نظامی دستمایه استعدادهای جوانانمان بوده که با اتکاء به توان داخلی به منصه ظهور و بروز درآمده است. در همین رابطه مقام معظم رهبری بر بهاء دادن به جوانان تأکید و بیان می کنند: «هر جایی که ما به جوان‌هایمان اتّکاء کردیم، اعتماد کردیم، به آن‌ها امکانات دادیم، حدّاقل امکانات را هم [دادیم] -غالباً جوان‌ها این جوری‌ هستند [که با] حدّاقل امکانات [کار می‌کنند]- پیش رفتیم. نمونه‌هایش را همین چند‌ساله ملاحظه کردید. یک نمونه در این تولیدات نظامی ما است ... موشک‌های دقیق نقطه‌زن -چه موشک‌های بالستیک، چه موشک‌های کُروز- که از فاصله‌ی مثلاً ۱۵۰۰ کیلومتر، ۲۰۰۰ کیلومتر پرتاب می‌شوند و با پنج متر، شش متر این‌ور آن‌ور هدف را می‌زنند، خیلی چیز مهمّی است ... این‌ها را چه کسی کرده؟ همین جوان‌ها کرده‌اند. جوان‌های مؤمن و پُرانگیزه کار می‌کنند، خسته نمی‌شوند از کار کردن.»

* تولید دانش بومی؛ تلفیق تجربه گرایی و جوان گرایی

در حال حاضر ایران اسلامی عنوان دار عرصه های علمی در جهان است؛ پیشرفت های شگرف در «سلول های بنیادین»، «فناوری هسته ای»، «نانو»، «ساخت ماهواره و ماهواره بر» و «عرصه های علمی دانشگاهی» بخشی از این موفقیت هاست که با تلفیق استعدادهای جوانان و تجربه و علم دانشمندان بومی رقم خورده اند.

«علم و پژوهش» در بیانیه گام دوم انقلاب نیز یکی از محور‌های اصلی در پیشرفت کشور عنوان شده است و رهبر معظم انقلاب پیرامون موضوع تولید علم و دانش تصریح کردند: «دانش، آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آن‌ها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی‌کنیم، امّا مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم.»

در علوم انسانی نیز حوزه علمیه و دانشگاه تئوری پردازان اصلی کشور هستند تا نظریه هایی مبتنی بر ارزش های بومی تولید کنند و خط بطلانی بر تقلید کورکورانه از تئوری های غربی بکشند که البته در این حوزه فضلا و دانشمندان ایرانی عرصه را خالی نگذاشته اند و امروز نظریات آن ها مورد بهره برداری ملل مختلف قرار می گیرد.

این ها بخشی از دستاوردهای انقلاب با تکیه بر ظرفیت های جوانان است و همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است: «بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمان‌خواه را عذاب داده و میدهد، امّا این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد.» جوانان 40 سال همراه و همگام با انقلاب «پیچ های تاریخی» زیادی را گذرانده اند و به قله های پیشرفت دست یافته اند و در گام دوم باید با حفظ آن دستاوردها، افق های جدیدی را در میدان های داخلی، منطقه ای و بین المللی باز کنند.

«گفتمان» انقلاب اسلامی همچون چراغ راهی برای جوانان به حساب می آید تا مسیر درست را پیدا کنند و با انتقال امید و انگیزه به جامعه و اتکا به خود، در راستای دستیبابی به آرمان های والای انقلاب گام بردارند.

یادداشت از مسعود میرزایی - روزنامه نگار و کارشناس ارشد علوم سیاسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار